Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020

Οι απόκοσμοι ασκητές και οι φρικτές δοκιμασίες που υπέβαλαν τα σώματά τους: Ποιοι ήταν οι στυλίτες, οι δενδρίτες και οι έγκλειστοι που μέσα από τον πόνο και την αυτοταπείνωση πλησίαζαν τον Θεό


Όσο κι αν ακούγεται παράξενο ασκητές και ερημίτες υπήρχαν από την εποχή των σπηλαίων. Πριν ακόμα ανακαλυφθεί η έννοια της θρησκείας όπως αυτή ορίζεται σήμερα. Ζούσαν σε ερημιές, έτρωγαν ρίζες και καρπούς, έφταναν το σώμα τους στα όρια του και αυτοταπεινώνονταν. Τους συναντά κανείς σχεδόν σε όλους τους πολιτισμούς.
Στόχος τους ήταν μέσα από τις τρομερές κακουχίες που περνούσαν να πλησιάσουν όσο περισσότερο γινόταν τον Θεό. Ήταν αυτό όμως ή απλά επρόκειτο για ένα σκληρό κεφάλαιο στην ανθρώπινη επιθυμία για μοναξιά; Ο μεταφυσικός ποιητής Τόμας Τραχέρν έχει γράψει πως «αυτός που μελετά την ευτυχία, πρέπει μόνος να σταθεί σαν σπουργίτι πάνω στην οροφή, σαν πελαργός στην ερημιά».
Η αναφορά στον πελαργό μόνο τυχαία δεν είναι. Κάπως έτσι, άλλωστε, έμοιαζαν οι στυλίτες. Οι ασκητές που αφιέρωναν σχεδόν ολόκληρη τη ζωή τους στο να στέκονται σε ένα στύλο, τρεφόμενοι με τα απολύτως απαραίτητα και υπομένοντας φρικτές κακουχίες.
Οι στυλίτες, οι δενδρίτες και οι έγκλειστοι αποτελούν σήμερα βιβλικές μορφές της ορθόδοξης πίστης, με κάποιους από αυτούς να έχουν ανακηρυχθεί άγιοι.


Η δημιουργία του μοναχισμού



wknikefgrmn10

Η έννοια του όρου «μοναχισμός» με την αυστηρά θρησκευτική σημασία της δεν προϋπήρχε για τους χριστιανούς πριν την πρώιμη περίοδο του Βυζαντίου. O μοναχισμός στην πραγματικότητα ήταν ένα κίνημα λαϊκών και όχι κληρικών. Αρχικά, μάλιστα, είχε την μορφή των οργανώσεων τα μέλη των οποίων ζούσαν μια αυστηρή ζωή χωρίς, ωστόσο, να αποσύρονται από τον κόσμο. Αυτό σταδιακά άρχισε να αλλάζει με κάποια από τα μέλη να φεύγουν από τις κοινωνικές δομές και να επιλέγουν να ζήσουν σε μικρούς τάφους και στη συνέχεια στην έρημο. Πρώτο χαρακτηριστικό παράδειγμα θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο Άγιος Αντώνιος.
Μια από τις θεωρίες για το πώς ανακαλύφθηκε ο μοναχισμός ως κοινωνικό φαινόμενο έχει να κάνει με τους διωγμούς που υπέστησαν οι χριστιανοί από τα μέσα του τρίτου αιώνα και έπειτα. Τότε αναγκασμένοι να εγκαταλείψουν τις κοινωνίες που ζούσαν προκειμένου να αποφύγουν τις διώξεις, κατέφευγαν σε ερημικά μέρη και εκεί έρχονταν αντιμέτωποι με κάθε είδους κακουχία.

wknikefgrmn12

Στα πρώτα του στάδια ο μοναχισμός υπέστη έναν διαχωρισμό ο οποίος εδραιώθηκε στη βυζαντινή περίοδο και τελικά «επιβίωσε» μέχρι και τη σύγχρονη εποχή. Έτσι δημιουργήθηκε ο μοναχικός (αναχωρητικός) μοναχισμός και ο κοινοβιακός μοναχισμός.
Το μέρος στο οποίο αρχικά αναπτύχθηκε ο μοναχισμός ήταν η αφιλόξενη έρημος της Αιγύπτου, όπου κατέφευγαν πολλοί μοναχοί για να ασκητέψουν. Ο μοναχισμός σύντομα εξαπλώθηκε στη Συρία, στην Παλαιστίνη, στη Μεσοποταμία αλλά και στη δυτική Ευρώπη. Στην Κωνσταντινούπολη και στο Βυζάντιο έφτασε από την Συρία.


Στέρηση, πόνος, ταπείνωση, πείνα και κακουχίες



wknikefgrmn4
Ο αναχωρητικός μοναχισμός ειδικά στα πρώτα του χρόνια ήταν κάτι παραπάνω από απάνθρωπος. Οι ασκητές έφερναν το σώμα τους στα όρια του αποδεχόμενοι το γεγονός πως θα υποστούν πρωτόγνωρες κακουχίες προκειμένου να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους. Κάπως έτσι, σταδιακά άρχισαν να δημιουργούνται οι έννοιες του στυλίτη, του δενδρίτη και του έγκλειστου.
wknikefgrmn3
Στην Αίγυπτο ένας από τους πιο γνωστούς ασκητές που έζησαν τον 4ο αιώνα ήταν ο Μακάριος της Αλεξάνδρειας. Ο μοναχός αυτός υπέβαλλε το σώμα του σε κάθε είδους στέρηση και κακουχία. Χαρακτηριστικό είναι πως σύμφωνα με τα ιερά κείμενα κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής παρέμενε όρθιος μέρα νύχτα και έτρωγε μόνο μια φορά την εβδομάδα λίγα φύλλα λαχανικών.
wknikefgrmn7
Όπως ήταν φυσιολογικό, η κατάσταση αυτή έφερε τον οργανισμό του στα όρια και όταν τα ξεπέρασε, κατέρρευσε και αρρώστησε. Δεν εγκατέλειψε, ωστόσο, την αποστολή του και έτσι όταν κάποιος του έστειλε σταφύλια, εκείνος αρνήθηκε να ενδώσει σε τόσο σπουδαία απόλαυση και τα έστειλε σε έναν άλλον ασκητή. Το εντυπωσιακό σε αυτή την ιστορία είναι πως και ο δεύτερος ασκητής αρνήθηκε να τα φάει και τα έστειλε σε έναν τρίτο και εκείνος με τη σειρά του σε έναν τέταρτο και ούτω καθεξής με αποτέλεσμα τα σταφύλια να επιστρέψουν στον Μακάριο.


Οι στυλίτες, οι δενδρίτες και οι έγκλειστοι



wknikefgrmn6

Ο σκληρός ασκητικός τρόπος του μοναχισμού στα πρώτα χρόνια λάμβανε διαρκώς μεγάλες αλλαγές οι οποίες στο σύνολό τους ήταν προς ένα ακόμα πιο σκληρό πρόσωπο.
Έτσι σταδιακά αναπτύχθηκαν οι έννοιες του στυλίτη του δενδρίτη και του έγλειστου. Όπως αποκαλύπτουν και οι ονομασίες τους, οι στυλίτες επέλεγαν να περάσουν πολλά χρόνια της ζωής τους πάνω σε κάποιο στύλο. Αντίστοιχα, οι δενδρίτες πάνω σε κάποιο δένδρο και οι έγκλειστοι μέσα σε κάποια εντελώς απομονωμένη σπηλιά.  Δυο από τα πλέον γνωστά πρόσωπα είναι ο Συμεών και ο Δανιήλ. Ο μεν πρώτος οσιοποιήθηκε ενώ ο δεύτερος αγιοποιήθηκε από την ορθόδοξη εκκλησία.

wknikefgrmn9

Ο καλόγερος Δανιήλ επισκέφτηκε κάποτε στη Συρία τον Συμεών ο οποίος υπέμενε όποια κακουχία μπορούσε να φανταστεί κανείς. Αμέσως αποφάσισε να ακολουθήσει το παράδειγμά του και έτσι όταν επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη εγκαταστάθηκε σε ένα μικρό και ιδιαίτερα στενάχωρο στύλο στον περίβολο του ναού του αρχιστρατήγου Μιχαήλ στην Προποντίδα.
Αργότερα, ωστόσο, ο αυτοκράτορας Λέων εντυπωσιασμένος από την πίστη και την επιμονή του καλόγερου, διέταξε να χτιστεί ένας δεύτερος στύλος πιο ευρύχωρος δίπλα ακριβώς από αυτό που βρισκόταν ο Δανιήλ. Είπε στους κατασκευαστές, μάλιστα, να ενώσουν τους δυο στύλους με μια μικρή ξύλινη γέφυρα, ώστε ο Δανιήλ να πηγαινοέρχεται.
Έζησε σε αυτούς τους δυο στύλους για σχεδόν 50 χρόνια αφού ήταν περίπου 30 χρονών όταν ανέβηκε και παρέμεινε εκεί μέχρι τα 80 του χρόνια που πέθανε. Όταν νεκρό πια τον κατέβασαν από το στύλο, τα πόδια του ήταν πρησμένα από τη φλεγμονή που προκάλεσε η μακροχρόνια ορθοστασία και τα μικρόβια που τρέφονταν απ’ τις πληγές του. Τα μαλλιά του ήταν γεμάτα ψείρες, που δεν τις σκότωνε, για να βρίσκουν τροφή τα πουλιά. Η δυσοσμία που απέπνεε ήταν αφόρητη, αφού όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε πλυθεί.

wknikefgrmn2

Αντίστοιχη πορεία είχε και ο Συμεών ο Στυλίτης που έζησε στα μέσα του 5ου αιώνα μ.Χ., επί αυτοκράτορας Λέοντος του Μεγάλου και Πατριάρχου Αντιοχείας Μαρτυρίου. Ο Συμεών γεννήθηκε στο χωριό Σισάν της Κιλικίας το 389 μ.Χ., από γονείς βοσκούς. Βοσκός ήταν και αυτός στα νεανικά του χρόνια. Από μικρός ήταν αφοσιωμένος με όλη του την ψυχή στα Θεία.
Αρχικά έγινε μοναχός, στη συνέχεια έγινε ασκητής για τρία χρόνια αλλά η φήμη του έκανε πλήθη πιστών να συρρέουν για να τον γνωρίσουν με αποτέλεσμα εκείνος να φύγει και να εγκατασταθεί σε πάνω σε ένα στύλο, που είχε ύψος περίπου 20 μέτρα.

wknikefgrmn1

Εκεί έζησε 30 ολόκληρα χρόνια, εκτεθειμένος στη βροχή, στον ήλιο, στη ζέστη και στο κρύο. Επειδή ήταν πάντα όρθιος, δενόταν στον στύλο με ένα σκοινί, που τον συγκρατούσε τις ώρες που κοιμόταν. Το σκοινί όμως έσκιζε τη σάρκα του, που γέμιζε πληγές και σιγά σιγά σάπιζε, γέμιζε σκουλήκια, ενώ ανέδιδε απαίσια μυρωδιά. Ο Συμεών μάζευε τα σκουλήκια που έπεφταν από τις πληγές του και τα επανάφερε σ’ αυτές, λέγοντας: «Τραφείτε με αυτό που σας δίνει ο Θεός».







Πέτσας: ''Θα κάνουμε οποιαδήποτε ενέργεια για το ζήτημα μετατροπής της Μονής σε τζαμί''


petsas xoras
Η ελληνική πλευρά θα κάνει όλες τις διπλωματικές και νομικές ενέργειες που απαιτούνται, αναφορικά με την μετατροπή σε τζαμί της Μονής της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, τόνισε ο Στέλιος Πέτσας.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε ότι η Μονή της Χώρας αποτελεί ένα μνημείο παγκόσμιος πολιτιστικής κληρονομιάς και υπογράμμισε ότι η ελληνική κυβέρνηση θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες λόγω της απόφασης του Ερντογάν να την μετατρέψει σε τζαμί.

Αμερικής Ελπιδοφόρος για Μονή της Χώρας: ''Πρόκειται για μια θλιβερή εξέλιξη''


amerikis elpidoforos 1
Σχόλιο μέσω Twitter έκανε για τον θέμα της μετατροπής της Μονής της Χώρας σε τζαμί ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος, ο οποίος έκανε λόγο για μια θλιβερή εξέλιξη.
Ακολουθεί το σύντομο σχόλιο του Αρχιεπισκόπου:
Μετά το τραγικό ιστορικό λάθος με την Αγία Σοφία, τώρα η Μονή της Χώρας, η «Χώρα του Αχωρήτου», μία λαμπρή προσφορά του Βυζαντινού πολιτισμού στην ανθρωπότητα, μετατρέπεται σε τζαμί. 
Πρόκειται για θλιβερή εξέλιξη για τον ίδιο τον τουρκικό λαό που από την ίδρυση του σύγχρονου κράτους του έκανε τόσο αγώνα για να πετύχει μία θέση διεθνώς που δεν θα έχει σχέση με σφαγές και κατακτήσεις, αλλά με δημιουργία και πρόοδο.
Κρίμα, γιατί δεν του αρμόζει μία τέτοια μικρόψυχη πολιτική.
Η προσβολή πανανθρώπινων μνημείων για εξυπηρέτηση εφήμερων πολιτικών σκοπιμοτήτων δεν μειώνει τα ίδια τα μνημεία, αλλά τους πρωταγωνιστές. 
Οι μέχρι τώρα λεκτικές παραινέσεις από την διεθνή κοινότητα έχουν αγνοηθεί. Ως πότε;


''ΕΙΣ ΟΠΟΙΟΝ ΚΡΑΤΟΣ ΛΑΒΕΙ ΧΩΡΑΝ Η ΕΠΕΜΒΑΣΙΣ ΤΗΣ ΚΟΣΜΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΙΣ ΤΑ ΘΕΙΑ, ΕΚΕΙ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΩΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΦΡΙΚΤΗ ΚΑΙ ΤΡΟΜΕΡΑ Η ΑΠΟ ΟΥΡΑΝΟΥ ΟΡΓΗ''



Ένα λίαν επίκαιρο και αρκούντως αυθεντικό δοκίμιο του λόγιου Μοναχού και δεινού κήρυκα Κοσμά Φλαμιάτου, που μέσα από την ξενόδουλη ανασύσταση του -εν τη γενέσει του- Ελληνικού Κράτους, την διαβλητή εγκατάσταση της Βαυαροκρατίας, την δόλια, ως και ωφελιμιστική παρείσφρηση της Αγγλογαλλικής δυναστείας και τις πρώτες εμφυλιακές, μισερές ''καρατομήσεις'' αδούλωτων μαρτύρων προσφέρει στον αναγνώστη την γνησιότητα της Πίστης και την αληθινή Φιλοπατρία. Το πηγαίον και η γνησιότητα του λόγου μοιάζει σαν να ''τυπώθηκε'' μόλις τώρα, με διαφορετικούς ή και ίδιους ευρωπαικούς ''εθνοσωτήρες'', τους ίδιους όμως πάντοτε ασύμμαχους ''συμμάχους'', αυτούς άλλωστε, που οριοθέτησαν και τον πολιτικό ''χρωματισμό'' των πρώτων νεότοκων και πολιτικά εξαρτημένων κομμάτων στην Ελλάδα: το αγγλικό, το γαλλικό και το ρωσικό. Σαν να μην άλλαξε τίποτε. Ραγιαδισμός, υποτακτικότητα και δουλοφροσύνη υπό τον σκιερό ''μανδύα'' του Εθνικού Συντάγματος και της εγκατεστημένης Βασιλείας, που εισήγαγαν στους απονήρευτους Ρωμιούς, ξένα ήθη και νοσηρές, ''διαφωτιστικές'' διδαχές, ώστε να αναγκάσουν ακόμη και αυτόν τον Μακρυγιάννη να γράψει στη διαθήκη του, μιλώντας για ''απατεώνες της πατρίδας του''! Και όπως έγραψε και ο καθηγητής Αλέξιος Παναγόπουλος στο βιβλίο του ''ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ'': ''Οι ''ψευτοδιαφωτιστές'', που φραγκεμένοι δίδασκαν το πνεύμα της εσπερίας, αναγκάζουν τους πρωτομάρτυρες να καταγγείλουν δημόσια τους ηθικούς αυτουργούς, που κρύβονταν πίσω από τις ύποπτες αναθεωρήσεις του περιβάλλοντος του ρωμαιοκαθολικού Βασιλέα της προτεστάντισσας Βασίλισσας και του ανθέλληνα αντιβασιλέα Μάουερ''. Εύχεσθε!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος
Δημοσιογράφος




''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ''

Εκ του προηγούμενου

Δεύτερον έργον μεγίστης και κατεπειγούσης ανάγκης εστίν, ίνα καταργηθή ως τάχιστα το επί Αντιβασιλείας κατ' εισήγησιν της επιβουλής τεθέν αντιχριστιανικώτατον, Σατανικόν και ολέθριον σύστημα, το οποίον εάν διετελέση έτι ολίγον επαπειλεί, ίνα φέρη το γενικόν ναυάγιον, και όσω μάλλον διαρκεί τόσω φέρει κακά μεγάλα και γενικά και τόσον πλέον τρομερά επαπειλούνται η απ' ουρανού οργή.

Εις την κατάργησιν τούτου, ουδέν άλλο πρόσκομμα απαντάται, εις μη μόνη η εκ της Αγγλίας, επιβουλή. Αυτή διά του Αμανσπέργου έφερεν αυτό απ' αρχής, και αυτή διά των ιδίων αυτής οργάνων, εστήριξε, στηρίζει και φέρει αυτό εις πρόοδον και ανάπτυξιν μέχρι τούδε, και συγχρόνως προσάπτει την αιτίαν εις τον Βασιλέα της Ελλάδος προς ερεθισμόν της αποστασίας ως και άλλοτε είπα.

Εκ των όσων φαίνονται αναγκαία εις την κατάργησιν και εις την επί το κρείττον μεταβολήν και αλλοίωσιν τούτου, διά την κοινήν ωφέλειαν και σωτηρίαν υπάρχουσι προς τοις άλλοις τα εφεξής. 

Πρώτον μεν εκείνο το οποίον εστί μεγίστης και κατεπειγούσης ανάγκης υπάρχει το φυγείν ως τάχιστα, η πολιτική αρχή και απομακρυνθήναι όλως και κατά πάντα από της επί Αντιβασιλείας, δι' εισηγήσεως και ενεργείας του υιού της ανομίας της Δύσεως, νεμοθετημένης ιεροσυλίας και επεμβάσεως εις τα θεία και ιερά αντικείμενα της Εκκλησίας,

τόσο διά της διαλύσεως πολλών Μοναστηρίων, διά του σφετερισμού των τούτων κτημάτων, διά των επιβαλλομένων δασμών και φόρων εις τα έτι διατηρούμενα διά της μισθοδοσίας εις τινας των Ποιμένων εκ του πολιτικού Ταμείου, και διά πολλών άλλων μυρίων έργων της ιεροσυλίας όσον και πολλώ μάλλον διά της επεμβάσεως,

διά της οποίας από τότε η πολιτική αρχή θεωρείται ως κεφαλή, ως νομοθέτης, ως Κριτής και ως διοικητής και ως επικριτής, εις όλα της Εκκλησίας θεία και ιερά, σύστημα δε το πάντων των άλλων απαισιότατον και φρικτόν.

Δεύτερον δε ίνα παύση ο καθ' όλην την Ανατολήν προ πεντήκοντα περίπου ετών, δι' εισηγήσεως αυτού του κοινού εχθρού ενεργούμενος και προοδεύων μέχρι της ώρας ταύτης δόλιος κατά της πίστεως διωγμός, διά των Σχολείων, και δι' άλλων μυρίων ραδιουργιών, εξ ων εμνημόνευσα ολίγων τινών εξ αυτών προλαβόντως εις την σειράν της επιστολής μου.

Εις όποιον Κράτος λάβη χώραν η Ιεροσυλία και η επέμβασις εις τα θεία της Κοσμικής αρχής, εκεί αναποφεύκτως έρχεται φρικτή και τρομερά η απ' ουρανού οργή, φέρουσα την καταστροφήν της Αρχής, μεγάλας δε και γενικάς συμφοράς και εις τον εν αυτή λαόν, και πολλώ μάλλον εάν αδιαφορή ή συνεργή εις τοιαύτας απαισίους Ιεροσυλίας και επεμβάσεις.

Όπου δε πάλιν ενεργείται και προοδεύει η εκ της πίστεως αποστασία, και η ασέβεια εκεί πάντοτε κατά θείον νόμον ακολουθούσιν εκ της θείας οργής θάνατοι γενικοί, σφαγαί, και άλλοι πολλοί τρομεροί θόρυβοι και ανωμαλίαι.


Αύται αι δύο απαίσιαι και φρικταί ανομίαι, ου μόνον ενεργούνται και προοδεύουσιν εις όλην εν γένει την Ανατολήν, δι' ενεργείας υποκεκρυμμένης αυτού του υιού της ανομίας της Δύσεως αλλ' από Αντιβασιλείας, και πολλώ μάλλον μετά το Σύνταγμα εγένοντο νόμος και σύστημα.

Ένεκα τούτου φρίττει και τρέμει ο ουρανός και η γη διά την επαπειλουμένην εκ Θεού μεγάλην οργήν, της οποίας βλέπομεν κατά καιρούς και τόπους  πολλά εναργή δείγματα, θεωρούμενα ως προοίμια και αρχαί ωδίνων.

Τρίτον τα μέγιστα κατεπείγον και αναγκαιότατον έργον διά την ασφάλειαν και οικοδομήν της του Χριστού Εκκλησίας και του έθνους ημών, απαιτείται η πραγματική ένωσης της κατά το βασίλειον της Ελλάδος μετά της εν Κωνσταντινουπόλει Εκκλησίας, κατά την απ' αρχής παράδοσιν και κατά τους Αποστολικούς και Συνοδικούς Κανόνας.

Εις την εκείσε Σύνοδον ανήκει η εκλογή, η ψήφος, η χειροτονία, η πρόνοια, η κρίσις όλης της Ιεραρχίας της ούσης υπό τας επαρχίας των τεσσάρων Πατριαρχών και μερικώτερον η πειθαρχία όλων εν γένει των Επισκόπων, προς τον Πατριάρχην εις του οποίου την Επαρχίαν έκαστος ανήκει.

Εκτός πολλών άλλων, εκ των όσων φαίνονται αναγκαία ίνα φέρη εις έργον αυτή η πραγματική ένωσις θεωρούνται και ταύτα τα τρία.

Α'. Η κατά βάθος και ακριβής έρευνα και ανάκρισις όλης εν γένει της ιεραρχίας, τόσον ως προς την θεωρίαν, όσον και ως προς την πράξιν της πίστεως διά την ασφάλειαν και οικοδομήν της Εκκλησίας.

Β'. Ψήφος και χειροτονία, όσον το δυνατόν αξίων, αγίων και καθαρών Επισκόπων, Αρχιερέων και Μητροπολιτών και ο τούτων διορισμός εις τόσας πολλάς προ πολλού χειρευούσας Επαρχίας.

Γ'. Η διόρθωσις, ως προς τας όσας καινοτομίας, μεγάλα και δεινά σκάνδαλα έφερεν η ξένη επιβουλή εις την Εκκλησίαν.

Μεγίστης Ευχής και ανάγκης έργον αποβαίνει η συγκρότησις, ει δυνατόν Οικουμενικής Συνόδου εκ πάσης της Ιεραρχίας των απανταχού Ορθοδόξων συντρέχοντες εν αυτή και πολλοί άλλοι ορθόδοξοι κληρικοί τε και λαικοί, και συναγωνιζόμενοι διά νηστείας, δι' αγρυπνίας και προσευχής.

Ταύτης καθώς και όλων των προλαβουσών, το μόνον και κύριον έργον φαίνεται, το επινοήσαι και το νομοθετήσαι, όσα φαίνονται κατάλληλα και αναγκαία, τόσον διά την ασφάλειαν, όσον και διά την προκοπήν της Εκκλησίας και οικοδομήν αυτής.

Εκ τούτων το πάντων των άλλων αναγκαιότατον εστί:

Α'. Το μη γίνεσθαι η χειροτονία της Ιεραρχίας εις μη εις άνδρας αναβάντας εις υψηλόν βαθμόν γνώσεως αγιασμού τε και φωτισμού. 

Β'. Η ασφάλεια και ο καταρτισμός του μοναχικού βίου, δι' ου ως επί το πλείστον γίνεται η προκοπή των πιστών.

Γ'. Η δις ή η άπαξ του ενιαυτού συνέλευσις της Συνόδου, κατά τους Κανόνας των Αποστόλων της οποίας το προ πάντων των άλλων οφειλόμενον και αναγκαίον έργον υπάρχει η επαγρύπνησις ως προς την διαγωγήν της Ιεραρχίας, η ταύτης διατήρησις εις τον απαιτούμενον βαθμόν του υιού, ή εις κατεπείγουσαν ανάγκην και εις εκείνον του φίλου.

Δ'. Σχολεία Εκκλησιαστικά και ορθόδοξα, έχοντα Καθηγητάς πεπαιδευμένους, ορθοδόξους, εναρέτους και καθαρούς κ.τ.λ.

Ε'. Καταρτισμός και αποστολή Ιεροκηρύκων εναρέτων και αγίων ανδρών.

Στ'. Επαγρύπνησις των Ποιμένων ίνα διατηρώσι, κατά τας θείας Γραφάς, το σώμα της Εκκλησίας, ανόθευτον, καθαρόν και άγιον, επιβάλλοντες τον αφορισμόν εις τους αθετούντας την πίστιν, ή την αγάπην και τον αγιασμόν, εις κληρικούς τε και λαικούς,

κατά τους Κανόνας των Αποστόλων και των Συνόδων, και απαγορεύοντες την μετ' αυτών κοινωνίαν εις τους πιστούς, αποδεχομένους δε και συγχωρούντας τους εν αληθινή μετανοία επιστρέφοντας.

Ζ'. Μέτρα αρμόδια και κατάλληλα εις τελείαν κατάργησιν των όσων σκανδάλων απ' αρχής συστηματιώς η επιβουλή ενεργεί εις διόρθωσιν των όσων Εκκλησιαστικών βιβλίων ενόθευσε και νοθεύει, και εις ορθήν και επίσημον διά τύπου έκδοσιν πολλών ορθοδόξων βιβλίων, 

και προ πάντων η έκδοσις εις τα βιβλία των Πατέρων της Εκκλησίας, των οποίων την τελείαν κατάργησιν διά πολλών και ποικίλων τρόπων προ πολλού η επιβουλή ενεργεί.

Εκτός δε των όσων άλλων μυρίων φαίνονται τα μέγιστα αναγκαία και εκ μέρους της πολιτικής αρχής και των λαικών διά την τούτων σωτηρίαν, ασφάλειαν, πρόοδον και ευδαιμονίαν, θεωρούνται προς τοις άλλοις και τα εξής.

Α'. Η των ορθοδόξων κοινή ένωσις και η τούτων ορθή και η ειλικρινής ομόνοια.

Εκ των όσων άλλων υπάρχουσιν αναγκαίο εις τούτο φαίνεται προ πάντων, πρώτον μεν η διατήρησις της ορθοδόξου θρησκείας και δεύτερον, η όσον το δυνατόν μεγαλόφωνος και η αδιάλειπτος στηλίτευσις των ραδιουργιών, και των όλως και ολεθριωτάτων σκοπών αυτής της Επιβουλής.

Εφαίνετο προς τούτοις αναγκαίον όπως συνελθόντες όλοι εν γένει οι ορθόδοξοι εις ένωσιν και ομόνοιαν ανακαλύψωσιν όσον το δυνατόν τας ραδιουργίας και τους σκοπούς της επιβουλής

και εις όλους τους επιβουλευομένους λαούς του δυτικού δόγματος μήπως εκ τούτου έλθωσιν εις γενικωτέραν ένωσιν και λάβωσι τα περί της κοινής ασφαλείας αναγκαία και κατάλληλα μέτρα.


Συνεχίζεται


Εκ του βιβλίου του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου:
''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ''
Αθήνα 1849, σελ. 137-141.
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, με την Γραμματική τάξη της εποχής, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.








ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ





























































ΤΟ ΤΕΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΟΜΑΡ


Γράφει ο Απόστολος Παπαδημητρίου



 Ενώ ακόμη δεν έχει κοπάσει ο εν πολλοίς ψευδής θόρυβος εκ της μετατροπής και πάλι του ναού της του Θεού Σοφίας σε τέμενος, δημοσίευμα ισραηλινής εφημερίδας φαίνεται πως δίνει σε κάποιους προκαταβολικά ικανοποίηση με μια σκέψη και μόνο κάποιων ισραηλινών κύκλων. 



Αφορμή λαβόντες αυτοί από την πρόσφατη ενέργεια της Άγκυρας, ισχυρίζονται ότι αυτή τους δίνει το δικαίωμα όχι απλά να μετατρέψουν το τέμενος του Ομάρ, πού δεσπόζει στην Ιερουσαλήμ, σε ιουδαϊκό ναό, αλλά ακόμη και να το κατεδαφίσουν, προκειμένου να ανεγείρουν στη θέση του νέο ναό κατ’ απομίμηση του κατεστραμμένου από αιώνες ναού του Σολομώντος. 


Το τέμενος του Ομάρ στην παλιά Ιερουσαλήμ ολοκληρώθηκε το 692 μ.Χ. και είναι από τα παλαιότερα δείγματα ισλαμικής αρχιτεκτονικής.


Ότι η κατεδάφιση του τεμένους αποτελεί όνειρο κάποιων ιουδαϊκών κύκλων είναι γνωστό από την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ (1948). Το ερώτημα είναι, γιατί χαιρέτισαν με ικανοποίηση την σκέψη για πραγμάτωση του ονείρου και κάποιοι χριστιανοί, ώστε να μεταδώσουν την είδηση δια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Θεωρούν κατ’ αρχήν ότι το οφθαλμόν αντί οφθαλμού είναι εντολή, την οποία σεβάστηκε ο Χριστός και διατήρησε στην ευαγγελική του διδασκαλία; Δεν διάβασαν ποτέ τον λόγο Του «να μην αντιστεκόμαστε στο κακό, αλλά σ’ αυτόν που μας ραπίζει να στρέφουμε και την άλλη σιαγόνα»; 



Κανένας λόγος του Χριστού δεν χλευάστηκε τόσο, όσο αυτός, από τους λάτρεις της δύναμης. Γιατί άραγε να χαίρονται ακόμη κάποιοι χριστιανοί επειδή την εκδίκηση αναλαμβάνουν να πάρουν, αν θεωρήσουμε ότι η ενέργεια συνιστά εκδίκηση, ιουδαίοι το θρήσκευμα, διαχρονικοί πολέμιοι της χριστιανικής πίστης; Μήπως έχουν παρασυρθεί από το φαιδρό σύνθημα Ελλάς – Ισραήλ συμμαχία; Αν πάλι ενθουσιασμό εκδήλωσαν κάποιοι που βλέπουν τον ναό της του Θεού Σοφίας ως μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, τότε γιατί να επιχαίρουν όχι μόνο για την αλλαγή χρήσης του χώρου του τεμένους αλλά ακόμη για την καταστροφή του;

Τί θα σήμαινε η πραγμάτωση του διακαούς πόθου κάποιων Εβραίων; Ασφαλώς ενέργεια ακραίας παραφροσύνης, ως μέγιστη προσβολή του ισλάμ. Είναι δυνατή η λήψη απόφασης για κατεδάφιση του τεμένους από κυβέρνηση του κράτους του Ισραήλ; Θεωρώ ελάχιστα πιθανό. Αγνοούντες τις συνθήκες που επικρατούν στο κράτος αυτό, καθώς η πληροφόρηση είναι ελλιπής, θεωρούμε ότι υπάρχει στη χώρα αυτή σε βάθος συνοχή και κοινό όραμα. 



Αγνοούμε ότι υπάρχουν Εβραίοι, οι οποίοι τάσσονται κατά του κράτους του Ισραήλ για θρησκευτικούς λόγους. Είναι αυτοί που προσδοκούν την έλευση του Μεσσία, ο οποίος θα καταστήσει τον εβραϊκό λαό κυρίαρχο! Σήμερα η οικονομική ολιγαρχία των Εβραίων πλουτοκρατών έχει επιτύχει την κυριαρχία μέσω του χρήματος που έχει σωρεύσει και μέσω του οποίου ελέγχει πληθώρα κυβερνήσεων ακόμη και θεωρουμένων ισχυρών κρατών.

Η πλειονότητα των σιωνιστών Εβραίων, αν όχι όλοι, είναι υλιστές και ελάχιστα ενδιαφέρονται για την πατρογονική τους πίστη, συνεπώς και την ανέγερση ναού κατ’ απομίμηση του ιστορικού ναού του Σολομώντος. Μάλιστα τόσο εντός όσο και εκτός του εδάφους του Ισραήλ οι εκκοσμικευμένοι Εβραίοι ειρωνεύονται και απαξιώνουν τους προσκολλημένους στην πατρογονική θρησκεία συμφυλέτες τους. 


Αν κάποτε ενεργήσουν κατά τρόπο που συνιστά, όπως έγραψα, ακραία παραφροσύνη, δεν θα υπαγορεύεται η ενέργεια από λόγους θρησκευτικούς, αλλά πολιτικούς, τους οποίους αδυνατώ να κατανοήσω, τρομάζω όμως για τις συνέπειές της.

Πώς θα αντιδράσουν οι μουσουλμάνοι; Και αυτοί βέβαια δεν αποτελούν αρραγές μέτωπο. Η χώρα που εκδηλώνει εμφανώς εχθρότητα κατά του Ισραήλ είναι το Ιράν και μόνο, που ανήκει στη χωρία του σιιτικού ισλάμ. Τρεις άλλες χώρες, που αποτελούσαν κίνδυνο για το Ισραήλ έχουν καταστραφεί. Το Ιράκ κατέλυσαν οι ΗΠΑ με ψευδή κατηγορία. 



Ακολούθως ο στρατός των μισθοφόρων δολοφόνων κατέστρεψαν την κατακτημένη χώρα, καθώς και τη Συρία. Τον Λίβανο κατέστρεψε το ίδιο το Ισραήλ. Όλα αυτά μας δίνουν το δικαίωμα να διερωτώμαστε, αν ήταν ατύχημα το πρόσφατο τρομακτικά καταστροφικό συμβάν στη χώρα αυτή. 


Οι κυβερνήσεις των χωρών του σουνιτικού ισλάμ βρίσκονται υπό τον απόλυτο έλεγχο της Δύσης. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολο να παραμείνουν απαθείς ενώπιον τόσο μεγάλης προσβολής κατά της πίστης των λαών τους. Εξαιρετικά δύσκολο όμως είναι και να συμπράξουν όλοι οι μουσουλμάνοι σχηματίζοντας κοινό μέτωπο.

Η κατά καιρούς προσέγγιση Τουρκίας Ιράν υπαγορεύεται από την κοινή ανησυχία αναγνώρισης κουρδικού κράτους. Στην περίπτωση κοινής δράσης κατά του Ισραήλ πέρα των διαφορών στην πίστη τίθεται και θέμα του ποια χώρα θα ηγηθεί του «ιερού πολέμου». Φαίνεται πιο πιθανό να προκληθεί έξωθεν τεχνητή ρήξη μεταξύ των δύο κυρίων ομάδων του ισλάμ. 



Δεν αποκλείεται πάντως το ενδεχόμενο οι φιλοδυτικές κυβερνήσεις να δεχθούν έντονη την πίεση των λαών, που εύκολα μπορούν να φανατιστούν από τους εκπροσώπους του φανατικού ισλάμ, των φονταμενταλιστών, όπως τους αποκαλούν οι δυτικοί, και να συμβούν ακόμη και ανατροπές κυβερνήσεων. Το ισλάμ έχει πέρα από το πλήθος των πιστών του και δύναμη και χρήμα.

Πώς θα αντιδράσει το Ισραήλ; Ασφαλώς θα ζητήσει τη βοήθεια των δυτικών χωρών, οι κυβερνήσεις των οποίων ελέγχονται από το τραπεζικό σύστημα, που διαφεντεύει τον πλανήτη. Θα σπεύσουμε και εμείς ως ανήκοντες εις την Δύσιν; Σπεύσαμε και τότε στην Κορέα, καθώς δεν μας έφθασε η αιμορραγία του εμφυλίου πολέμου, για να «υπερασπιστούμε» την ειρήνη στον πλανήτη! 



Στην περίπτωση αυτή ασφαλώς θα καταστούμε στόχος, παρά τα αισθήματα συμπάθειας που τρέφουν αρκετοί ισλαμικοί λαοί προς τον ελληνικό. Σε μια σύγκρουση αυτής της μορφής ας μη σπεύσουμε να προδιαγράψουμε την έκβαση αξιολογώντας τη Δύση ως πανίσχυρη. 



Στην ιστορία νικούν συνήθως οι αποφασισμένοι να πεθάνουν. Και οι λαοί της Δύσης μπορεί να έχουν χάσει από καιρό το νόημα ύπαρξής τους, δεν έχουν όμως και διάθεση και να πεθάνουν χωρίς νόημα. Τα πρόσφατα τρομοκρατικά κτυπήματα φανατικών μουσουλμάνων σε ευρωπαϊκό έδαφος μαρτυρούν ότι η γηραιά ήπειρος είναι άκρως ευάλωτη, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, σε «ανορθόδοξο» πόλεμο, όπως η τρομοκρατία.

Οι Εβραίοι του Ισραήλ, ένοχοι και αθώοι, θα είναι τα πρώτα θύματα μιας σύρραξης. Ας μη λησμονούμε ότι πολίτες των ευρωπαϊκών χωρών εμφορούμενοι από ολοκληρωτικές ιδεολογίες δεν κρύβουν την αντιπάθειά τους για τον λαό αυτό αδυνατώντας ή μη θέλοντας να κάνουν διάκριση μεταξύ του εβραϊκού λαού και των σιωνιστών.

Εύχομαι να πρυτανεύσει η σύνεση και τα παρουσιασθέντα να μείνουν ως σχέδια νοσηρών εγκεφάλων που απεργάζονται τον όλεθρο του πλανήτη. Δεν αντέχει αυτός άλλη γενικευμένη σύρραξη, καθώς οι συνέπειές της θα είναι ανυπολόγιστες.

«ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»

Πηγή: http://koukfamily.blogspot.com/

«Πᾶνος»

ΣΕ ΤΖΑΜΙ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ




Φωτ. Shutterstock

Ενα ακόμη  μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς αποφάσισε να μετατρέψει σε τζαμί ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, καθώς μετά την Αγία Σοφία και η Μονή της Χώρας (Εκκλησία του Αγίου Σωτήρος εν τη Χώρα) στην Κωνσταντινούπολη θα γίνει μουσουλμανικό τέμενος.

Η εν λόγω εκκλησία, η οποία κατά πολλούς ιστορικούς αποτέλουσε τον πιο σημαντικό ναό στην Κωνσταντινούπολη μετά την Αγία Σοφία, μετατράπηκε σε τζαμί από τους Οθωμανούς και στη συνέχεια είχε γίνει μουσείο με απόφαση του Μουσταφά Κεμάλ.

Ωστόσο, το 2019 είχε εκδοθεί απόφαση από το Ανώτατο Τουρκικό Δικαστήριο να μετατραπεί σε τζαμί. Σήμερα δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με το οποίο θα εφαρμοστεί άμεσα η απόφαση και η Μονή της Χώρας μεταφέρθηκε στη δικαιοδοσία της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της γειτονικής χώρας.
Σημειώνεται ότι στη Μονή συνεχίζονταν τα έργα αποκατάστασης και αποκάλυψης των ψηφιδωτών.

Με πληροφορίες από skai.gr, Milliyet