Σάββατο 8 Ιουλίου 2023

Ο ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΦΑΡΜΑΚΙΔΗΣ (3)

 


Ο Θεόκλητος Φαρμακίδης γεννήθηκε στο Νεμπεγλέρ, τη σημερινή Νίκαια της Λάρισας στις 25 Ιανουαρίου του 1784.

Οι γονείς του, καθώς και ο ίδιος αναφέρει, ήταν απλοί και φτωχοί γεωργοί, κολίγοι στη σκλαβωμένη Θεσσαλική γη[1].

Κολλυβογράμματα διδασκόταν στο χωριό. Στην αρχή διδάχτηκε τον Οκτάηχο από τον παπά του χωριού.[2]

Το 1799 15/ετής τότε έχασε τον πατέρα του. Σε λίγο, τον Μάρτιο του 1880 πέθανε και η μάνα του. Τα ονόματα των γονέων του δεν είναι γνωστά.

«Του διασήμου τούτου κληρικοῦ καίτοι προσπαθήσαντες, ἀτυχῶς δὲν ἠδυνήθημεν να μάθωμεν τά κύρια ονόματα ἀμφοτέρων τῶν γονέων του»[3]

Βέβαιον όμως είναι, πως ο πατέρας του ήταν κολίγος και παντελώς αγράμματος. Η μάνα του ήταν επίσης αναλφάβητη.

Κατά μία προφορική παράδοση της γενέτειράς του, φέρεται με το οικογενειακό όνομα «Χατζάρας». Όνομα που ακούγεται ακόμα και σήμερα στη Νίκαια.[4]

Ήταν λεπτός στο σώμα, και κοκκινογένης λόγω των «ερυθρῶν τριχῶν τοῦ πώγωνος του».[5]

Το βαφτιστικό του όνομα ήταν Θεοχάρης. Μετά τον θάνατο των γονιών του, ο Θεόκλητος Φαρμακίδης, αναγκάστηκε να εγκατασταθεί στη Λάρισα, για να συνεχίσει εκεί την εγκύκλιο μόρφωσή του.

Στη Λάρισα διδάχτηκε στοιχεία της Ελληνικής γλώσσας. [6] 

Ο ίδιος αναφέρει ότι:[7]

«Ποτέ δεν έκαυχήθην ἐπί Σοφία. Της σοφίας μου τά φῶτα δέν εἶναι θαυμάσια».

Και με κάποια καυστικότητα συνεχίζει:

«Ἡ χάρις αὕτη ἐδόθη εἰς τούς ἐξ Οικονόμων γενεαλογικῶς Οικονόμους καί οὐχί εἰς τούς ἐξ ἁπλῶν γεωργῶν καί κολίγων καταγομένους όπως εἶμαι ἐγώ».

Κι' ακόμα:

«Δεν ήθελον ποτέ τά γράμματα χάριν ἐπιδείξεως και κερδοσκοπίας, αλλά χάριν ἀποκτήσεως ἀρετῆς καί γνώσεως τῶν καθηκόντων μου προς τόν Θεόν, πρός τήν Πατρίδα καί πρός τόν πλησίον μου. Κάπηλος τῆς παιδείας οὐδέποτε ὑπῆρξα, οὔτε ἠθέλησα ποτέ να θησαυρίσω χρήματα».[8]

Κι όλα αυτά σε αντίθεση με τον Οικονόμο εξ Οικονόμων σφοδρό του αντίπαλο, που καταγόταν από μορφωμένη οικογένεια, με πνευματική παράδοση και με Παιδεία από μικρή ηλικία, επιμελημένη και πλούσια, αφού από μικρό παιδί ο Κωνσταντίνος Οικονόμος μαθήτευσε σε μεγάλους δασκάλους, όπως ο Κωνσταντίνος Κούμας, ο Καβύρας κ.ά.[9]

Ανήμερα των Χριστουγέννων του 1802, σε ηλικία μόλις 18 ετών, ο Θεόκλητος Φαρμακίδης χειροτονήθηκε Διάκονος.[10]

Την ημέρα αυτή μετασχηματίσθηκε και το βαπτιστικό του όνομα, θεοχάρης σε Θεόκλητος.[11]

Το Μάιο του 1804 ο Θ. Φαρμακίδης έφυγε από τη Λάρισα και πήγε στην Κωνσταντινούπολη, προφανώς με τον θείο του Παΐσιο[12], ο οποίος του συμπαραστάθηκε.

Στην Κωνσταντινούπολη ο Θ. Φαρμακίδης φοίτησε στην Πατριαρχική Σχολή του Φαναρίου και στις Σχολές των Κυδωνιών. Παράλληλα, όμως, με τις εκκλησιαστικές του σπουδές, η νεανική του ζωτικότητα και ο ζήλος του για τα εκκλησιαστικά θέματα, τον ώθησαν ν' αναλάβει και καθήκοντα διακόνου, κοντά στον Τιτουλάριο Επίσκοπο της Περιστεράς.

Στην Κωνσταντινούπολη είναι φανερό πως ο Θεόκλητος Φαρμακίδης βρέθηκε με το σκοπό να διευρύνει τη μόρφωσή του και ν' αναπτύξει τις ποικίλες δυνατότητες και αρετές, που διέθετε.

Η ζωή, όμως, στην Κωνσταντινούπολη, δεν του άρεσε καθόλου. Ήταν έκλυτη και πολυτάραχη, κοσμική και διεφθαρμένη. Επιπλέον το απολυταρχικό πνεύμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου τον έπνιγε. Δεν συμβιβαζόταν καθόλου με τις αρχές του.[13]

«Ὁ Θεόκλητος Φαρμακίδης δέν ἀπεκόμισεν ἀγαθάς εντυπώσεις ἐκ Κωνσταντινουπόλεως, τό σον λόγω του πολυταράχου καί ἐκλύτου βίου τῆς μεγαλουπόλεως, ὅσον καί λόγω τοῦ αὐταρχικού πνεύματος, ὅπερ διέγνωσεν ἐπικρατοῦν ἐν τοῖς Πατριαρχείοις».[14]

Μετά από δύο περίπου χρόνια παραμονής του στην Κωνσταντινούπολη, την εγκατέλειψε. Δεν ήταν δυνατόν να παραμείνει άλλο.

Επισκέφτηκε για ένα μικρό χρονικό διάστημα την Ιταλία και κατά τα τέλη του Σεπτεμβρίου του 1806 πήγε στο Ιάσιο της Μολδαβίας. Στο Ιάσιο παρέμεινε τέσσερα χρόνια. Εγκαταστάθηκε εκεί από το 1806 - 1810 για να υπηρετήσει ως ιερέας τους Έλληνες, που ζούσαν εκεί.

Στο Ιάσιο ιερουργούσε, σπούδαζε και δίδασκε την Ελληνική γλώσσα.

Την εποχή εκείνη έτυχε να εκραγεί ο ρωσοτουρκικός πόλεμος. Ο πόλεμος αυτός διαδραμάτισε σοβαρό ρόλο στη διαμόρφωση ορισμένων αρχών και πεποιθήσεων για την μετέπειτα ζωή, του ίδιου.

Τα γεγονότα εκείνα, αποτέλεσαν τραυματική εμπειρία για την ψυχή του Θεόκλητου Φαρμακίδη και επηρέασαν σοβαρά όλη του τη ζωή.

 «(...) καί έκτοτε ενεφυτεύθη εἰς τήν οὕτως φιλελευθέραν ψυχήν του, μεγάλη αντιπάθεια διήκουσα μέχρι μίσους κατά τῶν ἀπολυταρχικῶν μεθόδων τῶν Ρώσων, ἥτις ἐπέδρασεν ἐπί τοῦ μετέπειτα βίου του καί ἐπί τῶν κατευθύνσεων περί τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Ἐθνικῆς πολιτικῆς του (...)[15]  αναφέρουν οι υποστηρικτές βιογράφοι του.

«Απὸ τὴν ἰδίαν ἐποχὴν (έκρηξις τοῦ Ρωσοτουρκικού πολέμου) ἄρχεται καὶ τὸ μίσος του ἐναντίον τῆς Ρωσίας, τὸ ὁποῖον, πρὸς τοῖς ἄλλοις, ἐξεδηλώθη καὶ εἰς τὴν κατὰ τοῦ Κ. Οικονόμου πολεμικήν του. Τοῦτον ἐθεώρει μίσθιον ὄργανον τῆς Ρωσίας καὶ Ρῶσον»[16]

Το 1811 ο Θεόκλητος Φαρμακίδης πήγε στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας. Το Βουκουρέστι ήταν τότε το κέντρο του Δυτικού Διαφωτισμού. Από την εποχή αυτή ενστερνίζεται βαθιά τις ιδέες του Διαφωτισμού.[17]

Τον ίδιο χρόνο στις 30 Αυγούστου χειροτονήθηκε πρεσβύτερος σε μία εκκλησία του Βουκουρεστίου. Η χειροτονία έγινε έπειτα από σύσταση του προστάτη του Κωνσταντίνου Βαρδαλάχου, λογίου από την Χίο και στενού φίλου και συνεργάτη του Αδαμαντίου Κοραή.[18]

Ο Κωνσταντίνος Βαρδαλάχος φιλελεύθερος και προοδευτικός, πίστευε στον Κοραϊσμό και λάτρευε τον Γέροντα.[19]

 


[1] Φαρμακίδης Θεόκλητος. «Απολογία».  ̓Αθῆναι 1840 (Εθν. Βιβλ.).

[2] Μπαλάνος Δ.Σ. ό.π. σελ. 6, 7

[3] Βλ. Αναστάσιος Γούδας, ό.π., σελ. 205.

[4] Χατζηγιάννης Δημήτ. «Λόγος εἰς Μνημόσυνον Θ. Φαρμακίδου». Λάρισα 1971 (Εθν. Βιβλ.).

[5] Δασκαλάκης Απόστολος. «Το γλωσσικό ζήτημα στην Ελλάδα πριν από τον Ψυχάρη». Περιοδ. ΙΣΤΟΡΙΑ 1971, Τεύχος 31, σελ. 64.

[6] Χατζηγιάννης Δημ. «Λόγος εἰς Μνημόσυνον Θ. Φαρμακίδου». Λάρισα 1971. (Εθν. Βιβλ.).

[7]  Θεόκλητος Φαρμακίδης. «Απολογία».  ̓Αθῆναι 1840 (Εθν. Βιβλ.). 29. Μπαλάνος Δ.Σ. ό.π. σελ. 52

[8] Μπαλάνος Δ.Σ. ό.π. σελ. 52

[9] Πρακτικά Συνεδρίου Κοινότητας Τσαριτσάνης. «Ὁ Κων. Οικονόμος

ὁ ἐξ Οικονόμων». 1966

[10] Βλ. Αναστ. Γούδας, ό.π. σελ. 206.

[11]  Πρακτικά Συνεδρίου Ιστορικών σπουδών Νίκαιας, ό.π. σελ. 97

[12] Μετά ταύτα Μητροπολίτης Σάμου και είτα Θηβών, Θ.Η.Ε. ΤΟΜ. 11

[13] Φαρμακίδης Θεόκλητος. «Απολογία».  ̓Αθῆναι 1840.

[14] Μπαλάνος Δ.Σ. ό.π. σελ. 8

[15]  Βλ. Αναστ. Γούδας, ό.π. σελ. 207 - 246.

[16] Θ.Η.Ε. ΤΟΜ. 11

[17] Βλ. Κ. Δημαράς. «Ο Κοραής και η Εποχή του» σελ. 25

[18]  Δ.Σ. Μπαλάνος, ό.π. σελ. 9

[19] Βλ. Κ. Δημαράς «Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» ό.π. σελ. 202



(Συνεχίζεται)






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ







































 

Ζελένσκι: “Ευχαριστώ τον Οικουμενικό Πατριάρχη για την πνευματική υποστήριξη προς την Ουκρανία” (ΒΙΝΤΕΟ)

 

Ευχαριστώ τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο για την πνευματική υποστήριξη στην Ουκρανία και στους Ουκρανούς, για τις προσευχές για ειρήνη για ολόκληρη τη γη μας, για όλο τον λαό μας”, έγραψε χαρακτηριστικά στο προφίλ του στο τουίτερ ο κ. Ζελένσκι.

                      

Φωτογραφίες: Nikos Papachristou / Ecumenical Patriarchate


ΠΗΓΗ: https://www.orthodoxianewsagency.gr/patriarxeia/oikomeniko_patriarxio/zelenski-eyxaristo-ton-oikoumeniko-patriarxi-gia-tin-pneymatiki-ypostiriksi-pros-tin-oukrania-vinteo/

π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (13ο)

 

2. Παραδείγματα ουρανοπολιτισμού




1. Ο Άγιος Σέργιος του Ράντονεζ

Ο Άγιος Σέργιος του Ράντονεζ συχνά αναφέρεται από πατριώτες ως παράδειγμα πραγματικής αγάπης προς τη γηγενή πατρίδα. Στο βίο του Αγίου Σεργίου του Ράντονεζ, που έγραψε ο Επιφάνιος, δεν περιγράφεται κάτι τέτοιο. Όταν αναφέρεται στο πώς ο άγιος αποφάσισε να εισέλθει στη μονή, λέει: «Αν και, καθώς μεγάλωνε, έγινε καλύτερος, απέδιδε μηδενική αξία στην ομορφιά της ζωής και πατούσε κάθε κοσμική ανησυχία σαν σκόνη, με τον τρόπο που θα μπορούσε κανείς να πει ότι ήθελε καταφρονήσει και να εξαθλιώσει τη δική του φύση και να την ξεπεράσει». Μετά τον θάνατο των γονιών του, «άρχισε να αποχωρίζεται τις καθημερινές φροντίδες (θλίψεις) αυτού του κόσμου. Έβλεπε με περιφρόνηση (μη εκτιμώντας τίποτα) το σπίτι και όλα τα αναγκαία πράγματα στο σπίτι, ενθυμούμενος στην καρδιά του τη Γραφή που λέει ότι η ζωή αυτού του κόσμου είναι γεμάτη με πολλές αναστεναγμούς και λύπες». Ο προφήτης είπε: «Αποχωρήσατε από αυτούς, απομακρυνθείτε από αυτούς και μην αγγίζετε τον ακάθαρτο στον κόσμο». (Ησ. 52:11, 2 Κορ. 6:17). Και ένας άλλος προφήτης είπε: «Αφήστε τη γη και ανεβείτε στον ουρανό». Και ο Δαβίδ είπε: «Η ψυχή μου προσεκολλήθη σε Σένα· η δεξιά Σου χείρα με στηρίζει» (Ψαλμός 62:9). Και επίσης είπε: «Ιδού, εγώ απομακρύνθηκα, διέφυγα και έμεινα στην έρημο, ελπίζοντας στον Θεό που με σώζει» (Ψαλμ. 54:8). Και ο Κύριος είπε στο Ευαγγέλιο: «Όποιος θέλει να με ακολουθήσει, αν δεν αρνηθεί τα πάντα που έχει σε αυτόν τον κόσμο, δεν μπορεί να είναι μαθητής μου» (Λουκ. 14:26,33). (Μνημεία λογοτεχνίας της Αρχαίας Ρωσίας. 14ος - μέσα 15ου αιώνα. Μ., 1981. Σ.295). Αυτή είναι μια καθαρή δήλωση ουρανοπολιτισμού.

Ως παράδειγμα πατριωτισμού, συχνά περιγράφεται η ευλογία του Αγίου Σεργίου στον Πρίγκιπα Δημήτριο για τη μάχη του Κουλίκοβου. Για να επισημάνω τον πραγματικό λόγο για τον οποίο οι Ρώσοι στρατιώτες πολέμησαν σε αυτήν τη μάχη, θα παραθέσω την περιγραφή από το "Βίοι των Αγίων" του Αγίου Δημητρίου του Ροστόφ: «Την εποχή αυτή, με θέλημα του Θεού για τις αμαρτίες των ανθρώπων, ένας από τους Τατάρους Χαν, ο ανόσιος Μαμάι, ήλθε στη Ρωσία με όλες τις αμέτρητες ορδές του.

Ο υπερήφανος Χαν επιδίωκε ακόμα και να καταστρέψει την Ορθόδοξη πίστη. Με αλαζονική συμπεριφορά, είπε στους ευγενείς:

  • - Θα πάρω τη Ρωσική γη, θα ερημώσω τις χριστιανικές εκκλησίες και θα εξοντώσω όλους τους Ρώσους πρίγκιπες."

Μάταια ο ευλαβής πρίγκιπας Δημήτριος προσπαθούσε με δώρα και υποταγή να καταπραΰνει το θυμό των Τατάρων· ο Χαν ήταν ανελέητος. Οι εχθρικές δυνάμεις πλησίαζαν ήδη σαν ένα νέφος καταιγίδας προς τα σύνορα της ρωσικής γης. Ο μεγάλος πρίγκιπας ξεκίνησε επίσης την προετοιμασία για την εκστρατεία, αλλά πριν ξεκινήσει, ταξίδεψε πρώτα στο μοναστήρι της ζωοδόχου Τριάδος για να προσκυνήσει τον Κύριο και να ζητήσει ευλογία για την επερχόμενη εκστρατεία από τον άγιο ηγούμενο της μονής. Προσευχόμενος με ζήλο μπροστά στην εικόνα της Υπεραγίας Τριάδος, ο Δημήτριος είπε στον Άγιο Σέργιο:

- Γνωρίζεις, πάτερ, ποιά μεγάλη θλίψη κυριεύει εμένα και όλους τους Ορθόδοξους: ο ασεβής Χαν Μαμάι έχει μετακινήσει όλες τις ορδές του και τώρα πλησιάζουν στα πατρικά μου εδάφη για να ερημώσουν τις ιερές εκκλησίες και να εξολοθρεύσουν τον ρωσικό λαό. Προσευχήσου, λοιπόν, πάτερ, για να μας ελευθερώσει ο Θεός από αυτήν τη μεγάλη συμφορά.

Αφού άκουσε αυτά, ο άγιος άρχισε να ενθαρρύνει τον πρίγκιπα και του είπε:

- Σου αξίζει να φροντίζεις για το ποίμνιο που σου έχει ανατεθεί από τον Θεό και να σταθείς έναντια στους ασεβείς.

Μετά από αυτό, ο άγιος γέροντας προσκάλεσε τον πρίγκιπα να συμμετάσχει στη Θεία Λειτουργία. Αφού ολοκληρώθηκε, ο Σέργιος ζήτησε από τον Δημήτριο να γευματίσει μαζί του στην μονή του. Παρότι ο μεγάλος πρίγκιπας βιαζόταν να φθάσει στον στρατό του, υπάκουσε στον άγιο ηγούμενο. Τότε ο γέροντας του είπε:

- Αυτό το γεύμα, μεγάλε πρίγκιπα, θα σε ωφελήσει. Ο Κύριος ο Θεός είναι βοηθός σου. Ακόμα δεν έχει φθάσει η ώρα να φορέσεις ο ίδιος τους στεφάνους της νίκης, αλλά υπάρχουν πολλοί συντρόφοι σου, που είναι έτοιμοι να υποφέρουν και να στεφανωθούν.

Μετά το γεύμα, ο άγιος, αφού ράντισε με αγιασμό τον μεγάλο πρίγκιπα και όσους ήταν μαζί του, του είπε:

- Ο εχθρός θα αντιμετωπίσει την τελική καταστροφή, ενώ εσένα σε περιμένει το έλεος, η βοήθεια και η δόξα του Θεού. Έχε την ελπίδα σου στον Κύριο και στην Υπεραγία Θεοτόκο.

Στη συνέχεια, αφού ευλόγησε τον πρίγκιπα με τον τίμιο σταυρό, ο άγιος προφητικά του είπε:

- Πήγαινε, κύριε, άφοβα. Ο Κύριος θα σε βοηθήσει εναντίον των ασεβών. Θα νικήσεις τους εχθρούς σου.

Αυτά τα τελευταία λόγια είπε μόνο στον πρίγκιπα, και ο υπερασπιστής της Ρωσικής γης χάρηκε, και η προφητεία του αγίου τον έκανε να δακρύσει από συγκίνηση. Την ίδια στιγμή, στη μονή του Σεργίου, ζούσαν δύο μοναχοί. Τα ονόματά τους ήταν Αλέξανδρος Περέσβετ και Ανδρέας Οσλιάμπια. Στον κόσμο ήταν εμπειροπόλεμοι πολεμιστές. Ο μεγάλος πρίγκιπας ζήτησε από τον ευλαβή Σέργιο να του δώσει αυτούς τους πολεμιστές-μοναχούς. Ο Γέροντας εκπλήρωσε το αίτημα Δημήτριου και διέταξε να τοποθετηθεί σχήμα με την εικόνα του Σταυρού του Χριστού ώστε να δοθεί σε αυτούς:

  • Ιδού, το ανίκητο όπλο. Ας είναι αυτό για εσάς αντί για περικεφαλαίες και πολεμικές ασπίδες!

Τότε ο μεγάλος πρίγκιπας, συγκινημένος, ανακήρυξε:

  • Αν ο Κύριος με βοηθήσει, αν επιτύχω νίκη εναντίον των ασεβών, τότε θα ιδρύσω ένα μοναστήρι στο όνομα της Υπεραγίας Θεοτόκου.

Μετά από αυτό, ο ευλαβής άγιος ευλόγησε ξανά τον πρίγκιπα και τους γύρω του. Σύμφωνα με τον μύθο, του έδωσε μια εικόνα του Κυρίου Παντοκράτορα και τον συνόδευσε μέχρι τις πύλες της μονής. Έτσι, ο άγιος ηγούμενος προσπάθησε να ενθαρρύνει τον πρίγκιπα σε αυτήν την δύσκολη στιγμή, όταν οι ασεβείς εχθροί απειλούσαν να εξαλείψουν το όνομα της Ρωσίας από προσώπου γης και να καταστρέψουν την Ορθόδοξη πίστη.


(συνεχίζεται)

 



ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ