Τρίτη 6 Ιουνίου 2023

ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ (ΕΚ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ) ΠΟΥ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΤΟ ΛΕΧΘΕΝ ΟΤΙ ΧΑΡΙΝ ΕΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ ΕΜΑΤΑΙΩΘΗ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑΛΙΟΥ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ (ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ) ΩΣ ΣΤΟΧΟ


Έγραφε η "Καθολική" (όργανο των εν Ελλάδι παπικών) στο άρθρο: '' Η ΔΙΟΡΘΩΣΙΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑΛΙΟΥ΄΄, περί της αυτής απόρριψης της αλλαγής του Πασχαλίου από την νεοημερολογιτική Ιεραρχία της Ελλάδος:

"Η Ιερά Σύνοδος της Ελλάδος, ως προκύπτει εκ της άνω απαντητικής επιστολής, αναγνωρίζη μεν το λάθος του Πασχαλίου και αποδέχεται εκθύμως την διόρθωσιν αυτού, αλλά υπό όρους. Οι όροι ούτοι μαρτυρούσι οπωσδήποτε, αντιθέτως προς την σθεναράν και αξιέπαινον στάσιν του Οικουμενικού Πατριάρχου, ποιάν τινα δειλίαν πηγάζουσαν προφανώς εκ του φόβου ενδεχομένης επαναλήψεως των γνωστών Ημερολογιακών σκηνών" (Νοέμβριος 1928).







ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ






ΠΩΣ ΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ ΕΧΩ ΠΡΟΚΟΨΕΙ ΣΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ;

 

«Γέροντα, από πού θα γνωρίσω ότι έχω προκόψει στην πνευματική ζωή;»

Το ερώτημα του νεαρού προσκυνητή στο κελάκι του Γέροντα φαινόταν καίριο κι έκανε και τους άλλους προσκυνητές να εντείνουν την προσοχή τους. Όλοι κοίταζαν τον Γέροντα περιμένοντας με ενδιαφέρον την απάντησή του. Είχε προηγηθεί αρκετή συζήτηση προηγουμένως για την πνευματική ζωή και τι είναι αυτή, σε αντιδιαστολή με άλλες, εξωχριστιανικές και μη, κατανοήσεις της ζωής αυτής.

Ο Γέροντας δεν έσπευσε να απαντήσει. Ξεκούκισε λίγο το κομποσχοίνι του, κοίταξε ένα γύρο τα πρόσωπα που φαίνονταν ότι διψούσαν για γνήσια πνευματική εσωτερική ζωή, και μετρώντας τα λόγια του είπε αργά.

 «Προκοπή στην πνευματική ζωή σημαίνει καταρχάς ότι έχω κάνει την καρδιά μου δεκτική ώστε να λάβει περισσότερη χάρη Θεού. Σημαίνει δηλαδή ότι έχω προσπαθήσει και προσπαθώ να καθαρίσω την καρδιά μου από κάθε τι εμπαθές, είτε φιλήδονο είναι αυτό είτε φιλάργυρο είτε φιλόδοξο. Λοιπόν, όπου ο άνθρωπος υπηρετεί τα πάθη του, που θα πει τον εγωισμό του, εκεί πνευματική ζωή δεν υπάρχει».

«Ναι, Γέροντα», διέκοψε λίγο απότομα είναι αλήθεια τον λόγο του Γέροντα ο νεαρός, «αλλά από ποια συγκεκριμένα πράγματα θα γνωρίζω ότι έχω προκόψει ή έστω προκόβω;»

«Αυτό θα έλεγα τώρα», μειδίασε λίγο ο Γέροντας κι αγκάλιασε με το βλέμμα του τον νεαρό. «Δεν θα σας πω βαθιές θεωρίες. Απλά πράγματα μας δείχνουν την προκοπή μας ή όχι, έστω κι αν πολύ συχνά νομίζουμε ότι έχουμε προκόψει γιατί διαβάζουμε κάποια πνευματικά βιβλία ή πηγαίνουμε στην Εκκλησία. Και να ορισμένα από αυτά:

Έρχεται η ώρα της προσευχής και βαριέσαι να ψελλίσεις έστω δυο λόγια προσευχής. Η προσευχή θεωρείται από τους αγίους μας ότι είναι ο καθρέπτης της πνευματικής ζωής. Αν λοιπόν δεν έχω πόθο για προσευχή, αν δεν ελκύομαι από την αναφορά μου προς τον Θεό, ε, τότε βρίσκομαι πολύ πίσω στα πνευματικά».

«Μόνο η προσευχή, Γέροντα, δείχνει την προκοπή μας;» ακούστηκε από κάποιον μεσήλικα η ερώτηση.

«Όχι, βέβαια», απάντησε. «Σε όλα τα καθημερινά μας αποκαλύπτουμε το τι σόι χριστιανοί είμαστε. Γιατί είπαμε ότι η πνευματική ζωή δείχνει τη χριστιανική μας ζωή.

Λοιπόν, άλλο πράγμα: η βιασύνη μας. Σήμερα μάλιστα με τούς καταιγιστικούς ρυθμούς της ζωής, όλοι βιάζονται. Ποιος θα πάρει τη θέση του άλλου είναι ο αγώνας, και το θεωρούμε μάλιστα κατόρθωμα αυτό. Λοιπόν, αν βιάζεσαι σημαίνει ότι όχι μόνο δεν προκόβεις αλλά διαρκώς και οπισθοχωρείς. Κι αυτό γιατί η βιασύνη αποκαλύπτει την έλλειψη υπομονής που έχουμε, άρα την κρυφή υπερηφάνεια που μας κατατρώγει. Ο ανυπόμονος άνθρωπος είναι ο υπερήφανος άνθρωπος. Κι όπου υπάρχει υπερηφάνεια εννοείται ότι εκεί δεν υπάρχει το ησύχιο και πράο Πνεύμα του Θεού.

Ακόμη: η έλλειψη πίστης στην Πρόνοια του Θεού. Πόσοι χριστιανοί ομολογούν την πίστη τους στον Θεό, αλλά με το παραμικρό πρόβλημα τα χάνουν, πανικοβάλλονται, περιπίπτουν σ’ ένα χάος. Πού είναι η πίστη στα λόγια του Χριστού μας που μας βεβαιώνει ότι «και οι τρίχες όλες της κεφαλής μας είναι αριθμημένες από Εκείνον;»

Και πέραν τούτων, εκείνο που κατεξοχήν δείχνει αν είμαστε προκομμένοι ή ανεπρόκοποι στα πνευματικά είναι η στάση μας απέναντι στον κάθε συνάνθρωπό μας. Ο Χριστός μας μάς έχει αποκαλύψει ότι στον κάθε συνάνθρωπό μας πρέπει να βλέπουμε δύο πράγματα: Πρώτον, την παρουσία Εκείνου – «εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου εμοί εποιήσατε» -,  και δεύτερον, τον ίδιο τον εαυτό μας – «αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν». Και τι βλέπουμε καθημερινά, και μάλιστα στους χριστιανούς μας; Πώς ο ένας να βγάλει το μάτι του άλλου, πώς να τον αδικήσει πολλές φορές προκειμένου ο ίδιος να σταθεί, πώς να τον υποβαθμίσει, πώς να τον προσβάλει...»

Σταμάτησε ο Γέροντας και δάκρυα άρχισαν να τρέχουν από τα βαθουλωμένα μάτια του. Τα σκυμμένα κεφάλια των προσκυνητών έδειχναν ότι τα λόγια του μάλλον είχαν πιάσει τόπο. Ο Γέροντας τους είδε. Αλλά επειδή ήξερε βαθιά την ανθρώπινη φύση, δεν αναθάρρησε. Τους χαιρέτισε, αποσύρθηκε στο κελί του κι άρχισε με βαθύ πόνο την προσευχή υπέρ όλου του κόσμου, του κόσμου που ήταν κομμάτι του εαυτού του…


ΠΗΓΗ

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΩΝ ΠΑΛ/ΤΩΝ ΑΦΟΡΟΥΣΕ ΜΟΝΟΝ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ;

Σε επαναλαμβανόμενα δήθεν «επιχειρήματα» που κυκλοφορούν και πάλιν από νεοαποτειχισμένους στο διαδίκτυο και που  φυσικά στρέφονται κατά των Παλ/τών, αναφέρουν ότι οι Γ.Ο.Χ. ασχολήθηκαν μόνο με το ζήτημα του ημερολογίου και όχι με τον Οικουμενισμό κ.λπ. Αν και όλα αυτά έχουν απαντηθεί εδώ και αρκετό καιρό, ας κάνουμε μία μερική επανάληψη εφόσον και οι ίδιοι αρέσκονται εις το να γράφουν τα ίδια.

Σημαντικό να επαναλάβουμε ότι την εποχή εκείνη ως όρος ο ''Οικουμενισμός'' δεν υπήρξε. Η ονομασία τότε ήτο ''ένωσις των εκκλησιών''.
Επίσης σημαντικό· τα ντοκουμέντα που είχαμε δημοσιεύσει και παρουσιάζονται και πάλι εδώ μερικώς, αφορούν την εποχή προ του 1935, την εποχή εκείνη δηλαδή που ανέλαβαν την ηγεσία του αγώνος Αρχιερείς, και αυτό διότι οι αντικείμενοι ισχυρίζονταν ότι ούτε οι Παλ/τες από το ΄24 και μετά ανέφεραν τα σχετικά περί  του Οικουμενισμού. 

Ακόμα ανέφεραν και πάλιν ότι ο πρ. Φλωρίνης έγραφε μόνον για το ζήτημα του ημερολογίου. Καλόν θα είναι να πάψουν να στρουθοκαμηλίζουν διότι απάντηση έχει δοθεί εδώ.

Το «επιχείρημα» ότι δήθεν η εισαγωγή του νέου ημερολογίου απέτυχε του σκοπού του (βλ. Εγκύκλιο του 1920 ''πρώτο βήμα προς την ποθητή κοινωνία των εκκλησιών''), είναι τελείως παραπλανητικό.
 
Πέτυχε διότι: 

1) διέσπασε και αποδυνάμωσε τους Ορθοδόξους δημιουργώντας σχίσματα.

2) συνεόρταζαν και συνεορτάζουν έως και σήμερον, φτάνοντας πια στο σημείο να λέγουν: «Συζητήσαμε ώστε να γίνει κάτι και για το θέμα του Πάσχα. Είναι αστείο να ρωτάς πες μου ο Χριστός σου πότε ανασταίνεται;  Ο δικός μου την επόμενη εβδομάδα. Ο δικός μου αντιθέτως αναστήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα».

Φυσικά συζητούν να γίνει κάτι και για το θέμα του Πάσχα, εφόσον για τις υπόλοιπες εορτάσιμες ημέρες δεν υπάρχει πια πρόβλημα για περαιτέρω συζήτηση! Αφού επέτυχε το ένα σκέλος, έμεινε το υπόλοιπο! Το σχέδιο για την αλλαγή του Πασχαλίου σχεδιαζόταν από τότε με αργά και σταθερά βήματα για λόγους που έχουν εξηγηθεί και από Παλ/τες και αντιοικουμενιστές του νέου (Ζήσης, Μεταλληνός κ.α).

Προχωρούμε στην μερική αναδημοσίευση κειμένων όσων αντιστέκονταν στην αλλαγή προς φρεσκάρισμα μνήμης, και όσοι υποτιμητικά θεωρούν ότι τα αποσπάσματα ''εφημερίδων'' ή ''περιοδικών'' της εποχής δεν είναι επιχειρήματα προς απάντηση (μας το ανέφεραν και αυτό!), τότε παραπλανούν τον κόσμο διότι τα δημοσιεύματα αυτά αποδεικνύουν το εσφαλμένο του ισχυρισμού ότι δήθεν οι Παλ/τες ουδέποτε μίλησαν περί Οικουμενισμού την εποχή εκείνη, αλλά αρκετά έτη μεταγενέστερα.....
Από την στιγμή που οι ίδιοι οι καινοτόμοι δημοσίως κήρυτταν ότι το ημερολογιακό θα χρησιμοποιηθεί ως μέσον για το ''πρώτο βήμα'' προς την σταδιακή ένωση των «εκκλησιών» (αλήθεια· οι πολεμούντες τους Παλ/τες μήπως πίστευαν ότι η ''ένωση'' θα γινόταν σε μία νύχτα;;;;) κατά το πρότυπο της ''Κοινωνίας των Εθνών'', και από την στιγμή που όντως το επιχείρησαν αλλάζοντάς το μονομερώς και αντικανονικώς, ήταν απολύτως λογική η στάση των Παλ/των έναντι αυτής της αλλαγής.

Στην εφημερίδα «Σκρίπ» ο γνωστός σε όλους υπερασπιστής της Παραδόσεως Κ. Ψάχος τoν Μάρτιο του 1928 αναφέρει:



Το 1931 διεξήχθη το Α΄ Συνέδριο των Παλαιοημερολογιτών. Η εφημερίς: «Η Άμυνα των Πατρίων», 
εδημοσίευσε άρθρο το οποίο αναφέρει ότι:



Γράφει πάλι ο Κ.Ψάχος το 1928:


Σε άρθρο της εφημερίδος «Σκρίπ»  (13/1/1925)  που φέρει τον τίτλο ''TO ZHTHMA TOY HMEΡΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞ ΑΥΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΙ'' διαβάζουμε τα εξής σημαντικά:





Επίσης το 1925 κυκλοφορεί το εξαίρετον πόνημα του Γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτου που φέρει τον τίτλο: ''ΦΩΝΗ ΕΞ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ''. 

Εκεί διαβάζουμε τα εξής σημαντικά:






Στην ''Φωνή της Ορθοδοξίας'' αρ. φυλ. 8 στις 22/4/1926, σε άρθρο του κ. Ευστρατιάδου, διαβάζουμε τα εξής:





11/5/1928





6/6/1930 





O γνωστός μοναχός Αρσένιος Κοττέας γράφει λόγω των διωγμών των Παλ/των τα εξής:


(«Σκριπ», 13/4/1930)


ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ''ΣΚΡΙΠ'' 30/4/1930



ΑΡΧΕΙΟΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΤΕΥΧΟΣ 8