Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2023

ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΙΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΩΝ Ι. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ Β. ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ ΔΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΩΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΝ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΝ ΕΠ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΝ


Ἡ ἀντιπαράθεσις μεταξὺ τῶν Πρωτοπρεσβυτέρων Ἰωάννου Φωτοπούλου καὶ Βασιλείου Βολουδάκη διὰ τὸ ζήτημα τῶν θέσεων, τὰς ὁποίας διετύπωνεν ὁ μακαριστός Ἀρχιμανδρίτης Ἐπιφάνιος Θεοδωρόπουλος σχετικῶς μὲ τὸ θέμα τοῦ Ἀντιχρίστου ἢ 666 ἀλλὰ καὶ διὰ τὸ ποῖος ἀπὸ τοὺς δύο εἶναι ὁ καλύτερος ἢ ὁ αὐθεντικός ερμηνευτής συνεχίζεται. Ὁ «Ο.Τ.» συνεχίζει την παρουσίασιν τῶν θέσεων τῶν δύο διακεκριμένων Πρωτοπρεσβυτέρων τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ἐλπίζει ὅτι ἡ ἀντιπαράθεσις θὰ σταματήση ἐδῶ διὰ τὸ συμφέρον τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὸ κυριώτερον διὰ τὴν ἑνότητα τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ. Θὰ παραθέσωμεν κατὰ πρῶτον τὴν ἐπιστολὴν τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου Ἰωάννου Φωτοπούλου, ἡ ὁποία συνοδεύεται ἀπὸ ἐπιστολὴν τοῦ μακαριστοῦ Γέροντος καὶ συνεργάτου του «Ο.Τ.» Επιφανίου Θεοδωροπούλου πρὸς τὸν «Ο.Τ.» καὶ ἡ ὁποία εἶχε διὰ θέμα τον «Βεελζεβούλ» καὶ τὸν «Ε.Κ.Α.Μ.» (11-9-1987). Παραπλεύρως θα παραθέσωμεν τὴν ἀπάντησιν τοῦ Πρωτοπρεσβύτερου π. Βασιλείου Βολουδάκη. Αἱ ἐπιστολαὶ ἔχουν ὡς ἑξῆς:



«Στενά τά μανίκια» τῆς Ἀληθείας

Στο φύλλο της 25ης Μαρτίου 2011 του «Ο.Τ.» δημοσιεύθηκε στη σ. 6 κείμενο τοῦ π. Βασ. Βολουδάκη μὲ τίτλο «Αί χειρόγραφοι προσθῆκαι τοῦ π. Επιφανίου Θεοδωροπούλου συνηγοροῦν μέ τόν π Βασίλειον Βολουδάκην». Ἐκεῖ ὁ π. Βασίλειος στενοχωρημένος κάπως ἀπό τήν ἀπάντησή μας σε κείμενό του ὑπό τόν τίτλο «Σὺ εἶ ὁ ἐρχόμενος ἤ ἕτερον προσδοκώμεν» δημοσιευμένο στον «Ο.Τ.» (14-1- 2011), ἀποσιωπώντας ὅσα θέματα θίγω ἐκεῖ, μοῦ ἐπιτίθεται προσωπικῶς, ἄν καί ἀναφέρεται σε μένα ἀνωνύμως, θέλοντας να θίξει τό ἦθος μου καί τήν σχέση μου μέ τόν π. Ἐπιφάνιο καί ἀποβλέποντας να δημιουργήσει έντυπώσεις στους ἀναγνῶστες, άποτρέποντάς τους νά ἰδοῦν προσεκτικά όσα γράφω. Ἐδῶ θέλω νά πῶ ὅτι ἡ ἀπάντησή μου αναρτήθηκε στο διαδικτυακό τόπο orthodox watch.blogspot.com καί σέ ἄλλα ιστολόγια καί ἀπεστάλη ἀμέσως μέσῳ τοῦ ἀνωτέρω ἱστολογίου- ελληνιστί του ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ πρός τόν ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΥΠΟ στις 10 Φεβρουαρίου 2011, όπως με πληροφόρησαν οἱ διαχειριστές τοῦ ἱστολογίου, ἀλλά δέν ἐδημοσιεύθη. Ίσως παρέπεσε καί γι' αυτό συναποστέλλεται στήν ἐφημερίδα τοῦ «Ο.Τ.» μαζί μέ τό παρόν κείμενο. Εἶχα τήν εντύπωση ὅτι ὡς κληρικοί καί ἀνταλλάσσουμε ἀπόψεις καί ιδέες, μαχόμεθα γιά τήν ἀλήθειά τους, πολλές φορές μάλιστα μέ ὀξύτητα λόγω της σοβαρότητος τῶν θεμάτων καί ἐπειδή ο λόγος εἶναι περί Αληθείας. Πρέπει όμως για να μένουμε στά ὅρια τῆς εὐπρεπείας, νά μή θίγουμε προσωπικά τόν συνομιλητή μας καί μόνο νά ἐπιχειρηματολογοῦμε, ὥστε οἱ ἀναγνῶστες νά ἐξάγουν μόνοι τους τά συμπεράσματά τους. Ο π. Βασίλειος στο τελευταῖο του κείμενο ἐπιχειρεῖ νά μεταθέσει τό κέντρο βάρους ἀπό τά κείμενα στά πρόσωπα. Ἀπό ὅσα γράφουμε ἐγώ, ὁ π. Βασίλειος καί ὁ π. Επιφάνιος, ὁ π. Βασίλειος μεταθέτει το βάρος στό ποιός είμαι εγώ σε σχέση μέ τόν π. Επιφάνιο, καί βέβαια, κατά τόν π. Β., δέν ἤμουν εντάξει ποιός εἶναι ὁ π. Β. σε σχέση μέ τόν π. Επιφάνιο – καί βέβαια ὁ π. Β. ἦταν πολύ εντάξει! Λυπούμαι, αλλά πρέπει νά πῶ ὅτι αὐτή εἶναι ἡ μέθοδος, πού ἀκολουθοῦν οἱ παραθρησκευτικές ομάδες, καί ἄλλοι κοσμικοί ἄνθρωποι, ὅταν θέλουν να εξοντώσουν ὅσους μάχονται κατά τῶν ἀπόψεών τους. Εἶναι αὐτό πού λέμε «ἐπίθεση στό ἦθος τοῦ ἀντιπάλου».

Κρίνω ὅλα αὐτά, ἐπιεικώς, ώς ἄνευ αξίας καί ἐπιθυμώντας να ἀποφύγουμε τό χυδαϊστί λεγόμενο «ξεκατίνιασμα» ζητῶ νά θέσω το θέμα ὀρθά καί ἐξ ἀρχῆς. Λοιπόν τό ζήτημα εἶναι: α) Τί ἔχει γράψει ὁ π. Ἐπιφάνιος σχετικά μέ τόν Αντίχριστο καί το 666, β) τί ἔχει γράψει ὁ π. Βασίλειος σχετικῶς καί γ) ἂν οἱ ἀπόψεις τῶν δύο συμφωνούν. Ολα τα υπόλοιπα είναι περιττά ἤ ἄσχετα μέ τό ὑπό ἐξέτασιν ζήτημα. Όπως γράψαμε στην προηγούμενη απάντησή μας στο κείμενο, πού ἔγραψε στις 11-9-87 ὁ π. Επιφάνιος ἡ γνώμη του εἶναι «κρυστάλλινη και ξεκάθαρη». Ο π. Βασίλειος ἀντιπαραθέτει στο κείμενο τοῦ π. Ἐπιφανίου, πού είχε τον τίτλο «Ο Βεελζεβούλ καί ο Ε.Κ.Α.Μ.» τό κείμενο αυτό λίγο τό γνωρίζουν οἱ σημερινοί αναγνώστες του «Ο.Τ.» καί μόνο ἀπό ἀποσπάσματα τό χειρόγραφο τοῦ δικοῦ του κειμένου «Ὁ Ἀντίχριστος, ὁ ἀριθμός 666 και ἡ ἀνησυχία τῶν χριστιανῶν». Το χειρόγραφο αὐτό παρουσιάζεται «σκαναρισμένο» καί μέ μικρές διορθωτικές παρατηρήσεις τοῦ π. Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου στο περιθώριο τοῦ χειρογράφου. Ίσχυρίζεται δέ ὁ π. Βασίλειος ὅτι μέ τίς παρατηρήσεις του αὐτές ὁ π. Επιφάνιος ἐπικροτεί τις απόψεις του. Διαβάσαμε τις παρατηρήσεις τοῦ π. Επιφανίου καί πουθενά δέν βλέπουμε νά έπικρατεῖ θέσεις τοῦ π. Βασιλείου. Γιά ὅσους δεν γνωρίζουν, ὁ π. Ἐπιφάνιος δέν εἶχε μισθό ἀπό τό κράτος, ἀλλά ἐργαζόταν ως διορθωτής κυρίως τῶν ἐκδόσεων «ΑΣΤΗΡ» και συμπλήρωνε τό πενιχρό του εισόδημα μέ τά συγγραφικά δικαιώματα έποικοδομητικῶν βιβλίων, πού συνέγραφε. Εξοικειωμένος λοιπόν μέ τήν ἰδιότητά του ὡς διορθωτοῦ διορθώνει ἐξ ἀγάπης τό χειρόγραφο τοῦ π. Βασιλείου καί κάμει παντελῶς ἀνώδυνες συμπληρώσεις, διορθώσεις καί παρατηρήσεις. Γιατί ὄμως δεν ἀντιτίθεται στις θέσεις του; Ἁπλῶς διότι ἀκόμη μελετά τό θέμα καί δέν ἔχει καταλήξει σε τελικά συμπεράσματα. Μήπως Μήπως ἀυτά πού λέγω εἶναι αυθαίρετα;

Γιά ὅσους ἦσαν πνευματικά τέκνα τοῦ Γέροντος ἢ βρίσκονταν κοντά του είναι γνωστό τό ἔλεγε καί ὁ ἴδιος ὁ Γέροντας ὅτι ὅταν ἀνέκυπτε κάποιο ζήτημα έκκλησιαστικοῦ ἐνδιαφέροντος δέν ἔσπευδε νά ἐκφράσει τίς ἀπόψεις του. Ἄφηνε να γράψουν οἱ ἄλλοι, μελετοῦσε, ἄκουγε, συζητοῦσε, προσευχόταν καί ὅταν ωρίμαζαν μέσα του οἱ ἀπόψεις του γιά τό τρέχον ζήτημα ἔγραφε τον τελικό του λόγο. Λοιπόν:

Πάτερ Βασίλειε, πότε γράψατε το δικό σας κείμενο, πού σᾶς διόρθωσε ὁ π. Επιφάνιος; Μόνος σας καταγράφετε την ημερομηνία στο τέλος τοῦ ὄντως καλογραμμένου χειρογράφου σας: 24 Ιανουαρίου 1987. Πότε συγγράφει και δημοσιεύει τό δικό του κειμένο μέ τίς δικές του τοποθετήσεις ό π. Επιφάνιος; Στις 11 Σεπτεμβρίου 1987. Ἔχουν μεσολαβήσει 7 και 1/2 μήνες. Τότε ἔχουν ἀποκρυσταλλωθεῖ οἱ θέσεις του καί γράφει το κείμενό του. Σ' αυτό τό κείμενο, στο δικό του κείμενο εκφράζονται οι θέσεις τοῦ π. Επιφανίου καί όχι στο δικό σας. Δέν εἶναι τέλος πάντων σαφές λογική και στη λειτουργία της αὐτό; Κάμω έκκληση στην κοινή κοινῆς κριτικῆς ἱκανότητας! Σᾶς στενοχωροῦν οἱ θέσεις τοῦ πνευματικοῦ μας πατρός, «σᾶς πέφτουν» κατά τό δή λεγόμενον «στενά τά μανίκια», αλλά τί νά κάνουμε; Κατά τό λατινικό ρητό «Scripta manent» (Τα γραπτά μένουν). Δεν πρέπει λοιπόν, ἂν σέβεσθε αὐτόν καί τίς ἀπόψεις του, να παρερμηνεύετε τα γραφόμενά του λέγοντας π.χ. ὅτι τό κείμενό του «Βεελζεβούλ καί ΕΚΑΜ» «ἐγράφη για να καθησυχάσει τα πλήθη» (Ἐδῶ τά «πλήθη» εἶναι ὅρος ὑποτιμητικός γιά τόν πιστό λαό καί παρόμοιος μέ τόν ἄλλο όρο, πού χρησιμοποιήσατε στο προηγούμενο κείμενό σας «θρησκευόμενος όχλος» ἴσως σε αντίθεση με κάποια καλλιεργημένη καί πειθήνια «πνευματική» ἐλίτ). Είναι παραπλανητική ἡ ἑρμηνεία σας αὐτή, διότι τό κείμενο αὐτό εἶναι κείμενο, πού άφυπνίζει καί διεγείρει τούς πιστούς σε ἀντίσταση κατά της ηλεκτρονικῆς ταυτότητος εἴτε ἄν εἶχε εἴτε ὄχι τό 666. Ιδού ή κατάληξη τοῦ κειμένου: «ἐάν τά διαδιδόμενα είναι ἀληθῆ καί τά νέα δελτία ταυτότητος θα φέρουν ἐμφανῶς ἤ ἀφανῶς, εἴτε τήν μορφήν τοῦ Βεελζεβούλ εἴτε τόν ἀριθμόν 666 εἴτε ό,τι δήποτε ἄλλο ἀντιχριστιανικόν σύμβολον, ἤ ἀκόμη καὶ ἄν θά ἔχουν μόνον τόν Ε.Κ.Α.Μ. ἦταν ὁ τότε προβλεπόμενος γιά τίς ήλεκτρονικές ταυτότητες ἑνιαῖος κωδικός αριθμός] ἄνευ προηγουμένης διασφαλίσεως τῶν δημοκρατικών δικαιωμάτων καί ἐλευθεριῶν τοῦ πολίτου θά εἴπωμεν ΟΧΙ καί πάλιν ΟΧΙ και μυριάκις ΟΧΙ εἰς τά νέα δελτία ό,τιδήποτε καί ἐάν αντιμετωπίσωμεν». Λοιπόν προσέξατε πῶς ὁ π. Επιφάνιος... «καθησυχάζει τά πλήθη»: «Στα νέα δελτία ταυτότητος [ἂν έχουν τόν ἀριθμό 666 ἤ ἄν δέν διασφαλίζονται τα δικαιώματά μας] ...θα εἴπωμεν ΟΧΙ, μυριάκις ΟΧΙ... ο,τιδήποτε κι ἄν ἀντιμετωπίσωμεν». Αν λοιπόν τά περί «καθησυχάσεως τοῦ πλήθους», πού γράφετε δέν εἶναι παρερμηνεία καί διαστρέβλωση τοῦ κειμένου τοῦ Γέροντος τότε τί όνομάζεται ἔτσι;

Γράφετε ἐπίσης ὅτι τό κείμενό του «εγράφη με χιούμορ διακωμωδώντας ουσιαστικά τή φασαρία, πού εἶχε ξεσπάσει τότε», ὅτι «ὁ π. Ἐπιφάνιος ἀποκαλεῖ τό 666 “σύμβολο τοῦ Ἀντιχρίστου”, διότι ἔτσι τό ἐννοεῖ, μετά τή δεισιδαιμονική κατήχησί του ὁ περισσότερος κόσμος». Πρόκειται γιά συσκότιση τοῦ πνεύματος καί τοῦ γράμματος τοῦ κειμένου τοῦ π. Επιφανίου, ἡ ὁποία μπορεῖ νά ἐξαφανισθεῖ ἄν ἔλθει στό φῶς τό πλήρες κείμενο τοῦ Γέροντος, τό ὁποῖο δημοσιεύθηκε στον «Ο.Τ.» στις 11-9-87. Πρίν τό παραθέσουμε θέλουμε να πληροφορήσουμε τόν π. Βασίλειο ὅτι γιά τό συγκεκριμένο θέμα δηλ. τῆς γνώμης τοῦ π. Επιφανίου δεν πρόκειται να επανέλθουμε. Θα έπανέλθουμε όμως συζητώντας μαζί του άλλες πλευρές τοῦ θέματος περί ἀντιχρίστου 666, Κάρτας Πολίτου κ.λπ.

Στη συνέχεια παραθέτουμε ολόκληρο τό άρθρο τοῦ π. Επιφανίου Θεοδωροπούλου συγγραφέν για τόν «Ο.Τ.» στις 11-9-87 καί παρακαλοῦμε τόν Διευθυντή τῆς Ἐφημερίδος χάριν τῆς Ἀληθείας, χάριν σεβασμοῦ πρός τόν ἐπί δεκαετίες συνεργάτη τοῦ «Ο.Τ.» μακαριστό Γέροντα π. Ἐπιφάνιο, χάριν σεβασμοῦ πρός τούς αναγνώστες καί πρός επιβεβαίωση τῆς ἀξιοπιστίας καί ἀντικειμενικότητος τοῦ «Ο.Τ.», ὁ ὁποῖος μέ τίτλους όπως «Αί χειρόγραφοι προσθῆκαι τοῦ π. Επιφανίου συνηγοροῦν μέ τόν π. Βασ. Βολουδάκην» φαίνεται να μεροληπτεῖ, νά ἀναδημοσιεύσει το άρθρο αὐτό ὥστε μόνοι τους οἱ ἀναγνῶστες νά ἐξάγουν τα συμπεράσματά τους:



(συνεχίζεται)




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου