Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

Ποιος θα ανοικοδομήσει τον Ναό του Σολομώντος;

Στὶς ἡμέρες μας, ἐξ΄ἀφορμῆς τοῦ πολέμου στὸ Ἰσραήλ, διάφοροι ἀποφαίνονται σχετικὰ περὶ τοῦ Τεμένους τοῦ Ὀμὰρ καὶ τῆς ἀνοικοδομήσεως τοῦ Ναοῦ τοῦ Σολομῶντος. Λησμονοῦν βέβαια, ὅτι τὸν Ναὸ θὰ τὸν ἀναγείρει ο ἴδιος ὁ Ἀντίχριστος, καὶ ὄχι κάποιος ἄλλος. Δηλαδὴ καὶ αὐτὸ τὸ σημεῖο θὰ πραγματοποιηθεῖ ὄχι πρὸ τῆς ἐλεύσεώς του, ἀλλὰ ὅταν ἤδη θα ἔχει ἐμφανισθεί ο ἴδιος.
Ἐπὶ τοῦ  ̓Αντιχρίστου, διὰ τὴν μεγάλην ἀποστασίαν τῆς ἀνθρωπότητος καὶ τὴν ὡρίμανσιν τῶν Ἰουδαίων εἰς τὴν ἀπιστίαν, θὰ ἀνεχθῇ ὁ Θεὸς τὴν ἀνοικοδόμησιν τοῦ Ναοῦ. Ἡ ἀνέγερσις τοῦ Ναοῦ θὰ εἶναι σημεῖον ὄχι πίστεως, ἀλλὰ ἀπιστίας. Ὁ Ναὸς θὰ ἀνοικοδομηθῇ ὑπὸ τοῦ  ̓Αντιχρίστου[1] «ἐν τάχει»[2], μετὰ τὴν συντριβὴν τῶν τριῶν βασιλέων, καὶ θὰ ἀποδοθῇ εἰς τοὺς Ἰουδαίους[3], ὄχι ὅμως χάριν τῆς θρησκείας αὐτῶν, ἀλλ ̓ «ἵνα αὐτοὺς μειζόνως ἀπατήσῃ»[4]. Επειδὴ ὁ  ̓Αντίχριστος «ὡς Χριστὸς πρὸς Ἰουδαίους ἔρχεται καὶ ὑπὸ Ἰουδαίων προσκυνεῖσθαι βούλεται... περισπούδαστον ποιεῖται τὸν ναόν», δίδων οὕτως εἰς αὐτοὺς ὑποψίας, «ὅτι αὐτός ἐστιν ὁ ἐκ γένους Δαβίδ»[5]ὁ μέλλων νὰ ἀνοικοδομήσῃ τὸν παρὰ τοῦ Σολομῶντος κατασκευασθέντα Ναόν[6]. Βλέποντες λοιπὸν οἱ περὶ τὸν  ̓Ανομον Ἰουδαῖοι, ὅτι ὁ Ναός, τὸν ὁποῖον αὐτοὶ δὲν ἴσχυσαν νὰ ἐπανακτήσουν ἐπὶ αἰῶνας, ἐγείρεται ὑπὸ τοῦ  ̓Αντιχρίστου καὶ μάλιστα ταχέως, θὰ πιστεύσουν αὐτὸν βεβαιότερον ὡς τὸν ἀναμενόμενον παρ' αὐτῶν Χριστόν[7].
Τότε θὰ πραγματοποιηθῇ ἡ προφητεία τοῦ ἀποστόλου Παύλου, περὶ τῆς δυσσεβείας τοῦ ἀνόμου θεοῦ, ἡ λέγουσα: «... ὥστε αὐτὸν εἰς τὸν ναὸν τοῦ Θεοῦ ὡς Θεὸν καθίσαι, ἀποδεικνύντα ἑαυτόν, ὅτι ἐστὶ Θεός»
[8]. Επί τῆς προρρήσεως ταύτης ὁμιλῶν ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, διασαφεῖ: «Εἰς τὸν ναὸν δὲ τοῦ Θεοῦ, οὐ τὸν ἡμέτερον (ἡμῶν τῶν Χριστιανῶν), ἀλλὰ τὸν παλαιόν, τὸν Ἰουδαϊκόν»[9]. Καὶ ὁ ἅγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων: «Ποῖον ἄρα ναόν; τὸν καταλελυμένον τῶν Ἰουδαίων φησίν»[10]. Οὕτω καὶ ὁ Χρυσόστομος[11]Αρπάζων ὁ  ̓Αντίχριστος τὸν μὴ ἀνήκοντα εἰς αὐτὸν Ναὸν τοῦ Θεοῦ[12], θὰ ἐγκαταστήσῃ ἐν αὐτῷ τὸν θρόνον του καὶ θὰ καθήσῃ ἐπ ̓ αὐτοῦ, ὡς ὁ ἐπὶ πάντων Θεὸς[13] καὶ «τὸ βδέλυγμα τῆς ἐρημώσεως, τὸ ρηθὲν διὰ Δανιὴλ τοῦ προφήτου, ἑστὼς ἐν τόπῳ ἁγίῳ»[14]. Μετὰ τὴν ἐγκαθίδρυσίν του ἐν τῷ Ναῷ τοῦ Θεοῦ, ὁ  ̓Αντίχριστος, ἢ μᾶλλον ὁ ἐν αὐτῷ Διάβολος καὶ Σατανᾶς, ἐκ τοῦ τόπου τούτου θὰ ἀσκῇ τὴν τυραννικήν διοίκησίν του κατὰ πᾶσαν τὴν οἰκουμένην, ὡς ὁ βασιλεὺς[15] αὐτῆς, ὁ Χριστὸς καὶ ἐπὶ πάντων Θεός! Αὕτη ἡ δυσσεβὴς αὐτοθεοποίησις τοῦ  ̓Ανόμου.

 



[1] Γρηγορίου Θεολόγου, PG. 36, 668.

[2] Ιππολύτου, ΒΕΠΕΣ 6.285

[3] Ιππολύτου, ΒΕΠΕΣ 6.285

[4] Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, ΒΕΠΕΣ, 39, 192.

[5] Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, ΒΕΠΕΣ, 39, 192.

[6] Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, ΒΕΠΕΣ, 39, 192

[7] Γρηγορίου Θεολόγου, PG. 36, 668.

[8]  Β' Θεσ. 6' 4.

[9] Ιωάννου Δαμασκηνού, PG. 94, 1216.

[10] Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, ΒΕΠΕΣ, 39, 192.

[11]  Χρυσοστόμου, PG. 59, 236, 62, 482.

[12] Γρηγορίου Θεολόγου, PG. 36, 668.

[13] Χρυσοστόμου, PG. 59, 236.

[14]  Ματθ. κδ' 15 καὶ Γρηγορίου Θεολόγου, PG. 36, 668.

[15] Γρηγορίου Θεολόγου, PG. 36, 668.

 

«Περὶ τῶν ἐπισκοπῆς ὀρεγομένων» (Η΄)


«Θέλεις νὰ σοῦ ἀναφέρω καὶ ἄλλην μορφήν τῆς μάχης αὐτῆς γεμάτην ἀπὸ μυρίους κινδύνους; Ὁ καθένας ἔχει τὴν ἰδικήν του γνώμην καὶ ὁ ἕνας προτιμᾷ αὐτόν, ὁ ἄλλος ἐκεῖνον. Αἰτία δὲ τοῦ φαινομένου αὐτοῦ (σ.σ. της εκλογής αναξίων ιερέων και επισκόπων) εἶναι ὅτι δὲν ἀποβλέπουν, ὅπως θὰ ἥρμοζεν, ὅλοι εἰς ἕνα, εἰς τὴν ψυχικὴν ἀρετήν, ἀλλὰ ὑπεισέρχονται εἰς τὴν τιμητικὴν αὐτὴν ἐκλογὴν καὶ ἄλλα ἐλατήρια. Λέγουν π.χ. Ας ἐκλεγῇ αὐτὸς ἐπειδὴ κατάγεται ἀπὸ ἀριστοκρατικὴν οἰκογένειαν. Ας ἐκλεγῇ ἐκεῖνος, ἐπειδὴ εἶναι πλούσιος καὶ δὲν θὰ ἔχῃ ἀνάγκην να συντηρηθῇ ἀπὸ τὰς ἐκκλησιαστικὰς προσόδους. Ας ἐκλεγῇ ὁ ἄλλος, ἐπειδὴ ηυτομόλησεν ἀπὸ σχισματικὴν Ἐκκλησίαν. Ὁ ἕνας προτιμᾷ τὸν φίλον, ὁ δεύτερος τὸν συγγενῆ, ὁ τρίτος τὸν κόλακα, καὶ κανεὶς δὲν θέλει να προσέξη τὸν κατάλληλον καὶ νὰ ἐλέγξῃ τὰ ψυχικά προτερήματα τῶν ὑποψηφίων. Ἐγὼ δὲ τόσον ὀλίγην σημασίαν δίδω εἰς τὰ ἀνωτέρω προσόντα διὰ τὴν ἐκλογὴν τῶν, ὥστε φθάνω μέχρι τοῦ σημείου νὰ μὴ τολμῶ νὰ ἐγκρίνω καὶ ἕνα ὑποψήφιον μὲ πολλὴν εὐλάβειαν, ποὺ ἀποτελεῖ σημαντικόν προσόν διὰ τὸ ἀξίωμα τοῦτο, ἐὰν ὁ ὑποψήφιος μαζί μέ αὐτὴν δὲν ἔχῃ καὶ πολλὴν σύνεσιν. Πραγματικά γνωρίζω ὅτι πολλοὶ ἄνθρωποι, ποὺ εἶχαν ἀκολουθήσει τον μοναστικὸν βίον καὶ ἐτηροῦσαν νηστείαν ὁλόκληρον τὴν ζωήν των, εὐαρεστοῦσαν τὸν Θεὸν καὶ κάθε ἡμέραν προέκοπτον περισσότερον εἰς τὴν χριστιανικὴν εὐσέβειαν, ἕως ὅτου ἦσαν μόνοι καὶ ἐφρόντιζαν μόνον διὰ τὸν ἑαυτόν των· ὅταν ὅμως ὑπεχρεώθησαν νὰ κυβερνήσουν τὸν λαὸν διὰ νὰ διορθώσουν τὴν ἀμάθειαν τῶν πολλῶν, τότε ἄλλοι μὲν ἀπεδείχθησαν ἐξ ἀρχῆς ἀνεπαρκεῖς διὰ τὴν ὑπηρεσίαν αὐτήν, ἄλλοι δὲ ἐκβιασθέντες νὰ ἐπιμείνουν ἀπέβαλαν τὴν προηγουμένην εὐλάβειαν μὲ ἀποτέλεσμα καὶ τοὺς ἑαυτούς των νὰ ζημιώσουν πολὺ καὶ τοὺς ἄλλους νὰ μὴ ὠφελήσουν εἰς τίποτε. Αλλ ̓ ἐπίσης δὲν ἐπιτρέπεται ν ̓ ἀνεβάσωμεν εἰς τὴν ἐπισκοπικὴν ἕδραν ἀπὸ ἁπλοῦν σεβασμὸν πρὸς τὴν ἡλικίαν οὔτε ὁποιονδήποτε ἐπέρασεν ὅλην του τὴν ζωὴν εἰς τὸν κατώτερον ἱερατικὸν βαθμὸν καὶ ἔφθασεν εἰς βαθὺ γῆρας. Διατί νὰ τὸν προαγάγωμεν, ἂν παρ ̓ ὅλην τὴν ἡλικίαν ἐξακολουθῇ νὰ εἶναι ἀκατάλληλος; Μὲ αὐτὰ δὲν ἐπιθυμῶ νὰ ἀτιμάσω τα γηρατειά οὔτε νὰ ἐπιβάλλω γενικὸν ἀποκλεισμόν ἀπὸ τὸ ἐπισκοπικὸν ἀξίωμα τῶν προερχομένων ἀπὸ τὰς μοναστικὰς τάξεις (πολλοὶ ἄλλωστε ἀπὸ τὰς τάξεις αὐτὰς διέλαμψαν εἰς τὴν ἀρχιερωσύνην), ἀλλὰ θέλω νὰ δείξω ὅτι ἐφ ̓ ὅσον καὶ ἡ εὐλάβεια καὶ τὸ βαθὺ γῆρας μόνα των δὲν καθιστοῦν τὸν ὑποψήφιον κατάλληλον διὰ τὴν ἱερωσύνην, πολὺ ὀλιγώτερον κατάλληλον τὸν καθιστοῦν αἱ προηγούμεναι προφάσεις.

Υπάρχει ἆραγε μεγαλυτέρα παρανομία ἀπὸ τὸ νὰ ἐξυπηρετοῦνται καὶ ν ̓ ἀνεβάζωνται εἰς τὴν ἐπισκοπικὴν ἐξουσίαν ἄνθρωποι γεμᾶτοι ἀπὸ πονηρίαν καὶ πολλὴν κακίαν, λόγῳ ἀκριβῶς τῶν ἐλαττωμάτων των αὐτῶν, ἐνῷ δι ̓ αὐτὰ ἔπρεπε νὰ τιμωρηθοῦν καὶ νὰ μὴ δικαιοῦνται νὰ περάσουν οὔτε τὸ κατῶφλι τῆς Ἐκκλησίας; Eiπέ μου λοιπόν, ὑπάρχει ἀνάγκη ν' ἀναζητήσωμεν ἄλλην αἰτίαν διὰ τὴν ὀργὴν τοῦ Θεοῦ, ὅταν ἡμεῖς παραδίδωμεν εἰς ἀνθρώπους πονηροὺς καὶ ἀναξίους πράγματα τόσον φρικτὰ καὶ ἅγια νὰ τὰ λυμαίνωνται;  ̓Αφοῦ ἡ διακυβέρνησις τῶν ἐκκλησιαστικῶν πραγμάτων παραδίδεται εἰς ἀνθρώπους, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἄλλοι μὲν δὲν εἶναι ἠθικῶς κατάλληλοι δι' αὐτήν, ἄλλοι δὲ δὲν ἔχουν ἀνάλογον ἱκανότητα, δὲν διαφέρει κατὰ τίποτε ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ τὴν παλίρροιαν τοῦ Εὐρίπου».

 

 


O Όσιος Παϊσιος και οι νέες ταυτότητες (απαντήσεις σε ερωτήσεις)

 

πρωτ.Δημ.Αθανασίου

Εισαγωγικά

Mετά από πολλή σκέψη δημοσιεύεται το παρακάτω άρθρο προκειμένου να απαντηθούν απορίες οι οποίες διατυπώθηκαν, είτε προφορικά, είτε γραπτά.

 Σκοπός  του παρόντος άρθρου είναι να αμφισβητήσει  την εσφαλμένη (και συχνά στενόμυαλη) στάση ορισμένων Χριστιανών, που προσκολλώνται σε κείμενα αγίων με μία Ορθοδοξίζουσας μορφής Προτεσταντική νοοτροπία. Όπως δηλαδή οι Προτεστάντες μένουν κολλημένοι «στο γράμμα» της Αγίας Γραφής, χάνοντας το Πνεύμα, έτσι και μερικοί αδελφοί μας, από υπερβολική αγάπη και σεβασμό προς τους αγίους εκλαμβάνουν οτιδήποτε δουν γραμμένο από αυτούς, ως κατ’ ανάγκην «Θεία Αποκάλυψη», και επειδή το είπε κάποιος άγιος, ακόμα και λάθος αν είναι, αρνούνται πεισματικά να εξετάσουν με ανοιχτή διάνοια και μια διαφορετική θέση.

Γνωρίζω εκ των προτέρων ότι θα δεχτώ τα «πεπυρωμένα βέλη των αφοριστικών κριτικών » για τα γραφόμενα. Γι΄αυτό θα παρακαλέσω οι όποιες αντιρρήσεις γραφτούν ως σχόλια  να είναι επώνυμες και τεκμηριωμένες. Διαφορετικά δεν θα απαντηθούν.

Η Επιστολή του Οσίου Παϊσίου:ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ

Η Αντιχριστολογική και Εσχατολογική «θεολογία των νέων ηλεκτρονικών ταυτοτήτων», έντυπη και προφορική, χρησιμοποιεί την επιστολή του Οσίου Παϊσίου ως βασικό επιχείρημα εναντίον των νέων ταυτοτήτων. Μάλιστα στο διαδίκτυο κυκλοφορούν και οι διαφωνίες ιερωμένων σχετικά με το περιεχόμενο της επιστολής. Το συγκεκριμένο άρθρο δεν έχει σκοπό να αναπαράγει τις όποιες διαφωνίες, αλλά να εξεταστούν  ορισμένα θέματα, χρησιμοποιώντας πηγές και αποδείξεις.

Α. Είναι η επιστολή γραμμένη από τον Όσιο;

Απάντηση. Άποψη του γράφοντα είναι ότι το τελικό κείμενο, όπως δημοσιεύεται δεν είναι μόνο του Οσίου. Έγιναν  παρεμβάσεις από τρίτους, στους οποίους απευθύνθηκε ο Όσιος ζητώντας  τη γνώμη τους. Δηλ. πρόκειται περί κειμένου συλλογικού. Το τελικό συλλογικό  κείμενο  ο Όσιος το ΥΠΕΓΡΑΨΕ και το μοίραζε.

Προκειμένου να τεκμηριώσουμε τις απόψεις μας παραθέτουμε τα εξής επιχειρήματα:

Α. Ο γραφικός χαρακτήρας  στο  κείμενο του εξωφύλλου της επιστολής είναι πολύ διαφορετικός από τον γραφικό χαρακτήρα στο κύριο μέρος της. Επίσης ο γραφικός χαρακτήρας σε ιδιόχειρα κείμενα του Οσίου που κυκλοφορούν, διαφέρουν κατά πολύ από τον γραφικό χαρακτήρα της επιστολής.

Β. Υπάρχει γραπτή μαρτυρία του μακαριστού Γέροντος Γεωργίου Καψάνη ότι ό Όσιος, εκτός από τα λειτουργικά βιβλία και τα Συναξάρια, διάβαζε μόνο ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ και τα ΑΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ. Έγραψε ο μακαριστός γέροντας για τον Όσιο Παϊσιο:

«…Είχε το σπάνιο χάρισμα να αναπαύει ανθρώπους κάθε κατηγορίας, κάθε μορφώσεως και κάθε πνευματικής καταστάσεως. Ενθυμούμαι την περίπτωση ενός ψυχίατρου – ψυχαναλυτού που πέρασε από τη Μονή μας μετά την συνάντηση του με τον Γέροντα. Όχι μόνο είχε αναπαυθεί, αλλά και μου είπε ότι όσα του είπε ό Γέροντας, ήταν η τελευταία λέξη της ψυχιατρικής. Είναι γνωστό ότι ό π. Παΐσιος δεν διάβαζε άλλα  βιβλία εκτός από το Ευαγγέλιο και τον Άββά Ισαάκ τον Σύρο» (π.Γεώργιος Καψάνης) (http://www.diakonima.gr)

Η αναφορά στην επιστολή της άποψης του Αγίου Ανδρέα Καισαρείας για τον Αντίχριστο  και μάλιστα με ακριβείς παραπομπές της βιβλιογραφικής πηγής, σημαίνει ότι ο Όσιος είχε πρόσβαση σε ειδικές θεολογικές βιβλιοθήκες για μελέτη της Αποκάλυψης. Αυτό όμως λόγω της κελλιώτικης μοναχικής βιωτής του ήταν πολύ δύσκολο.

Γ. Υπάρχει μαρτυρία του καθηγητή της Πυρηνικής Ιατρικής κ.Καρακατσάνη ο οποίος δεν αμφισβητεί τη γνησιότητα της επιστολής, όμως λέει ότι ο όσιος του την έδωσε για να πει τη γνώμη του και μάλιστα ο καθηγητής διόρθωσε μία λάθος έκφραση του Αγίου. (εφημερίδα ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ 4 Οκτωβρίου 2023.Αριθμ φύλλου 426)

Αυτό σημαίνει ότι ο Όσιος δεν έμενε ποτέ στη δική του άποψη, αλλά ζητούσε και τη γνώμη άλλων για τα γραφόμενα και διόρθωνε ό,τι ήταν λάθος.

Αυτό τεκμηριώνεται και από μία άλλη μαρτυρία. Στο βιβλίο -Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΙΣΙΟΣ- του Αρχ.Χριστοδούλου Αγγελόγλου (ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ 1994) και στην σελ.1894 γράφονται τα εξής:

«Την Μ.Τεσσαρακοστή του 1987 είχα κατέβει στον Γέροντα για κάποιο προσωπικό μου θέμα και ο Γέροντας μου είπε:

-Έγραψα ένα φυλλάδιο για το θέμα των ταυτοτήτων. Έχεις χρόνο να το δεις λίγο;

Αφού του είπα ότι έχω χρόνο και ότι ενδιαφερόμουν πολύ να το δω μου το έδειξε το κείμενο και συζητήσαμε διάφορα…..»

ΕΡΩΤΗΣΗ. Ο  γ. Παϊσιος στο κείμενο αναφέρει, ότι «το θηρίο» στις Βρυξέλλες με το 666 έχει σχεδόν ρουφήξει όλα τα κράτη στο κομπιούτερ. Η κάρτα, η ταυτότητα, «η εισαγωγή του σφραγίσματος» τι φανερώνουν; Μ’ άλλα λόγια ο γέροντας αναφέρει, ότι κάθε κάρτα και κάθε ταυτότητα, που θα έχει προφανώς τον γραμμωτό κωδικό (b–c) θα έχει τον αριθμό 666. Το θέμα είναι, το barcode (b-c) έχει πραγματικά τον 666; Κάνει λάθος ο Γέροντας;  

Απάντηση:

Δεν λέγει ψέματα ο γέροντας, αλλά το πρόβλημα είναι, αν γνωρίζει το θέμα και  σε τι βάθος  το γνωρίζει. Επειδή το θέμα του barcode (b-c)  είναι καθαρά επιστημονικό θα πρέπει να ρωτήσουμε τους ειδικούς. Η ανάγνωση του Γραμμωτού κώδικα είναι θέμα επιστημονικό και όχι μεταφυσικό!

 Οι Άγιοι κάθε εποχής ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΥΤΕ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ, ΟΥΤΕ ΑΛΑΝΘΑΣΤΟΙ.

Ο  «τέλειος εν Χριστώ άνθρωπος» δεν είναι ο αλάνθαστος ή αναμάρτητος, αλλά ο ταπεινός άνθρωπος που μετανοεί για τις αμαρτίες του. Στα κείμενα των αγίων Πατέρων, που στην πλειονότητά τους είναι γεμάτα από τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, υπάρχουν ορισμένες ερμηνείες τους που είναι λανθασμένες ή προσωπικές τους απόψεις. π.χ. Σύνοδος χαρακτήρισε λάθος τη διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης ότι θα σωθούν και οι ασεβείς.

Όσον αφορά τη σχέση 666 και b-c θα πρέπει να το αναπτύξουμε σε άλλο ειδικό άρθρο. Προς το παρόν  θα ξεκινήσουμε με τις επίσημες ανακοινώσεις ότι δεν εμπεριέχεται ο αριθμός 666 στον bar-code. Δηλώσεις ατομικές, ανεύθυνες και επιπόλαιες που χρησιμοποιούν οι εσχατολόγοι δεν έχουν καμία βαρύτητα, όταν ζυγίζονται με τις επίσημες. Αυτό ως συλλογισμός δεν ισχύει για τους πιστούς του δόγματος, »ού με πείσεις καν με πείσεις». Επίσης ανώνυμα χαρτιά με μύθους, είναι πνευματικώς εγκληματικό να κυκλοφορούν σε ναούς και μάλιστα υπό την ευλογία Επισκόπων. Οτιδήποτε ανώνυμο είναι ως να μην υπάρχει. 

Επίσημες ανακοινώσεις ότι δεν εμπεριέχεται ο αριθμός 666 στον bar-code.  

α) Ελληνική Πολιτεία, Εγκύκλιος 73951/18-6-97 του Υπουργείου Δικαιοσύνης. 

β) Απάντηση Υπουργείου Υγείας στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο, του ν. ημερολογίου, με ημερομηνία 15-1-99.  

γ) Απάντηση Υπουργείου Εσωτερικών στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, του ν. ημερ/γίου, με ημερομηνία 11-5-99  

δ) Πορτογαλική Προεδρία της Συμφωνίας Σένγκεν. Η Πορτογαλική Προεδρία αρνήθηκε επισήμως ότι υπάρχει ο αριθμός 666 στον γραμμωτό κωδικό. 

ε) Του ΕΑΝ μέσω αντιπροσώπου, του κ. Δημητρακόπουλου Γ. στην Ελλάδα, ΕΛΚΕΣΗΠ. Ο κ. Δημητρακόπουλος Γ. Μηχανολόγος Μηχανικός και Τεχνικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Σημάτων Προϊόντων, ΕΛΚΕΣΗΠ, και αντιπρόσωπος του Ευρωπαϊκού οργανισμού ΕΑΝ στην Ελλάδα, δήλωσε στο κανάλι MEGA, στις 20 Ιουνίου του 1997 ότι, »οι χαρακτήρες της αρχής του τέλους και της μέσης του BAR CODE είναι απλώς ειδικοί χαρακτήρες που δεν έχουν καμία σχέση με το ψηφίο 6.  

στ) Του καθηγητή Πληροφορικής του Α. Π. Αθηνών Τσουκαλά. 

ζ) Του καθηγητή Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών Κουτσούκου. 

η) Του Χημικού Μηχανικού και Θεολόγου Μιχαλολιάκου. 

θ) Του μακαριστού Χημικού και Οικονομολόγου Καρδάση, πτυχιούχου Εφαρμογής ηλεκτρονικών υπολογιστών, Συστήματος πληροφορικής ΑS-400, Συστημάτων bar-code, Αγγλικής και Γαλλικής γλώσσας, Διασφάλισης ποιότητας ISO-9000. 

ΕΡ: Ναι, αλλά πώς το λέει κατηγορηματικά ότι υπάρχει, ο γ. Παϊσιος; Πού το ξέρει, ποιος του το είπε;


ΑΠ: Οι γεροντάδες και οι εξομολόγοι έχουν ένα κύκλο μαθητών γύρω τους, που τους διδάσκουν, αλλά και από τους οποίους μαθαίνουν τι γίνεται στον έξω κόσμο. Πώς γνώριζε ο γ. Παϊσιος τι γίνεται στην Αμερική, αν σφραγίζονται με ακτίνες laser, πόσοι σφραγίστηκαν, τι γίνεται στην Κίνα ή στην Αυστραλία; Προφανώς, δεν τα γνωρίζει εξ επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος, αλλά τα πληροφορήθηκε από ένα πνευματικοπαίδι του, που τον εμπιστεύεται ο γέροντας και ο οποίος του έφερε τα σχετικά βιβλία από την Αμερική και τα εξήγησε στον γέροντα.

ΕΡ: Δηλαδή, αυτά που λέγει ο γέροντας, τα πληροφορήθηκε από άλλον; Επομένως, εάν λέγει κάτι εσφαλμένο, αυτό θα οφείλεται σε κακή πληροφόρηση και δεν θα έχει ευθύνη ο ίδιος;


ΑΠ: Προφανώς και δεν έχει ευθύνη ο γέροντας, μιας και έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης. Η αλήθεια βρίσκεται στις πληροφορίες, που δίνει ο κατασκευαστής του b–c και που δεν μπορεί να τις αμφισβητήσει κανείς.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχει επηρεαστεί ο γέροντας Παϊσιος από την M.RELF;;;  

Απάντηση.

Στο βιβλίο-Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ -του Αρχιμ.Χριστοδούλου Αγγελόγλου (έκδοση 1994) και στην σελίδα 181 διαβάζουμε τα εξής:

«Κατέβηκα μια μέρα στο κελί του Γέροντα, πριν από την Μ.Τεσσαρακοστή του 1987.Τότε ήταν στην επικαιρότητα το θέμα των ταυτοτήτων με τον κωδικό 666. Ρώτησα τον Γέροντα, αν όντως σε αυτές τις ταυτότητες υπάρχει μέσα ο αριθμός αυτός της Αποκαλύψεως και εκείνος μού είπε:

-Βάλθηκαν με πολύ πονηρό τρόπο να περάσουν αυτό το οικονομικό σύστημα και να παγιδέψουν τους χριστιανούς. Σε μας εδώ έχουν πολύ καθυστερήσει. Στην Αμερική ήδη χαράζουν το όνομα του θηρίου με laser στο μέτωπο και στο χέρι.Το 1982 σφραγίστηκαν 3000 στην Αμερική και μάλιστα εκεί σφραγίζονται τιμητικά πρώτα τα διακεκριμένα πρόσωπα, σαν ένα είδος ξεχωριστής τιμής.

Μού έφερε τότε ο Γέροντας ένα χαρτί κινέζικης προέλευσης και ένα από εδώ από την Ευρώπη, το οποίο είχε μια δωδεκάδα κουμπιά (σούστες) το οποίο πάνω είχε ολοκάθαρο το 666, έτσι αριθμητικά. Μου έφερε επίσης κάτι διαφημιστικά έντυπα διαφόρων τραπεζών από την Αυστραλία, που διαφήμιζαν το οικονομικό σύστημα και βεβαίωναν για την ασφάλεια που παρέχει στον κάθε «σφραγισμένο» (στο μέτωπο και στο δεξί το χέρι).

Επίσης μού έδειξε και το βιβλίο της Αμερικανίδας M.S.RELFE .THE NEW MONEY SYSTEM 666. Και συνέχισε ο Γέροντας στενοχωρημένος……

(σελ.183).. Σήμερα η λογική των γνωστικών παρασύρει τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι αγάπησαν τις διευκολύνσεις και έβαλαν στους εαυτούς τους δεσμά. Ενώ ξέρουν ότι τα τρία εξάρια (στο σύστημα του γραμμωτού κώδικα  UPC είναι διαβολικό σημείο, αυτοί δέχονται να βάλουν την υπογραφή τους…)

Η Μ.RELF στο βιβλίο της μεταξύ των άλλων γράφει και τα εξής:

Απόσπασμα της Μ.RELF
«Προς το σκοπό αυτό εντείνουν τις προσπάθειές τους τραπεζίτες, εκδοτικές εταιρίες Καρτών, τεχνικοί υπολογιστών και ηλεκτρονικοί, έτσι ώστε να κατορθώσουν να παραγάγουν τη Μια Κάρτα και τον Ένα Κώδικα που θα είναι υπεράνω των διαφορών που υπάρχουν σήμερα στις διεκπεραιώσεις και στα διάφορα συστήματα επαληθεύσεων. Για λόγους οικονομίας, υποψιάζομαι ότι η Παγκόσμια Κάρτα θα είναι μια Κάρτα με Μαγνητική Ταινία και Γραμμωτό κώδικα. Εφόσον το Σύστημα, κάποια μελλοντική στιγμή, θα πέσει στα χέρια της Παγκόσμιας Κυβέρνησης, θα πρέπει να αναμένουμε ένα Γραμμωτό Κώδικα που θα έχει ενσωματωμένο μέσα του Χάραγμα, τον αριθμό του ονόματος του Θηρίου (Αποκάλυψη 14:11)». «Αρχικά, ο αριθμός αυτός θα «χαράσσεται» σε μια κάρτα (μια κάρτα που θα παίζει ρόλο πιστωτικής κάρτας αλλά και δελτίου ταυτότητας και θα έχει παγκόσμια ισχύ). Σ’ ένα επόμενο στάδιο, ο αριθμός αυτός κατά τη Βιβλική προφητεία σφραγίζεται πάνω στο σώμα του ανθρώπου προσδιορίζοντας την ταυτότητά του. Όπως το χάραγμα αναγνώρισης επί ενός αντικειμένου είναι ένας γραμμωτός κώδικας, έτσι και το χάραγμα αναγνώρισης στην ταυτότητα – και αργότερα πάνω στον ίδιο τον άνθρωπο – θα είναι ένα πιστό αντίγραφο του γραμμωτού κώδικα. Σ’ αυτή τη φάση, κεντρικό ρόλο παίζουν οι Κυβερνήσεις, οι Τράπεζες και οι εταιρείες των πιστωτικών καρτών». 

Το βιβλίο της M.RELF μετάφρασε στα ελληνικά και ο Αγιορείτης Μοναχός Παρθένιος με τίτλο -ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ-. Τυχαίο είναι η ομοιότητα των τίτλων της Επιστολής του Οσίου Παϊσίου (ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ) και του μοναχού Παρθενίου;;;(ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ);;;.

Παραθέτουμε, σαν απάντηση αρχικά  δύο κείμενα: ένα απόσπασμα από το κείμενο ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ  του Οσίου και ένα από τα κείμενα του μοναχού Παρθενίου από το βιβλίο -ΤΑ ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ-. Ο αναγνώστης ας βγάλει μόνος τα συμπεράσματά του.

Απόσπασμα από τα ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝΑπόσπασμα από το βιβλίο ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ.
Πίσω λοιπόν από το τέλειο σύστημα “κάρτας εξυπηρετήσεως” ασφαλείας κομπιούτερ, κρύβεται η παγκόσμια δικτατορία, η σκλαβιά του αντίχριστου….. Και ενώ τα σημεία φαίνονται ξεκάθαρα “το θηρίο” στις Βρυξέλλες με το 666 έχει σχεδόν ρουφήξει όλα τα κράτη στο κομπιούτερ. Η κάρτα, η ταυτότητα, η εισαγωγή του σφραγίσματος, τι φανερώνουν;.. Μετά λοιπόν από την κάρτα, και την ταυτότητα, “το φακέλωμα” για να προχωρήσουν πονηρά στο σφράγισμα, θα λένε συνέχεια στην τηλεόραση, ότι πήρε κάποιος την κάρτα του και του σήκωσε τα χρήματα από την τράπεζα. Από την άλλη μεριά θα διαφημίζουν το “τέλειο σύστημα” το σφράγισμα στο χέρι η στο μέτωπο με ακτίνες λέιζερ, που δεν θα διακρίνεται εξωτερικά, με το 666 το όνομα του αντίχριστου.    «…Στο Λουξεμβούργο υπάρχει ένα τριώροφο κτίριο τής Ε.Ο.Κ. Διευθυντής του είναι ο κύριος αναλυτής και σχολιαστής τής Ε.Ο.Κ., ο Dr. HanricX Elderaan, Εβραίος. Το κτίριο αυτό στεγάζει το μεγαλύτερο κομπίουτερ του κόσμου. Είναι ένα γιγαντιαίο, αύτοπρογραμματιζόμενο κομπίουτερ που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Burroughs. *Ο Dr. Eldeman το ονομάζει χαίδευτικά «το Θηρίο».Μα και ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στην Αποκάλυψη μιλά για κάποιο «θηρίο». Τι παράξενη σύμπτωση! Έχει την ικανότητα να φακελώσει ηλεκτρονικά σήμερα 5 δις ανθρώπους. Όπως δήλωσε ο ίδιος, χρησιμοποιεί μια τριεξαψήφιο μονάδα για να δώσει έναν αριθμό σε κάθε άνθρωπο στη γη (6+6+6=18 Ψηφία). Η εργασία αυτή άρχισε διά μέσου του αριθμού κοινωνικών ασφαλίσεων, ταυτότητας, διπλώματος οδηγήσεως, πιστοποιητικού γεννήσεως, αριθμού διαβατηρίου ή χρήσεως πιστωτικών καρτών, όλοι οι κάτοικοι των προηγμένων βιομηχανικών κρατών είναι φακελωμένοι και συνεχώς παρακολουθούνται από το τέλος του Σήμερα, ίσως να έχει τελειώσει το φακέλωμα αυτό και για τον υπόλοιπο πληθυσμό της γης. Εκεί είμαστε γραμμένοι όλοι εμείς και σε λίγο με τη νέα μας ταυτότητα θα τροφοδοτουμε καθημερινά το «θηρίο«. Η κάθε χρήση της νέας μας ταυτότητας, που το φέρει επάνω της τον γραμμωτό κώδικα και το 666. θα περνά τελικά στο φάκελο του καθενός μας στις Βρυξέλλες. Εκεί όπως είναι γνωστό υπάρχει το κτίριο διοικήσεως τής Ε.Ο.Κ. Στους τρείς από  τους 13 ορόφους του, είναι έγκατεστημένο ένα όμριο κομπιούτερ με εκείνο του Λουξεμβούργου….Η νέα μας ταυτότητα είναι το τελευταίο σκαλοπάτι πριν από το χάραγμα στο χέρι ή στο μέτωπο. Η ταυτότητά μας ίσως μπορεί να χαθεί, να κλαπεί, να ξεχαστεί, το χέρι και το μέτωπο ποτέ. Το σφράγισμα θα γίνει με ακτίνες λέηζερ.(σελ.15-16)  

Επίσης στο βιβλίο-Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι Β΄, Πνευματική Αφύπνιση, σελ. 183 – 187-Έκδοση Ησυχαστηρίου Ιωάννη Θεολόγου Σουρωτής γράφονται και τα εξής:

«….Σιγά – σιγά, μετά την κάρτα και την ταυτότητα, δηλαδή το «φακέλωμα», θα προχωρήσουν πονηρά στο σφράγισμα. Με διάφορα πονηρά μέσα θα κάνουν εκβιασμούς, για να δέχονται οι άνθρωποι το σφράγισμα στο μέτωπο ή στο χέρι. Θα στριμώξουν τα πράγματα και θα πουν: «Μόνο με τις κάρτες θα κινείστε, τα χρήματα θα καταργηθούν». Θα δίνει κανείς την κάρτα στο κατάστημα και θα ψωνίζει, και ο καταστηματάρχης θα παίρνει τα χρήματα από την Τράπεζα. Όποιος δεν θα έχει κάρτα, δεν θα μπορεί ούτε να πουλάει, ούτε να αγοράζει. Από το άλλο μέρος θα αρχίζουν να διαφημίζουν «το τέλειο σύστημα», το σφράγισμα με ακτίνες λέιζερ με το 666 στο χέρι ή στο μέτωπο, που δεν θα διακρίνεται εξωτερικά. Συγχρόνως στην τηλεόραση θα δείχνουν ότι ο τάδε πήρε την κάρτα του τάδε και του πήρε τα χρήματα από την Τράπεζα και θα λένε συνέχεια: «Πιο σίγουρο είναι το σφράγισμα με ακτίνες λέιζερ στο χέρι ή στο μέτωπο, γιατί μόνον ο κάτοχος ξέρει το νούμερό του. Το σφράγισμα είναι το τελειότερο σύστημα. Ούτε το κεφάλι μπορεί να πάρει ο άλλος, ούτε το χέρι, ούτε το σφράγισμα το βλέπει». Γι’ αυτό τώρα αφήνουν τους ληστές, τους κακοποιούς να οργώνουν. Δεκαπέντε Κελλιά λήστεψαν εκεί γύρω στις Καρυές. Έναν τον σκότωσαν, για να τον ληστέψουν. Έτσι θα βρει τότε ευκαιρία ο καθένας να καταπατήσει και να πάρει ό,τι θέλει. Ας πούμε, αν θέλει να καταπατήσει ένα χωράφι, θα πει ότι ήταν δήθεν του παππού του ή ότι το είχε νοικιάσει κάποτε για βοσκοτόπι, οπότε άντε να βρεις άκρη. Θα πουν μετά οι αρμόδιοι: «Δυστυχώς δεν μπορούμε να τους ελέγξουμε· ο έλεγχος μόνο με το κομπιούτερ μπορεί να γίνει», και θα προχωρήσουν στο σφράγισμα. Θα χτυπάει μετά το κομπιούτερ, θα βλέπει αν είσαι σφραγισμένος, για να σε εξυπηρετήσει ή όχι. 

Τι προτείνει ο Όσιος Παϊσιος να πράξουμε..

Στο βιβλίο -Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ- στην σελ.182 γράφονται τα εξής:

«Πολλοί ξέροντας την θέση μου, το ότι δεν συμφωνώ με όλα αυτά για την έκδοση αυτών των ταυτοτήτων, είπαν: «Ε, τι κι αν είπε ο Παϊσιος αυτό΄; Μια γνώμη ενός καλόγερου είναι αυτή, δεν είναι η γνώμη της Εκκλησίας». Αυτό όμως δεν είναι σωστό .Εγώ δεν εξέφρασα καμία δική μου γνώμη. Απλώς υποδεικνύω ταπεινά, σε όσους μου το ζητούν, την γνώμη της Εκκλησίας, που είναι το Ευαγγέλιο και τα λόγια του Χριστού….»

«Να κρατήσετε τις παλιές ταυτότητες και να ξεσηκωθείτε, αν θελήσουν να σας δώσουν τέτοια ταυτότητα«Ταυτότητα» θα πει ότι ταυτίζεσαι· αντιπροσωπεύει, δηλαδή, αυτό που είσαι»! (Μαρτυρίες προσκυνητών, Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης 1924 – 1994, Νικολάου Ζουρνατζόγλου, τόμος Β’, εκδόσεις Αγιοτόκος Καππαδοκία, Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 215 – 216)

Από το επίσημο βιβλίο του Ιερού Ησυχαστηρίου «Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος» στην Σουρωτήόπου ο τάφος του Αγίου Παΐσίου και με τα λόγια που ο ίδιος είπε επί λέξει στις γερόντισσες, που αποτελούσαν πνευματικά του παιδιά, παραθέτουμε ό,τι ακριβώς είπε ο Γέροντας μεταξύ 1987 – 1994, για τις νέες ταυτότητες, που θα είναι πια ηλεκτρονικές, με τσιπ (Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι Β΄, Πνευματική Αφύπνιση, σελ. 183 – 187)

«- Ο κόσμος, Γέροντα, ρωτάει τι να κάνουν σχετικά με τις νέες ταυτότητες.

– Εσείς καλύτερα, όταν σας ρωτούν, να τους λέτε να συμβουλεύονται τους Πνευματικούς τους και να κάνουν υπομονή να δουν πως θα ενεργήσει η Εκκλησία, γιατί πολλοί κάνουν ερωτήσεις, αλλά λίγοι καταλαβαίνουν τις απαντήσεις. Αφού ξεκάθαρα το γράφω στο φυλλάδιο «Σημεία των καιρών», ας ενεργήσει ο καθένας ανάλογα με την συνείδηση του».

Επίλογος

Οι άγιοι ως ασφαλείς οδοδείκτες στην Οδό της σωτηρίας, δεν ήταν αλάθητοι, ούτε η Ορθόδοξη πίστη τους δέχεται ως αλάθητους.

Ο Άγιος Φώτιος Πατριάρχης Κων/λεως γράφοντας στον Μητροπολίτη Ακυλείας για το θέμα  αποδίδει τα λάθη:

  1. Στις δύσκολες περιστάσεις που ανάγκαζαν πολλούς Πατέρες να παραποιήσουν τα πράγματα, επειδή και οι ίδιοι δεν μπόρεσαν να τα κατανοήσουν.
  2. Στο πνεύμα της οικονομίας. Κατανοώντας την αδυναμία των ανθρώπων να καταλάβουν το πραγματικό νόημα των πραγμάτων, συγκατέβαιναν.
  3. Μίλησαν με αυστηρό τρόπο ελέγχοντας τους αιρετικούς που πολεμούσαν την Εκκλησία.
  4. Στην άγνοια που είχαν, κάτι φυσικό για τους ανθρώπους.


Περί της επιστολής του π. Παϊσίου: «Σημεία των καιρών» (Γ΄ Μέρος)


ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΙΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΩΝ Ι. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ Β. ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ ΔΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΩΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΝ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΝ ΕΠ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΝ (Μέρος 3ο)


2. Μὲ συκοφαντεῖ, ἐπίσης, ὁ π. Ἰωάννης ὅτι μεταθέτω τὸ κέντρο βάρους ἀπὸ τὰ κείμενα στὰ πρόσωπα, ἐνῶ τοῦ ἔχω ἀπαντήσει ἐπ' αὐτοῦ ἀπὸ τοῦ 1997! Ἔγραφα τότε: «Τὸν π. Επιφάνιο τόν ἀνέφερα επίσης, διότι ἔζησε τὸ θέμα, μὲ προστάτευσε ἀπὸ ἐμπαθῆ πυρὰ καὶ ἄφησε τις γραπτές του σημειώσεις πάνω στα χειρόγραφά μου σαν συνηγορία και παρηγοριά μου. Παρὰ ταῦτα, δὲν ἀμέλησα να θεμελιώσω τὶς ἀπόψεις μου μὲ πλῆθος θεολογικῶν ἐπιχειρημάτων, τά όποία καὶ παρακαλῶ αὐτὰ καὶ μόνα νὰ ἀντιμετωπισθούν από τους κατηγόρους μου. Ἂς παραθεωρήσουν το ιστορικό τῆς Ἐπιστολῆς τοῦ π. Παϊσίου καὶ ἄς σταθοῦν στὴ θεολογική κριτική της, όπως επίσης καὶ σὲ ὅλα ἐκεῖνα, πού ἔγραψα μέχρι σήμερα ἐπὶ τοῦ θέματος καὶ ἐπ' αὐτῶν καὶ μόνο να συζητήσουμε. Καὶ νὰ εἰπῶ καὶ κάτι ἄλλο; Μία σοφή παροιμία λέει; “Στο σπίτι του κρεμασμένου δὲν μιλᾶνε για σκοινί"! Τί θὰ εἰπῇ αὐτό; Ὅτι ἂν ἔπρεπε κάποιος νὰ κατηγορηθῆ ὅτι στηρίζεται σὲ ἔγκυρα πρόσωπα, γιὰ νὰ ὑποστηρίξῃ τις αστήρικτες ἀπόψεις του, αὐτὸς ὁ κάποιος οπωσδήποτε δὲν εἶμαι ἐγώ. Διότι καὶ ἀνέπτυξα καὶ κατωχύρωσα τις τοποθετήσεις μου, ὅσο μποροῦσα μὲ θεολογική συλλογιστική. Ἄλλοι, εἶναι αὐτοί, οι ὁποῖοι, μὴ ἔχοντες νὰ ἀντιτάξουν οποιοδήποτε σοβαρό επιχείρημα, “κραδαίνουν" μόνο την Επιστολή τοῦ π. Παϊσίου»!

Ἀλλὰ καὶ πρὸς τὶς ἐπὶ μέρους αἰτιάσεις τοῦ π. Ἰωάννου θα ἀρκοῦσε ἡ ἐπαναδημοσίευση τῆς απαντήσεώς μου τοῦ 1997, ἀφοῦ στὰ ἴδια ἐπανέρχεται δημιουργώντας σε μένα ένα μεγάλο έρωτηματικό: Άραγε ποιός εἶναι ὁ λόγος ποὺ θέτει συνεχῶς τὰ ἴδια ἐρωτήματα, στὰ ὁποῖα ἔχει πάρει πρὶν ἀπὸ 14 χρόνια απάντηση, χωρὶς νὰ ἔχη ἀνταπαντήση, καταρρίπτοντας τα τότε ἐπιχειρήματά μου, γιατί, όμολογουμένως δὲν μπορῶ νὰ ἐξηγήσω τὴ σκοπιμότητα αυτής του τῆς στείρας έπαναλήψεως.

Θά ἀρκεσθῶ νά παραθέσω ἐνδεικτικὰ ἀποσπάσματα ἐκείνης τῆς ἐπιστολῆς μου γιὰ τοῦ λόγου τὸ ἀληθές.

Τὸ πρῶτο, ἀναφέρεται στὸ πῶς ὁ π. Ιωάννης ἀπὸ τότε, ὅπως καὶ σήμερα, μὲ ἐλαφρές φραστικές παραλλαγές, παρουσιάζει ἕναν ἀγνώριστον π. Επιφάνιον, ποὺ πρῶτα παρασύρεται ἀπὸ τὶς ἀπόψεις μου καὶ σὲ μερικούς μήνες... ἀλλάζει γνώμη. Καὶ ἰσχυρίζεται αὐτὰ ὁ π. Ἰωάννης, σὰν νὰ ἦταν «ανεμόμυλος» ὁ π. Ἐπιφάνιος, μόλις δύο χρόνια προ τῆς ὁσίας κοιμήσεώς του! Ἔγραφα τότε:

«Αὐτὸ τὸ πνεῦμα τῆς Ἐπιστολῆς τοῦ π. Επιφανίου προσπαθεῖ νὰ ἀλλοιώση ὁ π. Ιωάννης Φωτόπουλος, προκειμένου να στηρίξη τὸν Ισχυρισμό του ὅτι ἀσεβῶ τάχα στη μνήμη του, δημιουργώντας ἐσφαλμένη ἐντύπωσι στὸ ἀναγνωστικό Κοινό του “Ο.Τ.” ὡς πρὸς τὸ ὅτι οἱ θέσεις τοῦ π. Ἐπιφανίου ταυτίζονται μὲ τὶς δικές μου. Στην προσπάθειά του αὐτὴ γράφει πράγματα, πού ἀποδεικνύουν ὅτι δὲν ἐγνώριζε τὸν π. Επιφάνιο. Καὶ ἐκτίθεται πολύ. Γράφει ὅτι ὁ π. Επιφάνιος “πριν δημοσιεύσει τίς ἀπόψεις του για ένα μεῖζον θέμα, γιὰ ἀρκετό χρονικό διάστημα συζητοῦσε, σκεπτόταν, μελετοῦσε ὅ,τι ἔγραφαν οἱ ἄλλοι καὶ τέλος δημοσίευε τεκμηριωμένα τις θέσεις του. Δεχόμαστε λοιπόν κατ' ἀρχὰς ὅτι ὁ μακαριστὸς μέχρι ἑνὸς σημείου πιθανὸν νὰ εἶχε προσεγγίσει τίς ἀπόψεις τοῦ π. Βασιλείου, τοῦ ὁποίου πάγια θέσι ἦταν καὶ εἶναι ὅτι τὸ 666 δὲν εἶναι σύμβολο τοῦ Αντιχρίστου. Πότε δημοσίευσε ό π. Βασίλειος τὰ τελευταία σχετικά κείμενά του στον “Ο.Τ.”. Λέγει ὁ ἴδιος “στις 13.2.87 και 20.2.87. Τί ἔγινε μετά; Στις 11.9.87, ἐννέα μήνες αργότερα δημοσιεύεται ἀπὸ τὸν “Ο.Τ.” ἐπιστολὴ τοῦ π. Επιφανίου με τίτλο “Ο Βεελζεβούλ καὶ ὁ Ε.Κ.Α.Μ", όπου ἀποκρυσταλλώνονται οἱ ἀπόψεις τοῦ Γέροντος". Υπάρχει άραγε μεγαλύτερη ασέβεια ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἐκδοχή, πού παραθέτει ὁ π. Ιωάννης; Οὔτε λίγο, οὔτε πολύ μᾶς παρουσιάζει ἕναν "αγνώριστο π. Επιφάνιο, ὁ ὁποῖος γράφει, ἀφοῦ προηγουμένως ἀκούση και διάβαση ἄλλους! Ὅμως ὁ π. Επιφάνιος δὲν ἔγραφε ἔτσι, ἀλλὰ μὲ τρόπο ἐντελῶς ἀντίθετο. Ὁ ἴδιος ὁ ἀοίδιμος μοῦ εἶχε εἰπῆ ὅτι για κάθε θέμα ἔγραφε ἐντελῶς ἀνεπηρέαστος καὶ ἀπερίσπαστος και μόνο όταν όλοκλήρωνε τὰ γραπτά του, τότε έδιάβαζε οτιδήποτε είχε γραφῆ ἐπὶ τοῦ θέματος αὐτοῦ. Ὅτι Επιφάνιος δὲν ἔψαχνε οὔτε σκεπτόταν τὰ θέματα, γιὰ νὰ βρῆ τὴ λύσι τους τότε πού αὐτὰ ἐρχόταν στὴν ἐπικαιρότητα, ἀλλὰ εἶχε ἤδη ἀπάντησι καὶ λύσι γιὰ ὅλα τά θέματα, πριν ακόμη αὐτὰ παρουσιασθοῦν ἀνοικτά καὶ ἀπασχολήσουν πλήθη άνθρώπων. Κάποιο ἀπὸ τὰ στενά πνευματικά παιδιά του μου έλεγε χαρακτηριστικά: “Έχεις τὴν ἐντύπωση, ὅταν συνομιλῆς μὲ τὸν π. Επιφάνιο, πώς ἔχει τις λύσεις γιὰ ὅλα τά θέματα ταξινομημένες σὲ κουτάκια μέσα στο μυαλό του καὶ μόλις τον ρωτήσης, σού ἀπαντᾶ”».

3. Ένα ἄλλο ἀπόσπασμα τῆς τότε ἐπιστολῆς μου ἀπαντᾶ στον π. Ἰωάννη ὅτι ἡ Ἐπιστολὴ τοῦ π. Ἐπιφανίου, ποὺ ἐπικαλεῖται δὲν τοῦ προσφέρει ἀπολύτως καμμία συνηγορία στὴν οὐσία τοῦ θέματος – ὅπως τὸ παρουσιάζουν σήμερα οἱ «αντιρρησίες συνειδήσεως» με ἀναφορὰ στὸ σφράγισμα τοῦ Ἀντιχρίστου, ἀφοῦ ὁ ἴδιος ὁ π. Επιφάνιος ρητῶς ἀναφέρει στην Επιστολή του ὅτι «δεν σκοπεύω νά διαπραγματευθῶ τό θέμα περὶ Ἀντιχρίστου ἤ περί τοῦ ἀριθμοῦ 666 κ.τ.τ.». Ἡ Ἐπιστολή του αναφέρεται αποκλειστικὰ καὶ μόνο στὸ ἂν θὰ πάρουμε ἢ ὄχι τις ταυτότητες (τότε ἦταν οἱ ταυτότητες καὶ σήμερα ή Κάρτα) ἐφ' ὅσον ἔχουν ἀποδεδειγμένως διαβολικές απεικονίσεις. Ἔγραφα το 1997:

«Ας ἰδοῦμε, λοιπόν, τί εἶναι αὐτὸ πού ἔγραψε ὁ π. Επιφάνιος, τὸ ὁποῖο κατὰ τὸν π. Ιωάννη εἶναι ἐκ διαμέτρου αντίθετο με τις θέσεις μου: “Αν πράγματι εἰς τὰ νέα δελτία ταυτότητος ἔχει ἀποτυπωθῆ ἔστω καὶ ὑποψία τῆς μορφῆς τοῦ Βεελζεβούλ, ἀσφαλῶς οἱ πιστοὶ ὄχι μόνον δὲν θὰ παραλάβουν τὰ διαβολοδελτία αὐτὰ ἀλλὰ οὔτε κἄν θὰ τὰ ἐγγίσουν. Τὸ αὐτὸ θὰ συμβῆ καὶ ἂν τὰ δελτία φέρουν τὸν ἀριθμὸ 666. Ἐὰν μὲν ὁ ἀριθμὸς αὐτὸς ἐτέθη ἐπίτηδες ὡς σχετιζόμενος μὲ τὸν ἀντίχριστον, θὰ ἦτο ἀδιανόητον να φέρωμεν ἐπάνω μας τὰ σύμβολα τοῦ Αντίχριστου. Ἀλλά καί ἐάν ὁ ἀριθμὸς αὐτός, δὲν ἐπελέγη σκοπίμως, δηλ. ὡς σύμβολον τοῦ Ἀντιχρίστου, ἀλλ ̓ ἁπλῶς ὡς ἕνας ἀριθμὸς μεταξύ τῶν πολλών... και πάλιν τὰ δελτία ταυτότητος, ως προκαλοῦντα τὴν θρησκευτικήν μας ευαισθησίαν μὲ τὴν χρήσιν ενός υπόπτου καὶ διαβλητοῦ ἀριθμοῦ εἶναι ἀπολύτως ἀπαράδεκτα. Δὲν θὰ τὰ παραλάβωμεν”. Καὶ ἐρωτῶ; Τί διαφορετικά έγραψα ως πρὸς αὐτά, που γράφει ὁ π. Επιφάνιος; Μήπως ἔγραψα ὅτι θὰ παραλάβωμε τις ταυτότητες, ἂν ἔχουν το 666 ή σατανικά σύμβολα; Ἀντιθέτως, ἔγραψα ότι ταυτίζομαι μὲ αὐτὴν τὴ θέσι. Καὶ μάλιστα τὸ ἔγραψα πολλές φορές. Και στο “Προλογικό σημείωμα" του βιβλίου μου καὶ στα πρόσφατα δημοσιεύματά μου, με αποκορύφωμα τον “Επίλογο” τους, ὅπου διακηρύσσω: «“Γι' αὐτὸ “πάλιν καὶ πολλάκις" έδήλωσα ότι θα πολεμήσω τις νέες ταυτότητες, ἂν αὐτὲς ἔχουν τὸ 666 ἢ ἄλλα δαιμονικά σύμβολα καὶ θὰ συστήσω στους πιστούς, πού θὰ μὲ συμβουλευθοῦν νὰ ἀρνηθοῦν τὴν παραλαβή τους”». Το θέμα είναι, γιατί δὲν θὰ πάρουμε τὶς ταυτότητες... ὅτι δὲν θὰ πάρουμε τις ταυτότητες «καὶ θὰ τὶς ἀρνηθούμε ὄχι γιατί φοβόμαστε ἕναν αριθμό, αλλά γιατί δὲν ἐπιτρέπουμε σε κανέναν να ἀνακατεύεται στὴν πίστι μας καὶ νὰ μᾶς ἐπιβάλη ἕνα ἀπεχθῆ ἀριθμὸ σὰν διακριτικό τῆς ταυτότητός μας», όπως επίσης «γιατί πρέπει να προασπίσουμε τους “ἀσθενεῖς τῇ πίστει ἐμφόβους χριστιανούς μας, συγκαταβαίνοντας στην αδυναμία τους, ἀλλὰ καὶ γιατί δὲν εἶναι σωστό να επιτρέψουμε στοὺς πολιτικοὺς νὰ “παίζουν” μὲ τὴν πίστι μας».

Σὲ τί τοὺς ἐξυπηρετεῖ, λοιπόν, τὸ κείμενο του π. Επιφανίου; Μήπως συνηγορεῖ μὲ αὐτοὺς ὅτι δαιμονίζει ται ὁ ἄνθρωπος παίρνοντας την ταυτότητα ἢ ὅτι ἀρνεῖται τὸ Χριστὸ ή καὶ προσχωρεί στο Σατανά», ὅπως αὐτοὶ ὑποστηρίζουν».

4. Τὸ ἴδιο ισχύει καὶ γιὰ τὴν στέρηση τῶν ἀτομικῶν ἐλευθεριών, ποὺ προσθέτει ό π. Ἐπιφάνιος. Ἂν οἱ έλευθερίες μας ὄντως περιορίζονταν δὲν θὰ συγκατατιθέμεθα στην παραλαβή τῆς Κάρτας τοῦ Πολίτη. Συμβαίνει, όμως, κάτι τέτοιο; Ὄχι, βέβαια! Η Κάρτα (Σημ.: ἂν τελικῶς έκδοθῆ, θὰ πρόκειται γιὰ ὀργανωτικὸ θαῦμα σὲ ἕνα Κράτος «μπάχαλο», πού ὁ κάθε ὄροφος μιᾶς Υπηρεσίας δὲν ἐπικοινωνεῖ μὲ τοὺς άλλους ορόφους, ὄχι νὰ συντονισθοῦν καὶ νὰ συνεργασθοῦν ὅλες οἱ Κρατικές Υπηρεσίες!) θα περιλαμβάνη ὅσα στοιχεῖα υπάρχουν ἤδη σκόρπια σὲ ὅλες τὶς Κρατικές Υπηρεσίες, τίποτε περισσότερο. Η στενή παρακολούθησή μας δὲν θὰ γίνεται μὲ τὴν Κάρτα, ποὺ δὲν εἶναι καὶ ὑποχρεωτικό νά τήν ἔχουμε πάντοτε μαζί μας, ἀλλὰ γίνεται ἀπὸ τώρα καὶ σὲ ὑπέρτατο βαθμό μὲ τὰ μέσα, ποὺ ἔχουμε συνηθίσει καὶ εἶναι ἀδύνατον νὰ τὰ ἀποχωρισθοῦμε. Καὶ αὐτὰ εἶναι τὰ κινητά τηλέφωνα καὶ τὰ GPS τῶν αὐτοκινήτων, τὰ ὁποῖα με 7 ή 9 δορυφόρους μᾶς παρακολουθοῦν καὶ μᾶς κατευθύνουν βήμα-βήμα! Η Κάρτα εἶναι πομπός καὶ δέκτης μὲ ἐμβέλεια 10...ἑκατοστῶν(!). Τὰ προαναφερθέντα εἶναι πομποὶ καὶ δέκτες μὲ ἐμβέλεια απεριόριστη! Ἐμεῖς, ὅμως, ἀνησυχοῦμε πάντα ἐκεῖ ποὺ δὲν ὑπάρχει φόβος καὶ ἐφησυχάζουμε, ὅταν ὅλα γύρω μας ἔχουν διαλυθεί!

Ὁ π. Ιωάννης ἀναφερόμενος στο δημοσιευθέν στον «Ο.Τ.» χειρόγραφό μου γράφει: «Το χειρόγραφο αὐτὸ παρουσιάζεται "σκαναρισμένο" καὶ μὲ μικρές διορθωτικές παρατηρήσεις τοῦ π. Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου στο περιθώριο τοῦ χειρογράφου. Ισχυρίζεται δὲ ὁ π. Βασίλειος ὅτι μὲ τὶς παρατηρήσεις του αὐτὲς ὁ π. Ἐπιφάνιος ἐπικροτεί τις απόψεις του. Διαβάσαμε τις παρατηρήσεις του π. Επιφανίου καὶ πουθενὰ δὲν βλέπουμε νὰ ἐπικροτεί θέσεις τοῦ π. Βασιλείου»!

Εἶναι θαυμαστὸ ὅτι πουθενὰ δὲν βλέπει ό π. Ιωάννης νά ἐπικροτοῦνται οἱ θέσεις μου ἀπό τόν π. Ἐπιφάνιον, γι' αὐτὸ θὰ τὸν βοηθήσω να καταλάβη αὐτὰ ποὺ ὅσοι ἀμερόληπτα έδιάβασαν κατάλαβαν.

Πρῶτα, ὅμως, θὰ τοῦ ὑπενθυμίσω ὅτι καμιὰ ἀπολύτως διόρθωση δὲν ἔκαμε στὸ χειρόγραφό μου όπ Ἐπιφάνιος, οὔτε τὸ διόρθωσε ὡς διορθωτής δοκιμίων ποὺ ἦταν, ὅπως ἰσοπεδωτικά τό βλέπει ὁ π. Ιωάννης. Στο χειρόγραφό μου δεν διόρθωσε οὔτε ὀρθογραφικά, οὔτε συντακτικὰ καὶ φραστικά λάθη. Προσέθεσε μόνο φράσεις που υπογραμμίζουν καὶ ἐπιτείνουν το νόημα τῶν γραφομένων μου. Καί, τὸ κυριώτερο: Τὸ χειρόγραφό μου αὐτό ἦταν «Δευτερολογία» μου σὲ ἐνστάσεις ἐπικριτῶν μου, που προσπάθησαν να ἀνασκευάσουν το αρχικό μου δημοσίευμα του 1986 στον «Ο.Τ.». Γι' αὐτὸ στὸ χειρόγραφό μου ἐπιτείνει τὰ νοήματα ὁ π. Επιφάνιος. Ἂν δὲν συμφωνοῦσε, θὰ μὲ ἀπέτρεπε ἀπὸ τη δευτερολογία, καί, ὁπωσδήποτε, δὲν θὰ μὲ διευκόλυνε στό νά έπε-κτείνω τὴν πλάνη μου.

Προχωρῶ συλλαβιστά στην παράθεση τῶν ἐπίμαχων αποσπασμάτων, ἀφοῦ ἔτσι ἀναγκάζομαι:

Α. Ἔγραφα: «Ἡ ἴδια ἡ Ἀποκάλυψις μᾶς εἰδοποιεί: “ Ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμόν”. Δεν λέγει ὁ ἔχων γνώσεις, γιὰ νὰ μετατρέψη τὸν ἀριθμὸ ἀλλὰ ὁ ἔχων νοῦν Χριστοῦ». Ὁ π. Ἐπιφάνιος ἐπικρατεῖ τὸ νόημα καὶ διαμορφώνει τη φράση: ἀλλὰ ὁ ἔχων νοῦν, ἐννοεῖται νοῦν Χριστοῦ.

Β. Παρακάτω προσθέτει ὁλόκληρη φράση γιὰ νὰ συνηγορήση μαζί μου στὸ ὅτι κακῶς μετατρέπεται τὸ Αντιχρίστου, καθ ̓ ὅτι τὰ σύμβολα χξστ σὲ 666 ἂν εἶναι σύμβολο τοῦ εἶναι ἀμετάτρεπτα. Συμπληρώνει: «Γιατί “σώνει καὶ καλὰ” τὸν ἑλληνικὸ ἀριθμὸ τὸν “μεταφράζομε” μόνο στα αραβικά καί ὄχι στίς ἄλλες γλώσσες, πού ἔχουν διαφορετική (δηλαδὴ ὄχι τὴν ἀραβική) ἀρίθμησι; Ύστερα, μετὰ τὴ φράση μου «Γιατί νά μή χρησιμοποιεῖται ἀκόμη καὶ ἡ Ρωμαϊκὴ ἀρίθμησι ἢ καὶ ἡ Ἑβραϊκή ως δηλωτικό τοῦ Ἀντιχρίστου» προσθέτει «παρά μόνο το αραβικό 666».

Γ. Στη φράση μου: «Ποιός ἔκαμε αὐτὴ τὴν ἐπιλογὴ καὶ ἀπεφάνθη ότι μόνο ὁ ἀραβικὸς ἀριθμὸς 666, ὄχι μόνο ὡς ἀριθμὸς ἀλλά καί ὡς σχῆμα (γιατί αυτό σημαίνει σύμβολο), προσθέτει τὴ λέξη «συγκεκριμένο» πρὶν ἀπὸ τὴ λέξη «σχήμα» καὶ τὴ διευκρίνιση «δηλαδή τρία 6»

Δ. Στη φράση μου: «Το σύμβολο ἔχει συνήθως καὶ ὡρισμένο σχήμα, ὅπως ὁ Τίμιος Σταυρός. Δὲν εἶναι δυνατόν τό σημεῖο τοῦ Χριστοῦ νὰ αποτυπωθῆ διαφορετικὰ μὲ ἄλλα σχήματα», προσθέτει ὁ π. Επιφάνιος: «ποὺ δὲν δηλώνουν Σταυρό».

Αὐτὰ ὅλα δὲν δείχνουν ὅτι ὁ π. Ε. συμφωνεί μαζί μου ὅτι τά σύμβολα έχουν συγκεκριμμένο σχήμα καί, βεβαίως τὸ «συγκεκριμμένο», πρέπει νὰ βρίσκεται στην «Αποκάλυψη» καὶ ὄχι στὴν ἀραβική μετατροπή του;

Ε. Στη φράση μου «Ἐὰν δὲν ἐννοήσουμε το χάραγμα σὲ ἑκούσια διαμόρφωση τοῦ ἀνθρώπου σε δαιμονική προσωπικότητα, θα πρέπη νὰ ἀναγνωρίσουμε ὅτι ὁ διάβολος στὶς ἔσχατες ἡμέρες θὰ λάβη τέτοια ἐξουσία, ὥστε μὲ ὁποιοδήποτε ολίσθημα τοῦ ἀνθρώπου (ὅπως εἶναι ἡ μὴ ἀντοχή του στη στέρησι τοῦ φαγητού) να κυριαρχή ἐπάνω τους μὲ τὸ χάραγμα, ἀφαιρώντας τους ἔτσι διὰ παντὸς τὴν δυνατότητα να φύγουν ἀπὸ τὴν κυριαρχία του». Ὁ π. Ε. προσέθεσε τὴ λέξη «μετανοήσουν» πριν ἀπὸ τὴ δική μου λέξη «φύγουν», διαμορφώνοντας τη φράση μου: «αφαιρώντας τους ἔτσι διὰ παντὸς τὴν δυνατότητα να μετανοήσουν καὶ φύγουν από την κυριαρχία του».

Καὶ στὴ συνέχεια ή προσθήκη του εἶναι καταλυτική. Έγραφα: «Με μια τέτοια θεώρηση όμως, ἐν τῇ εὐσεβεία μας κηρύσσουμε ένα ἄδικο Θεὸ ἐφ' ὅσον ἐπιφυλλάσσει στοὺς ἀνθρώπους τῶν ἐσχάτων χρόνων μια τέτοια αδυσώπητη δοκιμασία και έγκατάλειψι» καὶ ἐκεῖνος προσέθεσε, μετά τις λέξεις «ἐσχάτων χρόνων» τη φράση «εἰδικὰ σ' αυτούς»!

ΣΤ. Παρακάτω, αναφερόμενος στη βρώση τῶν εἰδωλοθύτων ἐκ μέρους τῶν χριστιανῶν ἔγραφα ὅτι ἔτρωγαν «μέσα στὰ εἰδωλεία τα θυσιασμένα στα εἴδωλα κρέατα σὰν κοινά κρέατα χωρίς κανένα φόβο» καὶ ὁ π. Επιφάνιος πρόσθεσε τὴ φράση «ἀλλὰ καὶ χωρίς καμιά κακή συνέπεια»!

Εἶναι καὶ κάποια ἄλλα, ἀλλὰ τὰ παρατεθέντα εἶναι, νομίζω, ἀρκούντως ἰσχυρά, ὥστε νὰ καταπέση ἡ ἀπόφανση τοῦ π. Ιωάννου ὅτι «πουθενά δεν βλέπουμε νὰ ἐπικροτεῖ θέσεις τοῦ π. Βασιλείου» ὁ π. Ἐπιφάνιος! Άραγε ὅλα ὅσα σημείωσε ὁ π. Επιφάνιος ποῦ ἀποσκοποῦσαν, κατὰ τὴ γνώμη σας π. Ἰωάννη; Γιατί αναμφισβήτητα δεν πρόκειται για φραστικές διορθώσεις ἀλλὰ γιὰ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ!

Μὲ τὶς διευκρινήσεις αὐτὲς τερματίζω οριστικά τον διάλογο, ὄχι μόνο γιὰ τὰ περὶ π. Επιφανίου ἀλλὰ καὶ γιὰ τὰ περὶ Ἀντιχρίστου, τῶν συμβόλων του καὶ τῶν συναφῶν, διότι ἀλλιῶς, δὲν πρέπει να κάνω ἄλλη ἐργασία παρὰ νὰ ἐξηγῶ συνεχῶς τὰ ἐξηγημένα, ποὺ γιὰ ἀνεξήγητο λόγο, γιὰ κάποιους μένουν εἰς τὸ διηνεκὲς ἀνεξήγητα. Οὔτε εἶναι δυνατόν ν' ἀπαντῶ σέ κάθε ἐπικριτή μου, πού τοῦ φαίνονται «μανίκια» τα γραπτά μου, γράφοντας - εἰδικά γι' αὐτόν- ολόκληρο έπεξηγηματικό τόμο!

Δὲν ἔχω τίποτε ἄλλο νὰ προσθέσω παρὰ νὰ εὐχηθῶ καὶ στὸν π. Ιωάννη καὶ στοὺς ἀναγνῶστες μας, Καλή Ανάσταση!

 


ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ε. ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ

Πρωτοπρεσβύτερος



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ