ΔΙΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΑΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΣΑΛΟΤΗΤΑ.... (7ο ΜΕΡΟΣ)


Η δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας στηρίζεται στην εμπειρία. Κάποιες φορές είναι αναγκασμένη η Εκκλησία στην ποιμαντορική της διακονία να προστατεύει τα τέκνα της από τους κινδύνους ακραίων μορφών άσκησης, χρησιμοποιώντας κάποιες περιπτώσεις ως παραδείγματα για να απομακρύνει τους πιστούς από μίμηση τέτοιων επικίνδυνων καταστάσεων όπως είναι η σαλότητα. Επομένως, μόνο για ποιμαντικούς λόγους η Εκκλησία απαγορεύει τέτοιο τρόπο άσκησης , δεν τον αρνείται αλλά ούτε τον ενθαρρύνει. Η Εκκλησία ως μητέρα γνωρίζει καλά τα τέκνα της, και φοβάται μήπως από τα μικρά της τέκνα υπάρχουν κάποιοι που δεν αξιώθηκαν ακόμη να φτάσουν σε τέτοια πνευματική κατάσταση ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τη μέθοδο πνευματικότητας αυτών των βίων. Γι’ αυτό το λόγο εκφράζει κάποια αντίρρηση και κρατάει μακριά το πλήρωμα απ’ αυτόν τον τρόπο τελείωσης. Από την άλλη, είναι αρκετά αυστηρή απέναντι σ’ αυτούς που εκμεταλλεύτηκαν τέτοιες ευκαιρίες για τους δικούς τους δαιμονικούς σκοπούς, και παρίσταναν τους σαλούς - ή μάλλον τους ψευδοσαλούς - χάριν του επαίνου και της κενοδοξίας. Ο διά Χριστόν σαλός όμως ασκεί τον εαυτό του στην ταπεινοφροσύνη, υπομένοντας, όπως είπαμε, τη ρατσιστική συμπεριφορά της κοινωνίας. 

Η υιοθέτηση αντισυμβατικής συμπεριφοράς που σκόπιμα παραπέμπει σε τρέλα είναι γνωστή τακτική σε πολλούς πολιτισμούς. Σαλότητες για λόγους κοινωνικής κριτικής έχουν εμφανιστεί σε αρκετά πρόσωπα, από την αρχαιότητα ακόμα. Οι σαλοί άγιοι όμως έχουν μια μεγάλη διαφορά από τους κοσμικούς σαλούς, πέρα από το προφανές (τις θρησκευτικές πεποιθήσεις): η ορθόδοξη σαλότητα είναι πρώτιστα μορφή άσκησης και δευτερευόντως τρόπος κοινωνικής κριτικής! Ο ορθόδοξος σαλός, δηλαδή, παριστάνει τον τρελό για να καλλιεργήσει τον εαυτό του, να μάθει να υπομένει κάθε είδους προσβολές, ακόμα και ξύλο, χωρίς να νοιάζεται γι' αυτά, και έτσι να διδαχτεί την ταπείνωση – να γίνει "νεκρός για τον κόσμο", ώστε να ζωντανέψει για το Χριστό. Μόνο μετά τη δική του πνευματική πρόοδο (κάθαρση της καρδιάς από τα πάθη, φωτισμός του νου από το Άγιο Πνεύμα, αγάπη προς όλους), ο σαλός γίνεται άγιος και μπορεί να κρίνει την κοινωνία χωρίς βλάβη του εαυτού του, δηλ. χωρίς μίσος, εκδικητικότητα, υπεροψία, αποστροφή προς τους ανθρώπους... Γι' αυτό ο διά Χριστόν σαλός είναι αληθινά ελεύθερος, γίνεται φωτεινός, άγιος και σώζεται στην αιωνιότητα, ενώ ο κοσμικός σαλός κινδυνεύει από την ευφυέστερη παγίδα του διαβόλου: να χωρίσει τον εαυτό του (τον "καλό", που "είναι εντάξει τώρα") από τους άλλους (τους "κακούς", που "θέλουν διόρθωμα") και να θέλει να διορθώσει τους άλλους, αφήνοντας τη δική του ψυχή να μαυρίζει στο σκοτάδι, τη μοναξιά, την απελπισία, και τελικά το μηδέν του (πνευματικού) θανάτου - που καταντάει και φυσικός θάνατος: "Για να μπορείς να παραμένεις έτσι, πρέπει να παίζεις την ψυχή σου".

Πολλοί πνευματικοί άνθρωποι έπεσαν στην παγίδα και δε θεραπεύτηκαν ποτέ (δε βρέθηκε κανείς χριστιανός στο δρόμο τους, μέσα στην αθεϊστική έρημο της σύγχρονης κοινωνίας, για να τους βοηθήσει), αλλά κατέληξαν στο τρελάδικο ή στην αυτοκτονία.

 

 


ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ








Εμβολιάστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου


Εμβολιάστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου

«Θα ευχαριστήσω τους επιστήμονες, που εφηύραν αυτό το εμβόλιο, που θα βοηθήσει τον κόσμο να αποκτήσει αντισώματα και να αντιμετωπίσει τον κορωνοϊό», είπε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος Β’ αφού εμβολιάστηκε.. «Πρέπει να αντιληφθούμε ότι μαζί με τις άλλες ασθένειες που ζούμε θα ζήσουμε και με αυτή την ασθένεια. Θα έχουμε μία ασφάλεια με το εμβόλιο, αλλά πρέπει να είμαστε αυστηροί, να τηρούμε τα μέτρα που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνησή μας, διότι αν δεν τα τηρούμε δεν θα πάμε καθόλου καλά. Όλοι μας πρέπει να προφυλλάσσουμε ο ένας τον άλλον. Πιστεύω ότι κανένας δεν κόλλησε μέσα στην εκκλησία, αφού εφαρμόστηκαν τα μέτρα…

Παράλληλα, ο Μακαριότατος τόνισε ότι οι πιστοί τα «χαλούσαν» όταν πήγαιναν να κοινωνήσουν και στα κόλλυβα, ενώ μίλησε και για τις λύσεις που πρότεινε επάνω σε αυτό.

Τέλος, ο Αρχιεπίσκοπος παρότρυνε τους πιστούς για το εμβόλιο «να μην φοβηθεί κανείς να το βάλει και δεν θα πάθει τίποτα». «Από την στιγμή που ο άνθρωπος αφήσει μέσα του τον Θεό να ενεργεί δεν έχει να φοβηθεί κάτι. Ο Θεός είναι πιο δυνατός από το κακό, τον διάβολο. Ας αφήσουμε τον Θεό να ενεργήσει μέσα μας και δεν μπορεί ο διάβολος να μας κάνει τίποτα. Συνεπώς δεν μπορεί να το κακό να ταλαιπωρήσει τον άνθρωπο».

Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Καστορίας Σεραφείμ

 


kastorias serafeim

Γραφείο ρεπορτάζ: Romfea.gr


Εκοιμήθη σήμερα, Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2020 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Σεραφείμ σε ηλικία 61 ετών.

Να αναφερθεί ότι ο Σεβασμιώτατος, την Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2020 μεταφέρθηκε στο 424 Γ.Σ.Ν.Ε με συμπτώματα κορωνοϊού.

Την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως προκειμένου να τύχει στενότερης παρακολουθήσεως, οι θεράποντες ιατροί του πρότειναν να εισαχθεί στην ΜΕΘ.

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Καστορίας κυρός Σεραφείμ (κατά κόσμον Ιωάννης Παπακώστας) γεννήθηκε το 1959 στο Αγναντερό Καρδίτσας.

Φοίτησε στην Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική όπου αποφοίτησε το 1983. 

Στη συνέχεια φοίτησε στη Θεολογική Σχολή της Αθήνας και έλαβε το πτυχίο του το 1987.

Χειροτονήθηκε Διάκονος το 1983 και Πρεσβύτερος το 1987.

Υπηρέτησε ως Διάκονος, Εφημέριος- Ιεροκήρυκας και Ιερατικός Προϊστάμενος στον Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Κάτω Πατησίων. 

Υπηρέτησε παράλληλα Διευθυντής Νεότητος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και υπεύθυνος Πρωτοκόλλου στην Ιερά Σύνοδο και το 1990 ως Γραμματέας στην Ιερά Σύνοδο.

Χειροτονήθηκε επίσκοπος στις 5 Οκτωβρίου 1996.

Με μέριμνά του αναδείχθηκαν και αγιοκατατάχθηκαν πολλοί τοπικοί άγιοι της Μητροπόλεως Καστοριάς.

Η Μητρόπολη Καστορίας επί αρχιερατείας του οργανώθηκε και αναπτύσσει φιλανθρωπική και πνευματική δράση με πολλές πτυχές όπως λειτουργία Γηροκομείου "Λαζάρου και Αθηνάς Λ. Ρίζου", Τράπεζα Αίματος, Τράπεζα Αγάπης (τροφίμων), Ταμείο Υποτροφιών, Υπηρεσία Συμπαράστασης Ανέργων, Α.Μ.Ε.Α., Οικογένειας, Ασθενών, Σύνδεσμος Αγάπης Κυριών, συντονιστικό όργανο της φιλανθρωπικής κίνησης των ενοριών της Ιεράς Μητροπόλεως.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ:

Σήμερα, 29 Δεκεμβρίου 2020, ο ταπεινός ποιμένας της Καστοριάς κ. Σεραφείμ, ανεχώρησε εκ χώρας ζώντων προς την Άνω Ιερουσαλήμ.

Παρά τις άοκνες και θυσιαστικές προσπάθειες του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού του 424 ΓΣΝΕ, δεν κατέστη δυνατό να διατηρηθεί εν ζωή. 

Εκφράζονται δημοσίως ευχαριστίες προς τα στελέχη του νοσοκομείου αλλά και προς όλους όσους ανέπεμψαν προσευχές και δεήσεις υπέρ αναρρώσεως του μακαριστού πλέον Μητροπολίτου Καστορίας κυρού Σεραφείμ.



ΠΗΓΗ

ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΚΑΤΑΔΟΤΕΣ



Η ρουφιανιά, ο χαφιεδισμός κι η κοινωνική δωσιλογία στις μέρες μας σηματοδοτούν την απροσμέτρητη εγκόλπωση του φόβου που βιώνουμε. Οι μισοί εξ ημών καταδίδουν τους άλλους μισούς, που κατά την γνώμη τους καταστρατηγούν τα μέτρα, που για έναν λαό -όπως ο δικός μας- έχει απωλέσει παντελώς την αίσθηση του μέτρου!


Οι πλείστοι που γιόρτασαν Χριστούγεννα πριν λίγες μέρες, είναι οι αυτοί που αναρωτιόντουσαν, πως θα γιορτάσουν φέτος τα Χριστούγεννα, αφού ο Χόντος, τα Mall, και τα Smart Park στα Σπάτα είναι ερμητικά κλειστά! Το μόνο επάγγελμα που διέπρεψε παρασάγγας περισσότερο από τ' άλλα ήταν οι ψυχίατροι, στους οποίους οι Έλληνες έψαξαν τα Χριστούγεννα μέσω μιας επιλεκτικής οδού και μιας συνταγογραφημένης ''λεωφόρου''...


Το ''Δεύτε ίδωμεν πιστοί, που εγεννήθη ο Χριστός;'' από τον Όρθρο της εορτής της του Χριστού Γεννήσεως, εξέπεσε στα μυαλά των ''καλωδιωμένων'' νεολλήνων στο ''Δεύτε ίδωμεν, ποια μαγαζιά είν' ανοιχτά''; Είναι ''εκπληκτικής'' φύσεως η αμετροεπής κατάδοση ''εορταζόντων'' τα Χριστούγεννα, να ρουφιανεύουν συνανθρώπους τους, κάθε φορά που οι τελευταίοι πλησίαζαν Ναούς και Μοναστήρια.


Στην αλλοπρόσαλλη δίνη της τραγικότητας των ημερών μας δεν φάνηκε μόνο η -δεικτικά σημαδοτοτημένη- πλήρης και γενική αποστασία μας, αλλά κι αυτή η τόσο μισερή και καταχωνιασμένη αρνησιθεϊα και επική αντιχριστολογία μας. Η παροιμιώδης υπερβολή μας στην κορεσμένη αίσθηση του κρέατος, των γλυκών και των αδρών καλλωπισμών αντικατοπτρίζει πλέον την ολική αποστροφή μας στο απροσμέτρητο σέβας των ναών και των εικόνων!


Η απαγόρευση ακόμη και των καλάντων δείχνει, όχι μόνο, την φτήνια μας, την πτώση και την ποταπότητά μας, αλλά αναδεικνύει και την επιστροφή στην ειδωλολατρία για έναν νάρκισσο λαό που ηδονίζεται στη θέα του αντικατοπτρισμένου, ειδωλολάτρη εαυτού του. Ίσως φτάσαμε στο απροχώρητο. Τα Χριστούγεννα των Media είναι η ειδωλολατρία του Χειμώνα, και τα Χριστούγεννα του νεοέλληνα είναι ένα καινούριο τετραπύρηνο κινητό με τέσσερεις κάμερες και με μεγάλη κάρτα αποθήκευσης. 


Τόσο αξίζουμε λοιπόν; Όσο ένα κινητό; Και το χειρότερο δεν είναι αυτό να σημειώνεται κυνικά, αλλά ο ίδιος ο αποδέκτης να το πιστεύει εξ' ολοκλήρου. Θυμηθείτε την διαφήμιση: ''Δεν αξίζεις κι εσύ να πάρεις κάτι για τον εαυτό σου; Δεν αξίζεις να πάρεις το τάδε κινητό; Ο ίδιος ο άνθρωπος έγινε ένα τυποποιημένο, καταναλωτικό προϊόν που κι αυτός διατίθεται στους άλλους: λόγω της πλαστικοποιημένης ομορφιάς του, του καλογυμνασμένου σώματός του, των αστραφτερών δοντιών του, των περίτεχνων και ευφάνταστων τατουάζ του, των καλλίγραμμων ποδιών του και των ως και ανύπαρκτων ιδεών του.


Όλα αγοράζονται και όλα πωλούνται. Στους καιρούς άλλωστε της φτωχοποίησης και του ξεπουλήματος της χώρας, ακόμη και ο ίδιες οι σχέσεις ξεκινούν όχι από μηδενική, αλλά από οικονομική βάση! Η ιδιοτέλεια πλέον μαζί με την ρουφιανιά έγιναν στοιχεία σύννομα και συνταυτισμένα με τον Έλληνα. Είναι υπερβολή να ειπωθεί, πως ο σημερινός άνθρωπος ''πούλησε την ψυχή του'' στον διάβολο'', απαρνηθείς Αυτόν που τον εξανθρώπησε σε κατ' εικόνα και ομοίωσή Του;


Το χειρότερο όμως για όλους αυτούς, που θέλουν να πιστεύουν πως γιόρτασαν Χριστούγεννα, είναι πως αυτά, τα γιόρτασαν ακόμη και οι άθεοι! Γιατι και ο άθεος μπορεί να εορτάσει με τα ξωτικά του Άϊ Βασίλη, με το ''Last Christmass'' του Τζορτζ Μάικλ, με τις λιχουδιές της Αργυρώς Μπαρμπαρίγου, με τα χριστουγεννιάτικα playmate του Χιου Χέφνερ, με τις μακρυές κάλτσες στα τζάκια και τα δώρα κάτω από το έλατο, με τα λαμπερά, φωταγωγημένα σπίτια που θυμίζουν λαϊκές πίστες κιτς νυχτομάγαζων της παραλιακής, με τις προσφορές του Κωτσόβολου και τις νέες άτοκες δόσεις διά πάσαν νόσον και πάσαν διαστροφήν...


Κάποτε όσο πιο πολλά πτυχία κατείχε κανείς, θεωρούσε εαυτόν λίαν σοφό...! Σήμερα, όσο πιο πολλές πιστωτικές κάρτες έχει κανείς, θεωρεί αυτόν περισσότερο έξυπνο!... Και οι δύο αποτελούν διαχρονικά θύματα του οικείου δαίμονος, που εξέπεσαν στην άσφαλτο της εγωπάθειας και του μικροαστισμού τους. Η εικόνα του καταδότη αναβιώνεται σήμερα μέσω της ανέχειας, της πίστωσης, των εισπρακτικών εταιρειών και των τηλεκαζίνο που αίφνις προέκυψαν ακόμη και στα... ''έξυπνα'' androit κινητά.


Γιατι και αυτά -δυστυχώς- υποδηλώνουν το... κοινωνικό επίπεδο και την... υψηλή, διαβαθμισμένη στάθμη του ανθρώπου - προϊόντος. Ζητούνται λοιπόν κουκουλοφόροι καταδότες να υποδείξουν τους ιερείς που λειτούργησαν κρυφά, τους Χριστιανούς που λειτουργήθηκαν, τον αριθμό και την κοινωνική τάξη των παρόντων, την ώρα και τον τόπο του εγκλήματος, διότι δεν εσυμμορφώθηκαν προς τας υποδείξεις...!




Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος