Τρίτη 8 Αυγούστου 2023

Η Ιερά Μητρόπολη Φλωρίνης για την καθαίρεση έως πρότινος κληρικού της


Την καθαίρεση του έως πρότινος κληρικού της, Αρχιμανδρίτη Παΐσίου Παπαδόπουλου και την υπαγωγή του στην τάξη των λαϊκών με το κοσμικό του όνομα, Παναγιώτης Παπαδόπουλος έκανε γνωστή η Ιερά Μητρόπολη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας.

Συγκεκριμένα, το Πρωτοβάθμιο Συνοδικό για Πρεσβυτέρους, Διακόνους και Μοναχούς Δικαστήριο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος με την υπ’ αριθμ. 2/2023 απόφαση του: «επέβαλε εις τον Παναγιώτην Παπαδόπουλον του Κωνσταντίνου πρώην κληρικό Αρχιμανδρίτη (Παϊσιο) της ημετέρας Μητροπόλεως την ποινήν της καθαιρέσεως εκ του υψηλού της ιερωσύνης υπουργήματος, μετ’ αφαιρέσεως του μοναχικού αυτού σχήματος και της διαγραφής του εκ του μονοχολογίου της Ιεράς Μονής Αγίου Γρηγορίου Παλαμά Φιλώτα Φλωρίνης, απογυμνούν αυτόν τέλειον παντός ιερατικού βαθμού, κατάγον αυτόν εις την τάξιν των λαϊκών, προσφωνούμενον του λοιπού δια του λαϊκού αυτού ονόματος».

Επιπροσθέτως, η Ιερά Μητρόπολη στην ανακοίνωσή της τονίζει ότι τυχόν ιεροπραξίες και μυστήρια (π.χ. γάμοι, βαπτίσεις κ.λπ.), από τον παραπάνω καθηρημένο κληρικό είναι άκυρα.


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΑΘΑΙΡΕΣΗΣ ΚΛΗΡΙΚΟΥ ΤΗΣ ΙΜΦΠΕ

  • 08/08/2023



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

H Ιερά Μητρόπολη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας, με μεγάλη θλίψη, ανακοινώνει, στο Χριστεπώνυμο πλήρωμά της, την καθαίρεση του έως πρότινος κληρικού της, πανοσ. Αρχιμ. Παΐσίου Παπαδόπουλου και την υπαγωγή του στην τάξη των λαϊκών με το κοσμικό του όνομα, Παναγιώτης Παπαδόπουλος.

Συγκεκριμένα, το Πρωτοβάθμιο Συνοδικό για Πρεσβυτέρους, Διακόνους και Μοναχούς Δικαστήριο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος με την υπ’ αριθμ. 2/2023 απόφαση  του: «επέβαλε εις τον Παναγιώτην Παπαδόπουλον του Κωνσταντίνου πρώην κληρικό Αρχιμανδρίτη (Παϊσιο) της ημετέρας Μητροπόλεως την ποινήν  της καθαιρέσεως εκ  του υψηλού της ιερωσύνης υπουργήματος, μετ’ αφαιρέσεως του μοναχικού αυτού σχήματος και της διαγραφής του εκ του μονοχολογίου της Ιεράς Μονής Αγίου Γρηγορίου Παλαμά Φιλώτα Φλωρίνης, απογυμνούν αυτόν τέλειον παντός ιερατικού βαθμού, κατάγον αυτόν  εις την   τάξιν  των λαϊκών, προσφωνούμενον του λοιπού δια του λαϊκού αυτού ονόματος».

Επιπροσθέτως, τονίζουμε ότι τυχόν ιεροπραξίες και μυστήρια (π.χ. γάμοι, βαπτίσεις κ.λπ.), από τον παραπάνω καθηρημένο κληρικό είναι άκυρα.

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ


ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ 2

"Δεν είναι ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ που θα μας καταστρέψει" - Eπιστολές του Γέροντα Ιωάννη της Μονής των Σπηλαίων (Αποσπάσματα)

 


Παραδώστε τον εαυτό σας στο θέλημα του Θεού κι από το χέρι Του να δέχεστε τα πάντα κάθε μέρα, χωρίς να κοιτάτε το μακρινό αύριο.

Ναι, ο Σωτήρας ήρθε να σώσει τους αμαρτωλούς και, όταν επλεόνασε η αμαρτία, άρχισε να υπερπερισσεύει η χάρις. Πόσοι άνθρωποι τώρα, που πια θα φαινόταν ότι έχουν τελματώσει μέσα στην άβυσσο της πιο αποκρουστικής αμαρτίας, δέχονται το σωτήριο σπρώξιμο από τον Κύριο προς αναγέννηση της ψυχής (αυτό σας το λέω από την καθημερινή μου εμπειρία ως πνευματικού). Το σπρώξιμο το δεχτήκατε, αλλά περαιτέρω πρέπει να υπάρχει η συνειδητοποίηση του θαύματος της θείας αγάπης, που μεταμορφώνει τη ζωή. Όχι υπερήφανη ματαιοδοξία για το ληφθέν δώρο, αλλά συνειδητοποίηση της δικής μας άκρας αμαρτωλότητας, της δικής μας πλήρους αδυναμίας να βγάλουμε από πάνω μας την κρούστα της λέπρας, που έχει πλήξει όλη την ύπαρξή μας, και μαζί με αυτή τη συνειδητοποίηση, άπειρη ευγνωμοσύνη στον Θεό και ελπίδα στη δύναμή Του και το έλεός Του για το μέλλον.

Γι’ αυτό «ζήσε όχι όπως θέλεις, αλλά όπως ορίζει ο Θεός». Ό,τι έχουμε είναι για το καλό μας και ό,τι δεν έχουμε επίσης είναι προς σωτηρία, διότι ο ίδιος ο Κύριος μας παίρνει από το χέρι και μας οδηγεί στη ζωή.

Η ζωντανή πίστη θα έρθει με τις θλίψεις, όταν ο νους θα είναι αδύναμος μπροστά στις επιθέσεις της ζωής. Γι’ αυτό και είναι αναγκαίες. Μετάνοια δεν έχετε, λόγω του ότι δεν προσέχετε τον εαυτό σας. Αν τον βλέπατε καθαρά, θα κλαίγατε. Είναι ωφελιμότερο για σας να στηριχτείτε στην προσευχή, ώστε να αφομοιώσετε όσα διαβάσατε. Πρέπει να έχουμε νου, που να ορά τον Θεό, αλλά ο νους μας από μόνος του είναι απατεώνας και, με τη βοήθεια του εχθρού, ακόμη και πανούργος.

Θα μας ταπεινώνουν όχι μόνο οι άνθρωποι, αλλά και όλες οι περιστάσεις της ζωής. Όλα αυτά θα τα δεχτούμε χωρίς ταραχή, γνωρίζοντας ότι άλλος δρόμος προς τον Θεό δεν υπάρχει.

Η αταξία και η αβεβαιότητα θα μας καταδιώκουν και θα μας γονατίζουν για πολύ ακόμη. Διότι από τη θεία πρόνοια μας έλαχε να αρχίσουμε να αναστηλώνουμε όσα γκρεμίστηκαν εκ θεμελίων. Γκρεμίστηκαν όχι μόνο οι πέτρες, αλλά κυρίως οι ψυχές. Ο κόσμος ασθενεί από απιστία, αθεΐα, πλάνη και η ασθένεια αυτή δεν θεραπεύεται αμέσως.

Στον κλήρο έχουν μπει πολλοί άνθρωποι εκτός Εκκλησίας, ακόμη και άπιστοι, και κάνουν το έργο τους. Όμως μαζί μας είναι ο Θεός κι εμείς πρέπει να κάνουμε το έργο του Θεού.
Να προχωρούμε με κόπους βίας και πολλής υπομονής. Μην ορμάτε πίσω από ύψη απρόσιτα ακόμη για μας, αρχίστε από τη βία επί του εαυτού σας, με τον καθημερινό κανόνα προσευχής και το μισάωρο κάθισμα μπροστά στις εικόνες, μέσα στο ευλογημένο μισοσκόταδο του καντηλιού. Προς το παρόν δεν έχουμε όρεξη για προσευχή και αυτή δεν έρχεται μέσα στη φασαρία. Χρειάζεται, λοιπόν, να αφιερώσουμε χρόνο, ώστε όλη τη ματαιότητα της ημέρας να την αφήσουμε έξω.

Σωζόμαστε, αγαπητή μου, όχι με τους δικούς μας αγώνες, τις αρετές, ούτε ακόμη με τα καλά μας έργα, αλλά με τον αγώνα του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος μας άφησε ως κληρονομιά τον σωτήριο Σταυρό Του. Οι δικοί μας μικροί σταυροί είναι ομοίωση του δικού Του μεγάλου.

Αν αύριο πρέπει να παρουσιαστώ στο κριτήριο του Θεού κι αν αύριο πρέπει να δώσω απάντηση στην ερώτηση πώς έζησα, με τι έζησα, αν έζησα κατά το πνεύμα του Θεού, τότε τι νόημα έχουν οι έγνοιες για συσσώρευση πλούτου και για οικοδομήματα; Να όμως, που τώρα κατά βάσιν μόνο αυτά σκέφτονται οι άνθρωποι, ενώ, κατά το πνεύμα του Θεού, ζουν ως μονάδες — ακόμη και μέσα στην Εκκλησία, ακόμη κι εκείνοι που διακονούν στο Ιερό Βήμα, ή και οι μοναχοί.
Κοιτάξετε μέσα σας: άραγε ο φόβος του Θεού καθοδηγεί τις σκέψεις, τις πράξεις μας; Άραγε είναι η αγάπη προς τον Θεό βάση της ύπαρξής μας;
Να, αγαπητέ, αυτή η σφραγίδα που μας βάζει καθημερινά ο τρόπος της ζωής μας, που βάζουμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας, στην ψυχή, στην καρδιά και τον νου, αυτή είναι που κάνει τον χρόνο έλευσης του αντιχρίστου να πλησιάζει ή να απομακρύνεται. Η δική του σφραγίδα μαρτυρεί μόνο εκείνη που έχουμε ήδη βάλει εμείς στον εαυτό μας. Χωρίς εμάς, ούτε να σωθούμε, ούτε να χαθούμε γίνεται.
Ποιος θα σβήσει αυτή τη σφραγίδα, αν την βάλαμε εμείς στον εαυτό μας εκούσια, με επιθυμία και αγάπη; Δεν είναι λοιπόν ο αντίχριστος που θα μας καταστρέψει. Ήδη πριν την έλευσή του, θα καθορίσουμε τον πνευματικό μας προσανατολισμό και θα κάνουμε επιλογή. Η σφραγίδα του αντιχρίστου θα είναι η τελευταία τελεία στη δική μας επιλογή.

Κουτσαίνουμε πνευματικά και στα δυο πόδια: δεν μπορώ να ζήσω κατά Θεόν και συχνά ούτε θέλω. Αυτό δίνει ευρυχωρία στο σφράγισμα, που φοβούνται όλοι τόσο πολύ. Όμως αυτό το σφράγισμα δεν είναι εξωτερικό· ο νους, η καρδιά, η ψυχή σφραγίζονται από την αμαρτία, έτσι ώστε τίποτα θείο δεν μπαίνει πια μέσα στην ψυχή. Ενώ τα διαβατήρια κι οι κάρτες είναι όλα του Καίσαρος. Κατά τον λόγο του Κυρίου δώστε τα του Θεού στον Θεό και τα του Καίσαρος στον Καίσαρα.

Τη σφραγίδα θα μπορέσουν να τη βάλουν μόνο σε αυτόν, που αμετανόητα ζούσε μέσα στην αμαρτία και που έχει αποκοπεί με τη ζωή του από τον Κύριο. Πριν τη σφραγίδα του Αντιχρίστου θα έχει σφραγιστεί ο νους με την αμαρτία.

Οι άνθρωποι σώζονται και θα σώζονται ως τις τελευταίες μέρες του κόσμου – ζουν, εργάζονται, κάποιοι κατά τον νόμο του Θεού, άλλοι κατά τα στοιχεία του κόσμου τούτου. Δεν πρέπει να κάθεσαι στο παράθυρο, χωρίς να κάνεις τίποτα, περιμένοντας κάτι. Θα κατακριθείς μαζί με τους απίστους για απραξία και για το ότι δεν πολλαπλασίασες το δώρο, που σου εμπιστεύθηκε ο Θεός. Για τις νέες ταυτότητες σου έχω ήδη γράψει και δεν θα επαναλαμβάνομαι. Το σφράγισμα ακολουθεί μόνο την προσωπική απάρνηση του Θεού από τον άνθρωπο και όχι την εξαπάτηση. Η εξαπάτηση δεν έχει νόημα. Ο Κύριος χρειάζεται την αγαπώσα Αυτόν καρδία μας.

Αυτό από το οποίο ετοιμάζεστε να τρέξετε μακριά, θα σας βρει παντού. Και στα βάθη των δασών και στην πρωτεύουσα: το νέο σύστημα απογραφής μπαίνει σε εφαρμογή. Εμείς όλοι θα έπρεπε να τρέχουμε να ξεφύγουμε όχι από τους υπολογιστές (την τεχνολογία), αλλά από τις προσωπικές μας αμαρτίες. Μα όχι, εμείς τις φροντίζουμε, τις τρέφουμε μέχρις αηδίας και ζούμε απολαμβάνοντάς τις.
Η Γραφή προειδοποιεί τους ανθρώπους ότι θα έρθουν καιροί δύσκολοι, επειδή οι άνθρωποι θα είναι περισσότερο υπερήφανοι, αλαζόνες και φιλάργυροι, παρά φιλόθεοι. Αλλά για κίνδυνο από την τεχνολογία πουθενά δεν έχει γίνει λόγος. Το ότι θα τρέχουν από τη δύση στην ανατολή κι απ’ την ανατολή στη δύση, επίσης είναι γνωστό κι όλα αυτά θα γίνονται υπό την καθοδήγηση του εχθρού. Ο Θεός όμως είναι παντού και τα τέκνα Του θα τα βοηθήσει παντού.

Τι να πω για τον έλεγχο και την απόλυτη παρακολούθηση, με τα οποία τόσο τρομοκρατούνται οι απλοί άνθρωποι; Πότε και σε ποιο κράτος δεν υπήρχαν μυστικές υπηρεσίες; Όλα υπήρχαν... κι όλα υπάρχουν... και θα υπάρχουν... όμως τίποτα δεν εμποδίζει τον πιστό άνθρωπο να σωθεί. Καθένας προχωρά στη ζωή από τη σταυρική οδό, ξεπερνώντας τα όλα με την πίστη. Ο πιστός τα δέχεται όλα από το χέρι του Θεού, με τη βεβαιότητα ότι όλα τον προάγουν προς τη σωτηρία.

Ακόμη και μεγάλοι στύλοι της Εκκλησίας έκαναν λάθη στον προσδιορισμό των χρόνων “του τέλους του Σύμπαντος”. Για παράδειγμα, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έγραφε ευθέως ότι το τέλος του κόσμου πρέπει να το περιμένουμε κοντά στο “τετρακοσιοστό” έτος. Έτσι σκεφτόταν και ο άγιος Θεόδωρος Στουδίτης για το “κοντινό” τέλος του κόσμου, την εποχή των διωγμών κατά των εικόνων. Γενικά, πολλοί και πολλές φορές ελκύονταν από αυτή την ιδέα. Στη Ρωσία μιλούσε γι’ αυτό ο πατήρ Αμβρόσιος της Όπτινα.
Όμως να που ζήσαμε μέχρι το 2001 και το τέλος του κόσμου δεν έχει έρθει ακόμη και η ζωή συνεχίζεται. Ο Χριστός, που ήρθε στη γη για να σώσει τους αμαρτωλούς, συνεχίζει τον αγώνα Του, την αγάπη προς το ανθρώπινο γένος. Μας χάρισε τον δρόμο προς τη σωτηρία, είναι ο ένας και ο αυτός, σ’ όλες τις εποχές, τόσο για τους χριστιανούς των πρώτων όσο και γι’ αυτούς των τελευταίων. Αυτή είναι η πίστη στην πρόνοια του Θεού και η ζωή σύμφωνα με την πίστη.

Τώρα όλοι μας φοβόμαστε περισσότερο τη σφραγίδα του Αντιχρίστου, που θα έρθει εν καιρώ, σε καιρό που δεν ξέρουμε αν θα μας βρει ζωντανούς. Και η σφραγίδα της προσωπικής μας αμαρτίας, από λίγων μόνο το μυαλό περνά σαν σκέψη. Όμως αυτή ακριβώς είναι που παραδίνει τον άνθρωπο στην εξουσία των αντίχριστων στοιχείων και έργων και αποτελεί πραγματική προεικόνιση εκείνης της σφραγίδας – αυτή είναι που πρέπει ουσιαστικά να φοβόμαστε! Τίποτα θεϊκό δεν περνά μέσα από αυτή την τρομερή σφραγίδα της αμαρτίας, με την οποία σφραγίζουμε καθημερινά τον νου και την καρδιά μας.

Ναι, θα γίνει η ένδοξη και φοβερή Παρουσία του Κυρίου, που θα θανατώσει τον εχθρό με το πνεύμα του στόματός Του. Όλα θα γίνουν, αλλά πότε; Τους καιρούς και τους χρόνους τους έθεσε στη δική Του εξουσία ο Κύριος Θεός Πατέρας και κανένα χέρι, οσοδήποτε ισχυρό, δεν μπορεί να σταματήσει ή να αλλάξει την πρόνοια του Θεού. Εμείς ούτε να πλησιάσουμε αυτό τον χρόνο μπορούμε, ούτε να τον αποτρέψουμε. Όμως πρέπει να ζήσουμε στο τώρα, πρέπει τώρα να ζήσουμε εν Θεώ.
Κάποιοι καλούν τους ανθρώπους στα δάση, στην έρημο, σε κρυφά δωμάτια… Να μην πάρουν τον αριθμό, να μην μπουν στο νέο σύστημα κρατικής απογραφής, να φύγουν από τον κόσμο, να φύγουν από την Εκκλησία. Αλλά πώς θα σωθούν; Πώς θα ζήσουν, πώς θα μεγαλώσουν παιδιά εν Θεώ; Δεν δίνει κανείς απάντηση γι’ αυτά.

Ακόμη και ο απόστολος και ευαγγελιστής Ιωάννης λέει ότι στον καιρό του είχαν εμφανιστεί πολλοί Αντίχριστοι. Τι να πούμε, λοιπόν, για τη δική μας εποχή; Μόνο που σήμερα λιγοστεύουν οι χριστιανοί και πληθαίνουν πολύ, πάρα πολύ, οι αντίχριστοι. Είναι πολλοί: άπιστοι, ταραχοποιοί, σκανδαλοποιοί, σχισματικοί και συκοφάντες˙ όμως ακόμη δεν είναι αυτός ο μοναδικός Αντίχριστος, ο οποίος κατά παραχώρηση Θεού θα λάβει εξουσία επί του κόσμου και των κατοίκων του για τριάμισι χρόνια. Πρέπει όλοι μας να θυμόμαστε ότι ζούμε ακόμη σε καιρό σωτηρίας, σε καιρό χάριτος, όπου ο Σωτήρας του κόσμου Χριστός είναι έτοιμος να δεχτεί και να σώσει οποιονδήποτε αμαρτωλό, που ύψωσε αναστεναγμό προς τον Θεό για τη σωτηρία του.




(συνεχίζεται)

Στην πόλη Τσερκάσι έγινε βίαια κατάληψη του Ιερού Ναού Υπαπαντής της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας


Τσερκάσι, 6 Αυγούστου 2023

    

Στις 3 Αυγούστου 2023, στην πόλη Τσερκάσι (Ουκρανία), οπαδοί της «Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας» κατέλαβαν βίαια τον Ιερό Ναό της Υπαπαντής (Μετόχι Μητρόπολης Τσερκάσι) της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ΟΟΕ). Αυτό ανακοίνωσε ο Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κάνεβ κ.Θεοδόσιος σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα, σύμφωνα με το Τμήμα Ενημέρωσης και Διαφωτισμού της ΟΟΕ.

Ο ιεράρχης είπε ότι ακτιβιστές της λεγόμενης Ορθόδοξης Εκκλησίας Ουκρανίας «ως λυσσασμένος όχλος εισέβαλαν στον Ιερό Ναό της Υπαπαντής, με την υποστήριξη των αστυνομικών δυνάμεων, και τον κατέλαβαν με τη βία, έσπασαν τις κλειδαριές και πέταξαν έξω από το ενοριακό σπίτι στο δρόμο τον εφημέριο με τα επτά παιδιά του που υπηρετεί εκεί για πολλά χρόνια».

Ο Σεβασμιώτατος Θεοδόσιος υπενθύμισε ότι νωρίτερα, στις 29 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, οι εμπνευστές της κατάληψης «έφεραν στο γήπεδο κοντά στον ναό βουλευτές του Δημοτικού Συμβουλίου, δημόσιους υπαλλήλους και ανθρώπους που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τον Ναό, όπου πραγματοποίησαν συγκέντρωση, την οποία αποκάλεσαν «ενοριακή συγκέντρωση», καταχώρισαν τα πρακτικά της και άλλαξαν τα στοιχεία του νομικού προσώπου στο κρατικό μητρώο».

«Βάρβαρα, παραβιάζοντας υφιστάμενους και μη νόμους, ακολουθώντας το επιδρομικό τους σχέδιο, δοκιμασμένο στα χωριά κατ΄ επανάληψη, διέπραξαν έγκλημα στο κέντρο της περιφέρειας», δήλωσε ο Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κάνεβ κ.Θεοδόσιος.

Σημειώνεται ότι ο Ιερός Ναός της Υπαπαντής χτίστηκε με έξοδα της εκκλησιαστικής επαρχίας Τσερκάσι της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή, ενός «νόμιμου νομικού προσώπου». Ο επίσκοπος τόνισε ότι «με επιδρομικό σχέδιο ο Ναός σαφέστατα έχει κλαπεί από την επαρχία Τσερκάσι».

Μετάφραση για την πύλη gr.pravoslavie.ru: Αναστασία Νταβίντοβα

Патриархия.ru

8/8/2023

π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (17ο)

Το αίσθημα ότι είμαστε ξένοι και πάροικοι στη γη (Εβρ. 11:13), είναι κοινό σε όλους τους ειλικρινείς φοβούμενους τον Θεό ανθρώπους. Στον προφήτη, αυτό το αίσθημα ήταν ακόμα μεγαλύτερο, επειδή δεν έβλεπε καμία συμφωνία, καμία διάθεση της καρδίας του με τον κόσμο γύρω του. Σε αυτόν δρούσε ένας διαφορετικός πνευματικός τρόπος ζωής, που δεν πηγάζει από τον κόσμο αυτόν. Γι' αυτό ακριβώς, απομονωμένος από όλους, προσκολλιόταν σε όσα προέρχονταν από την ίδια την αυτή ουράνια πηγή, απ' όπου πηγάζει και η δύναμη της ζωής που τον εμπνέει και τον κάνει να απολαμβάνει τις δωρεές, που πηγάζουν από τον Θεό. Με αυτόν τον τρόπο (της ψαλμωδίας) παρηγορούταν και απωθούσε το κακό πνεύμα από πάνω του, το οποίο προερχόταν από τον αμαρτωλό κόσμο. Και στην Εκκλησία του Θεού, αυτός είναι ο λόγος που οι άγιοι απόστολοι εισήγαγαν την ψαλμωδία, για να παρηγορούν τις ψυχές των ευλαβών πιστών που συναθροίζονται, να τους προσφέρουν παρηγοριά στις διάφορες λύπες και ταυτόχρονα να απωθήσουν το πνεύμα του κόσμου, που δεν μπορεί να μην έχει βλαβερή επίδραση σε όσους ζουν στο περιβάλλον του.

Και έξω από τον ναό, δεν υπάρχει κάτι πιο αποτελεσματικό για να απομακρύνει το πνεύμα του κόσμου όσο οι πνευματικοί ψαλμοί. Όταν οι πειρασμοί εντείνονται, αρχίστε τους ψαλμούς και αυτοί θα υποχωρήσουν. Για αυτό, θα πρέπει να τους έχετε μάθει απ' έξω. Ο Άγιος Ιλαρίων γράφει: «Ο προφήτης μας διδάσκει με το παράδειγμά του να τους φυλάμε πάντα στην καρδιά μας, ώστε να τους επαναλαμβάνουμε με τα χείλη μας, σαν να τελούμε λειτουργία». «Οι υπερήφανοι», λέει ο Άγιος Αμβρόσιος, «δεν τον απέστρεψαν από το νόμο· βρίσκει παρηγοριά στα κρίματα του Θεού. Και η θλίψη των αμαρτωλών δεν τον καταβάλει· εναντίον της οπλίστηκε ψάλλοντας για την δικαιοσύνη του Θεού».

Για να διωχθεί η λήθη από τον άγιο ναό, ο σοφός Σολομώντας επέτρεψε στους τραγουδιστές να τραγουδούν και αυτοί ανακοίνωναν τα θαυμαστά έργα του Θεού. Σε μια συνάθροιση προσευχομένων προς τον Θεό, πρέπει πάντα να υπάρχουν άνθρωποι που ψέλνουν, ώστε με τη ψαλμωδία τους να απωθείται το πνεύμα του ακάθαρτου, όπως με τον ψαλμό του αγίου Δαβίδ απωθήθηκε το πνεύμα που βασάνιζε τον Σαούλ. Συνέβαινε, ότι ακόμα και οι προφήτες, προτού προφητεύσουν, συνέτασσαν τους έμπειρους ψάλτες να τραγουδήσουν, προκειμένου να προδιαθέσουν με γλυκό ήχο την κατάληψη της χάριτος του Πνεύματος. Η γλυκειά ψαλμωδία δεν είναι αυτή που αρέσει στην ακοή, αλλά αυτή που ανυψώνει το πνεύμα και την καρδιά· και στην Καινή Διαθήκη αποκαλείται τραγούδι: «ηὐλήσαμεν ὑμῖν, καὶ οὐκ ὠρχήσασθε» (Λουκ. 7:32).

 



(συνεχίζεται)

 

 



ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ