Παρασκευή 23 Αυγούστου 2024

Όσιος Θεοφάνης ο έγκλειστος: Ο αληθινός σκοπός της ζωής.

 

Ο αληθινός σκοπός της ζωής.

Τι έπαθες; Τι ερωτήσεις είν’ αυτές; “Δεν ξέρω τι να κάνω με τη ζωή μου. Θα έπρεπε να κάνω κάτι ιδιαίτερο; Θα έπρεπε να καθορίσω έναν ειδικό στόχο για τον εαυτό μου;”. Με έκπληξη διάβασα τις παράξενες σκέψεις σου. Πώς σου ήρθαν; Μα αυτό ακριβώς αποφάσισες, όταν εκδήλωσες την επιθυμία να σταθείς στο ύψος της ανθρώπινης αξίας, όπως την καθόρισε ο Θεός. Τι συζητάμε, λοιπόν, τόσο καιρό;

Οι ξαφνικοί προβληματισμοί σου με κάνουν να εικάσω ότι ανάμεσα στους φίλους σου υπάρχουν νεωτεριστές διανοούμενοι, ή ότι συνδέθηκες με κάποια παρέα τέτοιων ανθρώπων, που αλλοίωσαν τη σκέψη σου και σκόρπισαν την ορθοφροσύνη σου. Αυτοί είναι που παραληρούν συνήθως έτσι, αναμασώντας εκφράσεις όπως “το καλό της ανθρωπότητας” και το ‘‘καλό του λαού”. Σαγηνεύτηκες, φαίνεται, από τις μεγαλοστομίες τους και, όταν γύρισες τα μάτια σου στην πραγματικότητα της ζωής σου, είδες με θλίψη, ίσως και με τύψεις, ότι «φυτοζωούσες» στον στενό κύκλο της οικογένειας σου χωρίς κανένα κέρδος ή σκοπό. Ω! Μόλις τώρα κάποιος σου άνοιξε τα μάτια!

Αν η εικασία μου είναι σωστή, τότε μου χρωστάς μιαν  εξήγηση και μια συγγνώμη, γιατί, μολονότι υποσχέθηκες να μου γράφεις για όλα με ευθύτητα, δεν τήρησες την υπόσχεση σου. Είτε έτσι, πάντως, είτε αλλιώς, δεν μπορώ να παραβλέψω τα προβλήματα και τους προβληματισμούς σου. Ο διάλογος μας πρέπει να δώσει λύσεις σε όλα. Για την ώρα θα σου πω μόνο μια γενική σκέψη, για να δεις πως ή ζωή που έζησες ως τώρα και που ακόμα ζεις, είναι η αληθινή ζωή, και πως δεν υπάρχει σ’ αυτήν τίποτα που να χρειάζεται αλλαγή.

Είναι συνετό για έναν άνθρωπο ν’ αναζητάει τον αληθινό σκοπό της ζωής; Όχι, βέβαια, αφού ο σκοπός αυτός είναι ήδη γνωστός με βεβαιότητα. Η γενική αρχή είναι ότι, αφού υπάρχει ζωή πέρα από τον τάφο, ο σκοπός της ζωής, χωρίς εξαίρεση, πρέπει να βρίσκεται εκεί και όχι εδώ. Αυτό το γνωρίζουν όλοι, αλλά, δυστυχώς, το θυμούνται ελάχιστα. Εσύ λοιπόν, βάλε το ως κανόνα στη ζωή σου: Να επιδιώκεις αυτόν το σκοπό μ’ όλη σου τη δύναμη. Θα δεις τότε τι φως θα ξεχυθεί πάνω στη σύντομη επίγεια παρεπιδημία σου και στα έργα σου.

Πρώτα – πρώτα, θα καταλάβεις ότι στον κόσμο τούτο δεν υπάρχουν παρά τα μέσα για εκείνη την άλλη ζωή. Όλα τα πρόσκαιρα είναι μέσα για την κατάκτηση της αιωνιότητας. Δεν έχεις παρά να τα χρησιμοποιείς με τέτοιον τρόπο, ώστε να σε οδηγούν σ’ αυτόν το σκοπό να μη σε απομακρύνουν απ’ αυτόν και να μην εναντιώνονται σ’ αυτόν. Να, λοιπόν, ποια είναι η απάντηση στον προβληματισμό σου, “Δεν ξέρω τι να κάνω με τη ζωή μου”. Τι να κάνεις; Κοίτα στον ουρανό και μέτρα κάθε βήμα της ζωής σου, ώστε να είναι ένα βήμα προς τον ουρανό. Είναι τόσο απλός και συνάμα τόσο περιεκτικός ο κανόνας!

Ρωτάς: “Δεν πρέπει να κάνω κάτι;”. Και βέβαια πρέπει. Κάνε ότι απαιτούν κάθε φορά οι περιστάσεις στον κύκλο σου και στη δουλειά σου, πιστεύοντας ότι αυτό είναι – και πρέπει να είναι – το καθήκον σου. Τίποτα περισσότερο δεν σου ζητείται. Είναι μεγάλο λάθος να νομίζεις ότι πρέπει ν’ αναλάβεις σπουδαίους και μεγάλους αγώνες είτε για τον ουρανό είτε, όπως λένε οι νεωτεριστές, για το καλό της ανθρωπότητας. Αυτό δεν είναι καθόλου απαραίτητο.

Απαραίτητο είναι μόνο τούτο: Να κάνεις το καθετί σύμφωνα με τις εντολές του Θεού. Και όταν λέω το καθετί, εννοώ ότι παρουσιάζεται καθημερινά στη ζωή σου. Τίποτ’ άλλο. Ο Θεός φροντίζει για κάθε άνθρωπο. Εκείνος είναι που προκαλεί ή παραχωρεί ότι μας συμβαίνει. Η πανάγαθη πρόνοια του αγκαλιάζει όχι μόνο τη γενική πορεία της ζωής μας, μα κάθε στιγμή της και κάθε περίστασή της.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Σε πλησιάζει ένας φτωχός. Ο Θεός τον έχει στείλει. Τι οφείλεις να κάνεις; Να τον βοηθήσεις. Σε παρακολουθεί, λοιπόν, ο Κύριος, για να δει αν θα ενεργήσεις σύμφωνα με το θέλημά Του. Αν βοηθήσεις τον φτωχό, και Εκείνος θα ευαρεστηθεί και εσύ θα έχεις κάνει ένα βήμα προς τον τελικό σου σκοπό, την αιώνια ζωή.

Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσω κι άλλο παράδειγμα, γιατί είμαι βέβαιος ότι κατάλαβες τι θέλω να πω: Σε κάθε περίσταση, δίχως εξαίρεση, να κάνεις αυτό που θέλει ο Θεός. Όσο για το τι θέλει, το ξέρεις από τις εντολές που μας έχει δώσει. Χρειάζεται κάποιος τη βοήθεια σου; Βοήθησε τον. Σε πρόσβαλε κάποιος; Συγχώρεσε τον. Πρόσβαλες εσύ κάποιον; Τρέξε να του ζητήσεις συγγνώμη και να συμφιλιωθείς μαζί του. Σε παίνεψε κάποιος; Μην περηφανευτείς. Σε μάλωσε κάποιος; Μη θυμώσεις. Είναι ώρα για προσευχή; Προσευχήσου. Είναι ώρα για δουλειά; Δούλεψε…

Αν ενεργείς μ’ αυτόν τον τρόπο σε κάθε περίσταση, αν, δηλαδή, ότι κάνεις είναι σύμφωνα με τις εντολές του Θεού, τότε όλα τα προβλήματα της ζωής σου θα λυθούν.

Ο σκοπός μας είναι η μακάρια ζωή μετά το θάνατο. Τα μέσα, επαναλαμβάνω, για την επίτευξη του σκοπού είναι τα θεάρεστα έργα. Το θέμα είναι, νομίζω, απλό και ξεκάθαρο. Δεν υπάρχει λόγος να βασανίζεις τον εαυτό σου με πολύπλοκα ερωτήματα και δύσκολα προβλήματα. Διώξε από το νου σου κάθε λογισμό για ‘‘κοινωνική”, “μαζική”, “πανανθρώπινη” δράση, όπως μεγαλόστομα λένε οι νεωτεριστές, και τότε ειρηνικά θα τραβήξεις προς τον τελικό σου στόχο δίχως εμπόδια. Να θυμάσαι πως ο Κύριος δεν ξεχνάει ούτ’ ένα ποτήρι κρύο νερό, που προσφέρεται σε κάποιον διψασμένο.

Παρ’ όλα αυτά”, θα μου πεις, “είναι απαραίτητο να επιλέξει και να καθορίσει κανείς έναν τρόπο ζωής!”. Πώς θα τον καθορίσει, αλήθεια; Θ΄ αρχίσει να σκέφτεται, να σκέφτεται… ώσπου να ζαλιστεί! Και που θα καταλήξει; Μάλλον σε σύγχυση και αδιέξοδο. Το καλύτερο και το ασφαλέστερο απ’ όλα είναι να δέχεται κανείς με υπακοή, ευγνωμοσύνη και αγάπη ότι καθορίζει γι’ αυτόν ο Θεός. Και το τι καθορίζει ο Θεός για τον καθένα μας φανερώνεται στις συνθήκες και τις περιστάσεις της ζωής μας.

Πάρε την περίπτωση σου. Για την ώρα βρίσκεσαι κάτω από την προστασία των γονιών σου. Τι καλύτερο θα ήθελες; Έχεις ζεστασιά, ασφάλεια, ανεμελιά. Ζήσε σ’ αυτές τις συνθήκες, κάνοντας ευσυνείδητα ότι επιβάλλουν κάθε φορά οι περιστάσεις, και μην αφήνεις τη σκέψη σου να πετάει μακριά.

Είναι, όμως, αδύνατο να παραμείνω για πάντα σ’ αυτή την κατάσταση”, θα πεις πάλι. “Κάποτε θα πρέπει να πάρω τον δικό μου δρόμο. Τι θα κάνω τότε; Μπορώ να μην το σκέφτομαι;”. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι ν’ αφήσεις τον εαυτό σου στα χέρια του Θεού, να προσεύχεσαι, ζητώντας του να σε βάλει στο δρόμο που Εκείνος θεωρεί καλύτερο για σένα, και να περιμένεις υπομονετικά την ώρα που θα σου μιλήσει. Θα σου μιλήσει μέσ’ από τα γεγονότα.

Αφού, λοιπόν, βρεις ειρήνη, ακουμπώντας στον Θεό, ζήσε απλά, χωρίς να κάνεις μεγάλα και μάταια σχέδια. Οι καθημερινές σου ασχολίες και οι σχέσεις σου με τους ανθρώπους δεν χρειάζεται ν’ αλλάξουν. Μη θεωρείς πως μια τόσο απλή ζωή δεν έχει νόημα ή αξία. Ότι κι αν κάνει κανείς στη γη, μικρό ή μεγάλο, σημαντικό ή ασήμαντο, είναι ένα έργο. Και αν ένα έργο είναι σύμφωνο με τις θείες εντολές, τότε είναι και ευάρεστο στον Κύριο. Ε, λοιπόν, κάθε έργο ευάρεστο στον Κύριο έχει ανεκτίμητη και αιώνια αξία, όσο απλό ή ασήμαντο κι αν φαίνεται.

Νομίζω ότι σου τα εξήγησα όλα. Ελπίζω ότι τα καταλαβαίνεις και τα αποδέχεσαι. Έτσι, σε βεβαιώνω, θα βρεις τη γαλήνη σου και δεν θα βασανίζεσαι πια από λογισμούς, όπως “Η ζωή μου δεν έχει νόημα” ή “Δεν κάνω τίποτα χρήσιμο”.

Και κάτι τελευταίο: Είναι αναγκαίο να παρακολουθείς και να ελέγχεις ακατάπαυστα την καρδιά, γιατί εύκολα κυριεύεται από την υπερηφάνεια. Δίχως την καρδιά, βέβαια, δεν μπορείς να κάνεις κανένα καλό, αφού δίχως την καρδιά δεν υπάρχει καν ζωή. Ωστόσο, μην την αφήνεις να κάνει ανεξέλεγκτα ότι θέλει. Είναι τυφλή και, χωρίς αυστηρή καθοδήγηση, σύντομα πέφτει – και σε ρίχνει σε κάποιον γκρεμό. Ο Κύριος να σ’ ευλογεί!


Οσίου Θεοφάνη του εγκλείστου
Ο δρόμος της ζωής. (Γράμματα σε μια ψυχή).
Ιερά Μονή Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 2020, έκδοση 6η.

 

π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (42ο)

 

Το κύριο στην Εκκλησία είναι ο Χριστός

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέγει: «Πᾶσι μία τοῖς ὑψηλοῖς πατρίς, ὦ οὗτος, ἡ ἄνω Ἱερουσαλήμ, εἰς ἣν ἀποτιθέμεθα τὸ πολίτευμα. Πᾶσι γένος ἕν· εἰ μὲν τὰ κάτω βούλει σκοπεῖν, ὁ χοῦς, εἰ δὲ τὰ ὑψηλότερα, τὸ ἐμφύσημα, οὗ μετειλήφαμεν καὶ ὃ τηρεῖν ἐκελεύσθημεν καὶ μεθ ̓ οὗ παραστῆναί με δεῖ λόγον υφέξοντα τῆς ἄνωθεν εὐγενείας καὶ τῆς εἰκόνος. Πᾶς μὲν οὖν εὐγενής, ὁ τοῦτο φυλάξας ἐξ ἀρετῆς καὶ τῆς πρὸς τὸ ἀρχέτυπον νεύσεως· δυσγενὴς δὲ ἅπας, ὁ τῇ κακίᾳ συγχέας καὶ μορφὴ ἑτέραν ἐπιβαλὼν ἑαυτῷ, τὴν τοῦ ὄφεως. Αἱ δὲ κάτω πατρίδες αὗται καὶ τὰ γένη ταῦτα τῆς προσκαίρου ζωῆς καὶ σκηνῆς ἡμῶν γέγονε παίγνια. Πατρίς τε γάρ, ἣν προκατέλαβεν ἕκαστος, ἢ τυραννήσας ἢ δυστυχήσας, ἧς πάντες ὁμοίως ξένοι καὶ πάροικοι, κἂν ἐπὶ πολὺ τὰ ὀνόματα παίξωμεν. Καὶ γένος εὐγενὲς μέν, ἢ τὸ πάλαι πλούσιον ἢ τὸ νῦν φυσώμενον· δυσγενές δέ, τὸ πενήτων πατέρων ἢ διὰ συμφορὰν ἢ δι ̓ ἐπιείκειαν. Ἐπεὶ πῶς ἄνωθεν εὐγενές, οὗ τὸ μὲν ἄρχεται νῦν, τὸ δὲ καταλύεται, καὶ τοῖς μὲν οὐ δίδοται, τοῖς δὲ γράφεται; Οὕτως ἐγὼ περὶ τούτων ἔχω. Καὶ διὰ τοῦτο, σὲ μὲν ἀφίημι τοῖς τάφοις μεγαλοφρονεῖν ἢ τοῖς μύθοις, ἐγὼ δὲ πειρῶμαι, ὡς οἷόν τε, ἀνακαθαίρειν ἐμαυτὸν τῆς ἀπάτης, ἵν ̓ ἡ φυλάξω τὴν εὐγένειαν ἢ ἀνακαλέσωμαι. (Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, Λόγος 33).
Είμαι στην Εκκλησία εδώ και σχεδόν τριάντα χρόνια και μπορώ να πω ότι για τη συντριπτική πλειοψηφία των ενοριτών το κύριο στην Εκκλησία είναι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός. Σχεδόν κανείς (εκτός ίσως από τους φανατικούς εθνικιστές) δεν θα εγκαταλείψει τον γλυκύτατο Ιησού εξαιτίας του γεγονότος ότι θα έρθουν σε εμάς νέοι αδελφοί. Στην ιστοσελίδα Православие.RU εμφανίστηκε ένα "εντυπωσιακό" άρθρο του Δ. Ντανίλοφ, "Η Ρωσία μετά τον θάνατο", στο οποίο ο συγγραφέας, εκ μέρους όλης της πατριωτικής κοινότητας, εξέφρασε την αντίθεσή του στην ιδέα της προσέλκυσης στην Ορθόδοξη Εκκλησία εκπροσώπων μη ρωσικών λαών. Ιδιαίτερη κριτική ασκήθηκε στη θέση μου, που διατυπώθηκε στις πρόσφατες XV Χριστουγεννιάτικες Διαλέξεις, ότι είναι απαραίτητο να διαχωριστεί η πατριωτική εκπαίδευση από το έργο της ορθόδοξης ιεραποστολής. Κατηγορήθηκα για εικονομαχία επειδή αρνήθηκα να αναγνωρίσω την ύπαρξη μιας μεταθανάτιας Ρωσίας. Θυμίζω ένα απλό πράγμα. Εγώ, όπως και ο π. Πέτρος, τιμούμε τις ιερές εικόνες του Χριστού, της Θεοτόκου και των αγίων, αποδίδοντας τιμή στα ιερά πρόσωπα που απεικονίζονται σε αυτές και όχι στην ύλη, σε αυστηρή συμφωνία με το δόγμα της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Επομένως, η κατηγορία μας για αίρεση αποτελεί απλή παραβίαση της 9ης εντολής – συκοφαντία.
Ίσως να μην έπρεπε καν να απαντήσω σε τέτοιες κατηγορίες, αν και η κατηγορία για αίρεση είναι λόγος να καλέσω τον συγγραφέα αυτού του κειμένου σε εκκλησιαστικό δικαστήριο. Δυστυχώς, αυτή η θέση αντικατοπτρίζει μια εκπληκτική χίμαιρα που υπάρχει στα μυαλά των ανθρώπων που προσπαθούν να δημιουργήσουν μια «ρωσική Ορθοδοξία». Είναι θλιβερό όταν οι άνθρωποι, ερχόμενοι στην Εκκλησία, αρνούνται να ακολουθήσουν την πίστη της Εκκλησίας. Είναι θλιβερό όταν οι άνθρωποι αρχίζουν, υπό το πρόσχημα της Ορθοδοξίας, να διακηρύττουν μια ήδη καταδικασμένη αίρεση. Αλλά ακριβώς αυτό παρατηρείται στο άρθρο. Θυμίζω ένα απλό πράγμα.
Στο Σύμβολο της Πίστεως της Νίκαιας - Κωνσταντινούπολης, η Εκκλησία μας ονομάζεται Καθολική και Αποστολική. Σύμφωνα με την Εκτενή Κατήχηση του Αγίου Φιλαρέτου της Μόσχας, «Η Εκκλησία ονομάζεται Καθολική ή, το ίδιο, Οικουμενική, διότι δεν περιορίζεται από κανέναν τόπο, χρόνο ή έθνος, αλλά περιλαμβάνει όλους τους αληθινά πιστούς από όλους τους τόπους, τους χρόνους και τα έθνη. Ο Απόστολος Παύλος λέει ότι το ευαγγέλιο υπάρχει σε όλο τον κόσμο και είναι καρποφόρο και αυξάνει (Κολ. 1:5-6), και ότι στην Χριστιανική Εκκλησία δεν υπάρχει Έλληνας, ούτε Ιουδαίος, περιτομή και ακροβυστία, βάρβαρος και Σκύθης, δούλος και ελεύθερος· αλλά τα πάντα και εν πάσιν Χριστός (Κολ. 3:11). Οι πιστοί θα ευλογηθούν μαζί με τον πιστό Αβραάμ (Γαλ. 3:9)… Η Καθολική Εκκλησία περιλαμβάνει όλους τους αληθινά πιστούς στον κόσμο. Εφόσον ο Κύριος Ιησούς Χριστός, κατά την έκφραση του Αποστόλου Παύλου, είναι η Κεφαλή της Εκκλησίας και Σωτήρας του σώματος, για να συμμετέχει κανείς στη σωτηρία Του (μαζί Του), πρέπει να είναι μέλος του Σώματός Του, δηλαδή μέλος της Καθολικής Εκκλησίας (Εφ. 5:23). Ο Απόστολος Πέτρος γράφει ότι το Βάπτισμα μας σώζει κατά τον τύπο της κιβωτού του Νώε. Όλοι όσοι σώθηκαν από τον παγκόσμιο κατακλυσμό σώθηκαν μόνο στην κιβωτό του Νώε. Έτσι, όλοι όσοι βρίσκουν αιώνια σωτηρία τη βρίσκουν στην Μία Καθολική Εκκλησία» (σημεία 268, 270). Αλλά για τον Ντανίλοφ, η Ορθοδοξία υπάρχει αποκλειστικά σε εθνική μορφή. Επιπλέον, για αυτόν, το έθνος είναι πιο πρωταρχικό και σημαντικό από την Εκκλησία. Ουσιαστικά, το ίδιο το νόημα της Καθολικής Εκκλησίας δεν υπάρχει για αυτόν. Η διδασκαλία που δηλώνεται απευθείας στην Καινή Διαθήκη (Γαλ. 3:28, Κολ. 3:11), ο συγγραφέας την θεωρεί ως κοσμοπολίτικη και «εικονομαχική» αίρεση. Στη σκέψη του συγγραφέα, μετά τον θάνατο, υπάρχει η Ρωσία, η Ελλάδα, η Παλαιστίνη, κ.λπ. Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε από πού έμαθε αυτό που δεν αντιλήφθηκε ο απόστολος Παύλος, που πρόσταξε να ανανεωθούμε κατά την εικόνα Εκείνου που μας έπλασε, όπου δεν υπάρχει Έλληνας, ούτε Ιουδαίος, ούτε περιτομή, ούτε ακροβυστία, βάρβαρος, Σκύθης, ελεύθερος, αλλά τα πάντα και εν πάσι Χριστός (Κολ. 3:10-11). Φαίνεται πως στον συγγραφέα και στους εθνικιστές δόθηκε μια Νεότερη Διαθήκη, και αυτοί αναλήφθηκαν μέχρι τον τέταρτο ουρανό και άκουσαν λόγια ακόμη πιο ανέκφραστα από αυτά που άκουσε ο απόστολος. Ο Παύλος λέει: «εν Χριστώ δεν υπάρχουν έθνη», ενώ ο Ντανίλοφ λέει: «Υπάρχουν».