4. Κατήχηση και Πατριωτισμός

Στην αρχική κατήχηση (σ.σ. εννοεί την Κατήχηση του Αγ. Φιλαρέτου[1]) υπάρχει η φράση: «Ποιος αναλαμβάνει το ρόλο των γονέων για εμάς; Ο Ηγεμόνας και η πατρίδα, γιατί το κράτος είναι σαν μια μεγάλη οικογένεια, στην οποία ο Ηγεμόνας φροντίζει τους πολίτες όπως ένας πατέρας τα παιδιά του». Σε αυτήν τη μορφή, η ερμηνεία της κατήχησης είναι πιο προσωπική απ΄ ότι σ΄ αυτήν που δίνεται τώρα. Αυτή η στάση συνδέεται με το σύστημα κρατικών πεποιθήσεων του Αγίου Φιλαρέτου, η αναλογία του οποίου βρίσκεται στη διδασκαλία του Θεοφάνη Προκόποβιτς και σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό σύστημα απολυταρχικής μοναρχίας. Ο Ηγεμόνας είναι ο Χρισμένος εκ του Θεού για να είναι ο πατέρας του λαού. Το να δείχνεις σεβασμό προς την εξουσία είναι φυσικό και φυσιολογικό. Κανένας Ουρανοπολίτης, με εξαίρεση έναν ιερέα ή μοναχό, δεν θα αρνηθεί ότι είναι έτοιμος να πεθάνει στον πόλεμο μετά την δίκαιη εντολή της εξουσίας. Η μόνη λέξη που χρησιμοποιείται ακατάλληλα εδώ είναι η "αγάπη". Αν αντικαταστήσουμε σε αυτήν την έκφραση τον ορισμό της αγάπης που έδωσε ο Απόστολος Παύλος, τότε γίνεται κατανοητή η ακαταλληλότητά της στο κείμενο. Σκεφτείτε απλά τα λόγια: "Πρέπει να είμαστε υπομονετικοί προς την πατρίδα, να μην διαπράττουμε αδικίες προς την πατρίδα, να μην είμαστε υπερήφανοι για την πατρίδα, να μην εξουσιάζουμε εξ ονόματος της πατρίδας, να μην επιζητούμε το δικό μας, αλλά να επιζητούμε αυτό που ωφελεί την πατρίδα, η αγάπη προς την πατρίδα ποτέ δεν θα παύσει, ενώ οι προφητείες θα καταργηθούν, οι γλώσσες θα σιγήσουν και η γνώση θα καταργηθεί... Αλλά τώρα παραμένουν αυτά τα τρία: πίστη, ελπίδα και αγάπη προς την πατρίδα, αλλά η αγάπη προς την πατρίδα είναι μεγαλύτερη" (για σύγκριση - Α΄ Κορινθίους 13). Ο παραλογισμός της φράσης, κατά τη γνώμη μου, είναι προφανής. Ή η φράση: «Ο Θεός είναι αγάπη για την πατρίδα, και αυτός που μένει στην αγάπη για την πατρίδα μένει στον Θεό» (για σύγκριση - Α' Ιωάννη 4:16) - δεν είναι βλασφημία; Άρα η λέξη πρέπει να χρησιμοποιείται είτε με τη βιβλική έννοια, και τότε οι πατριώτες θα είναι ειδωλολάτρες, θα λατρεύουν την δημιουργία αντί για τον Δημιουργό, είτε απλά πρέπει να κατανοήσουμε την ακριβή φύση της φράσης και να την αντικαταστήσουμε με τη λέξη «σεβασμός προς την εξουσία» με την οποία οι Ουρανoπολίτες δεν θα διαφωνήσουν ποτέ. Και θα θυμίσω πάλι ότι η Παράδοση περιλαμβάνει όχι αυτά στα οποία πίστευαν ορισμένοι Πατέρες, αλλά αυτά που δίδασκαν όλοι: «Ότι πάντοτε, πανταχού, και υπό πάντων επιστεύθη». Χαρακτηριστικά της Παράδοσης είναι η αρχαιότητα, η Καθολικότητα και η πανταχού παρουσία και πίστη. Οι Ουρανοπολίτες δεν έχουν επίγεια πατρίδα και, αντίστοιχα, δεν αφιερώνουν τις καρδιές τους σε τίποτα επίγειο (είναι γνωστές, οι παραθέσεις από τους αγίους, κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ιστορίας της Εκκλησίας σε όλα τα μέρη της γης), παρά τις μαρτυρίες των πατριωτών για το θρησκευτικό χρέος να αγαπούν την επίγεια πατρίδα.

 



[1] O Άγ. Φιλάρετος στην Κατήχηση (Μέρος Τρίτο, περί αγάπης, σχετικά με την πέμπτη εντολή) αναφέρει:

556. Ποιος μπορεί να είναι αντί για γονείς για εμάς;

Αντί για γονείς για εμάς είναι: Η Πατρίδα, γιατί είναι μια μεγάλη οικογένεια στην οποία ο Ηγεμόνας είναι ο πατέρας, και οι υπήκοοι είναι τα παιδιά του Ηγεμόνα και της Πατρίδος....

557. Πώς μιλάει η Αγία Γραφή για τον σεβασμό στον Ηγεμόνα;

Η Αγία Γραφή μιλάει για τον σεβασμό προς τον Ηγεμόνα:

«Κάθε ψυχή ας υποτάσσεται στις ανώτερες αρχές: γιατί δεν υπάρχει εξουσία παρά μόνο από τον Θεό. οι υπάρχουσες αρχές έχουν θεσπιστεί από τον Θεό. Επομένως, αυτός που αντιστέκεται στην εξουσία αντιστέκεται στη διάταξη του Θεού» ( Ρωμ. 13:1–2 ).

«Γι’ αυτό πρέπει να υπακούμε, όχι μόνο από φόβο τιμωρίας, αλλά και από συνείδηση» ( Ρωμ. 13:5 ).

«Φοβού, γιε μου, τον Κύριο και τον βασιλιά. Μη συναναστρέφεσαι με επαναστάτες» (Παρ. 24:21 ).

«Αποδώστε στον Καίσαρα όσα είναι του Καίσαρα, και στον Θεό όσα είναι του Θεού» ( Ματθ. 22:21 ).

«Φοβηθείτε τον Θεό, τιμήστε τον βασιλιά» ( Α΄ Πέτρ. 2:17 ).

558. Μέχρι πού πρέπει να εκτείνεται η αγάπη μας για τον Ηγεμόνα και την Πατρίδα;

Η αγάπη μας για τον Ηγεμόνα και την Πατρίδα θα πρέπει να εκτείνεται στο σημείο ώστε να είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τη ζωή μας για αυτούς (βλέπε Ιωάννη 15:13 ). 

 
 https://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Moskovskij/prostrannyj-pravoslavnyj-katekhizis/4_9



(συνεχίζεται)





0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top