Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ

 

«Χριστιανός είναι η απομίμηση του Χριστού, όσο είναι δυνατόν στον άνθρωπο, και στα λόγια και στα έργα και στη σκέψη. Πιστεύει δε ορθά και αλάνθαστα στην Αγία Τριάδα» (Άγ. Ιωάννης Κλίμακος, λόγ. α΄, 7).

Ο άγιος Ιωάννης σου δίνει τα κριτήρια.  Πρώτον· είσαι χριστιανός αν πιστεύεις «ορθά και αλάνθαστα στην Αγία Τριάδα». Που σημαίνει ότι ζεις και αναπνέεις τη ζωή της Εκκλησίας, αφού εκεί διαφυλάσσεται και κηρύσσεται η ορθή πίστη που απεκάλυψε ο Κύριος Ιησούς. Το «πιστεύω εις ένα Θεόν…και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν», δηλαδή, πάει πάντα μαζί με το πιστεύω και «εις μίαν, αγίαν, καθολικήν και αποστολικήν Εκκλησίαν». Είμαι μέλος της Εκκλησίας θα πει είμαι μέλος του Χριστού και βλέπω με την όραση που μου έδωσε και μου δίνει ο ίδιος ο Χριστός. Η ορθή πίστη έτσι υπάρχει εκεί που υπάρχει η κοινή πίστη: των Αποστόλων, των Πατέρων, όλων των αγίων. Χωρισμένος από την Εκκλησία, το μόνο που βλέπω είναι ο εαυτός μου και τα πάθη μου, έστω κι αν επικαλούμαι το όνομα του Χριστού.

Και δεύτερον, μάλλον πρώτον κατά τον άγιο: είσαι χριστιανός, όταν φανερώνεις στην καθημερινότητά σου τον Χριστό. Στο πρόσωπό σου ο κάθε άλλος, γνωστός ή ξένος, να μπορεί να βλέπει την παρουσία Εκείνου. Όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στα έργα, ακόμη και στη σκέψη. Άλλωστε ο λόγος και τα έργα είναι γνήσια στον βαθμό που εκφράζουν τον νου και τη σκέψη του ανθρώπου. Όπως το έλεγε ο μέγιστος των αποστόλων άγιος Παύλος: «μιμηταί μου γίνεσθε, καθώς καγώ Χριστού». Γιατί; Διότι «και ημείς νουν Χριστού έχομεν». Έτσι μη θεωρήσεις χριστιανό εκείνον που πάει να μιμηθεί τον Χριστό με έναν εξωτερικό τρόπο. Είναι υποκριτής. Παίζει θέατρο. Ο χριστιανός ζει τον Χριστό στην καρδιά του και αυτό κατά φυσικό τρόπο αντανακλάται σε όλο το είναι του. Εκεί άλλωστε βρίσκεται και το μεγαλείο του αγίου βαπτίσματος, κατά το οποίο γίνεται ο άνθρωπος πραγματικό μέλος του Χριστού.

Γι’ αυτό βεβαίως και η ζωή του στον κόσμο δεν είναι ρόδινη. Ό,τι σταυρό πέρασε ο Χριστός, το ίδιο, με τη χάρη Εκείνου, περνά και ο χριστιανός. «Ει εμέ εδίωξαν, και υμάς διώξουσιν». Μη δυσανασχετείς λοιπόν με τα βάσανα και τις οδύνες της ζωής. Όταν υπάρχουν σημαίνει ότι βρίσκεσαι στον σωστό δρόμο. Αλλά το τέρμα είναι η χαρά και Ανάσταση. «Ιδού γαρ ήλθε δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω». Οπότε «ου πάντων η πίστις». «Μικρόν γαρ το ποίμνιον».



Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (45ο)

 

O Ουρανοπολιτισμός ως πηγή αιώνιας χαράς

«Πάντοτε χαίρετε» (Φιλ. 4:4· 1 Θεσ. 5:16), είπε ο απόστολος. Και αυτή η εντολή, την οποία πιο συχνά θυμόμαστε τις πασχαλινές ημέρες, με κάποιο τρόπο χάνεται από τη ζωή του χριστιανού κατά τη διάρκεια της καθημερινότητας. Ποια είναι η αιτία γι' αυτό; Νομίζω ότι, εκτός από τα προφανή πράγματα, τα οποία ο Κύριος ονομάζει "ματαιότητα του κόσμου" και "εξαπάτηση του πλούτου", και οι κοινοί άνθρωποι αποκαλούν "καθημερινότητα", υπάρχει και ένας άλλος λόγος. Όταν ο χριστιανός προσπαθεί να υψωθεί λίγο πάνω από το αμαρτωλό σκοτάδι της ματαιότητας, οι ιδεολογίες τον κατακλύζουν αμέσως. Πώς μπορείς να χαίρεσαι όταν το έθνος σου υποφέρει; Η πατρίδα σου είναι σε κίνδυνο και εσύ χαίρεσαι; Τα αναφαίρετα δικαιώματα του ανθρώπου παραβιάζονται βάναυσα και εσύ σκέφτεσαι μόνο για κάποια χαρούμενη μελλοντική ζωή; Όλα αυτά κάνουν τον χριστιανό να σκύβει το κεφάλι του.
Και πράγματι. Θα χαρεί για πολύ ο χριστιανός-εθνικιστής όταν το έθνος του χάνει τους παραδοσιακούς τόπους κατοικίας του; Θα χαρεί ο χριστιανός-πατριώτης για τον Χριστό όταν η πατρίδα του είναι σε κίνδυνο; Πού βρίσκεται η χαρά του φιλελεύθερου, όταν το κράτος παραβιάζει συνεχώς τα δικαιώματά του; Η μόνη τους διέξοδος είναι να γίνουν "ουρανοπολίτες". Μόνο εκεί βρίσκεται η χαρά, για την οποία μίλησε ο Σωτήρας: «Θα επιστρέψω και θα σας πάρω κοντά μου». Και τότε όλες οι συμφορές της γης θα γίνουν κάτι το ασήμαντο.

Και τότε, εάν ο λαός σου υποφέρει, θα δεις πίσω από αυτό το δίκαιο χέρι του Θεού και θα βοηθήσεις αυτούς που μιλούν την ίδια γλώσσα με σένα να βρουν τον Κριτή που τιμωρεί και ελεεί. Αλλά παράλληλα θα θυμάσαι ότι ανήκεις μόνο σε έναν λαό – τον λαό του Θεού, τον λαό που έχει εκλεγεί και έχει περάσει από το σκοτάδι στο θαυμαστό φως του Θεού. Και ο ουρανοπολίτης δεν ανησυχεί γι’ αυτόν τον λαό, γνωρίζοντας ότι από το χέρι του Θεού Πατέρα κανείς δεν μπορεί να τους πάρει. Οι διώξεις είναι φυσιολογικές για τον λαό των ξένων και προσκυνητών. Όπως έλεγε ο άγιος Ιουστίνος: «Γνωρίζουμε ότι οι χριστιανοί θα διώκονται πάντοτε μέχρι να επιστρέψει ο Χριστός και να μας ελευθερώσει».
Η πατρίδα του ουρανοπολίτη είναι πάντα ασφαλής, γιατί ποιος μπορεί να βλάψει τη Νέα Ιερουσαλήμ; Και το κράτος στο οποίο ο ουρανοπολίτης είναι ξένος, θα το υπερασπιστεί μόνο στο βαθμό που αυτό δεν πολεμά εναντίον του Θεού, σύμφωνα με την εντολή της υπακοής στις αρχές (Ρωμ. 13:1-8). Όμως, η καρδιά του δεν αγγίζεται από το κράτος, διότι όλα τα ορατά είναι προσωρινά, ενώ τα αόρατα είναι αιώνια. Εάν ο ουρανοπολίτης οριστεί από τον Θεό ως κυβερνήτης, θα κυβερνήσει όχι για τον λαό, αλλά για τον Θεό. Και ως αποτέλεσμα, ο λαός θα ευημερήσει. Και η προσευχή του ουρανοπολίτη βοηθά τους ηγέτες καλύτερα από όλες τις κραυγές των πατριωτών.
Ο ουρανοπολίτης δεν φοβάται για τα δικαιώματα του ανθρώπου, θυμούμενος ότι ο Ύψιστος Κριτής θα κρίνει τους πάντες στη Γη. Αλλά για να Τον ευαρεστήσει, ο ουρανοπολίτης θα υπερασπιστεί τον αδύναμο, θα λυπηθεί τον προσβεβλημένο, θα πολεμήσει την αδικία και θα τιμωρήσει τον δράστη. Όχι στο όνομα των δικαιωμάτων κάποιου, αλλά στο όνομα του Δίκαιου Θεού.
Και το πιο σημαντικό, ο ουρανοπολίτης πάντοτε χαίρεται, γιατί οι ανομίες του έχουν καλυφθεί και οι αμαρτίες του έχουν συγχωρεθεί. Χαίρεται, γιατί το ''καράβι'' του σύντομα θα εγκαταλείψει τη Γη για να πλεύσει στον Ουρανό. Χαίρετε, γιατί ο Βασιλιάς των Ουρανών έχει νικήσει τον σατανά, τον κόσμο και τον θάνατο. Περιμένει το τέλος και προσεύχεται για την έλευσή του, σύμφωνα με την εντολή του Σωτήρα, γιατί οι θησαυροί του είναι στον ουρανό και εκεί κατασκευάζεται το παλάτι του. Εκεί είναι ο λαός του, εκεί είναι οι φίλοι του. Και το πιο σημαντικό, ο Χριστός, ο Νυμφίος των ψυχών μας, θα επιστρέψει για να μας λυτρώσει για πάντα από το βάρος του θανάτου και να μας εισαγάγει στη δική Του αιώνια Βασιλεία, όπου όλους τους πιστούς πολίτες του ουρανού, τους ουρανοπολίτες, τους περιμένει ένα αιώνιο στεφάνι και ένας άφθαρτος θρόνος που κανένας επαναστάτης δεν μπορεί να ανατρέψει.

 

 

  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

  • Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2024

    Η επιλεκτική χρήση των Πατέρων: Ένας κίνδυνος για την κατανόηση της πίστης

     

    Η Πατερική Παράδοση της Εκκλησίας αποτελεί έναν αδιαμφισβήτητο θησαυρό σοφίας και καθοδήγησης για τους πιστούς. Οι Πατέρες της Εκκλησίας, μέσω των συγγραμμάτων τους, προσέφεραν θεολογικές, ηθικές και πνευματικές διδαχές που έχουν επηρεάσει βαθιά τον Χριστιανισμό και αποτελούν έναν ανεκτίμητο θησαυρό για την χριστιανική παράδοση. Τα κείμενά τους, προϊόντα αιώνων πνευματικής αναζήτησης και θεολογικής σκέψης, προσφέρουν βαθιές γνώσεις για την πίστη και την ζωή των Χριστιανών. Ωστόσο, συχνά παρατηρούμε την τάση να απομονώνονται χωρία και να χρησιμοποιούνται επιλεκτικά με σκοπό την υποστήριξη συγκεκριμένων απόψεων, ανεξάρτητα από το πνεύμα ή το σύνολο της Εκκλησιαστικής Παράδοσης.
    Η απομόνωση ενός χωρίου από το ευρύτερο πλαίσιο ενός κειμένου ή από το σύνολο του έργου ενός συγγραφέα οδηγεί σε μια παραμορφωμένη εικόνα της αρχικής του σημασίας. Οι λόγοι των Πατέρων, όπως και κάθε άλλου συγγραφέα, αποκτούν νόημα μέσα στο συγκεκριμένο ιστορικό, πολιτισμικό και θεολογικό πλαίσιο στο οποίο διατυπώθηκαν. Όταν αποσπώνται από αυτό το πλαίσιο, μετατρέπονται σε αποσπασματικές φράσεις που μπορούν να ερμηνευθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, συχνά αποκλίνουσες από την αρχική πρόθεση του συγγραφέα. Κάθε Πατέρας της Εκκλησίας έγραφε υπό συγκεκριμένες συνθήκες και αντιμετώπιζε τις προκλήσεις της εποχής του. Χωρίς την κατανόηση αυτού του πλαισίου, υπάρχει ο κίνδυνος παρερμηνείας ή, χειρότερα, παραποίησης των διδαχών τους.
    Η επιλεκτική επιλογή χωρίων από τα κείμενα των Πατέρων αποτελεί μια σοβαρή παραβίαση της ακεραιότητας του αρχικού μηνύματος. Όταν κάποιος επιλέγει μόνο εκείνα τα χωρία που συμφωνούν με τις προκαταλήψεις ή τις ιδεολογικές του πεποιθήσεις, παραμορφώνει την εικόνα της διδασκαλίας της Εκκλησίας. Με αυτόν τον τρόπο, οι Πατέρες της Εκκλησίας μετατρέπονται σε ομήρους σύγχρονων ιδεολογιών, ενώ η πλούσια και πολυεπίπεδη διδασκαλία τους μειώνεται σε ένα σύνολο αποσπασμάτων που εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς. Αυτό όχι μόνο παραβιάζει τη συνάφεια των κειμένων, αλλά επίσης απομακρύνει από την αληθινή θεολογική και πνευματική κατανόηση των Πατερικών διδαχών.
    Αυτή η πρακτική ενέχει τον κίνδυνο να αποδυναμωθεί η αληθινή πατερική φωνή και να παρασυρθεί ο πιστός σε παρερμηνείες ή λανθασμένες ερμηνείες της Εκκλησιαστικής διδασκαλίας. Οι Πατέρες δεν γράφουν για να υπηρετήσουν ιδεολογίες ή προσωρινές τάσεις, αλλά για να προσφέρουν την αληθινή πίστη και τη θεραπεία της ψυχής.
    Η Ορθόδοξη Εκκλησία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη σύνθεση και την ενότητα της Πατερικής Παράδοσης. Τα έργα των Πατέρων δεν πρέπει να εξετάζονται μεμονωμένα, αλλά ως μέρος ενός ευρύτερου θεολογικού και πνευματικού συνόλου. Η διδασκαλία τους δεν αποτελεί μια σειρά από ανεξάρτητες γνώμες, αλλά ένα ενιαίο σώμα διδασκαλίας που εκφράζει τη ζωντανή εμπειρία της Εκκλησίας διαμέσου των αιώνων. Οι Πατέρες δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως «όπλα» σε θεολογικές ή κοινωνικές αντιπαραθέσεις, αλλά ως πηγή σοφίας και καθοδήγησης. Η Εκκλησία μας καλεί να προσεγγίζουμε τα κείμενα με σεβασμό, αναζητώντας την πλήρη κατανόηση και το πνευματικό βάθος που προσφέρουν.
    Η πίστη της Εκκλησίας δεν εκφράζεται μέσα από μεμονωμένα χωρία, αλλά μέσα από το σύνολο της διδασκαλίας της, όπως αυτή διαμορφώθηκε στις Οικουμενικές Συνόδους και εκφράστηκε από τους Πατέρες της Εκκλησίας. Για να κατανοήσουμε σωστά τη διδασκαλία της Εκκλησίας σε ένα συγκεκριμένο θέμα, πρέπει να μελετήσουμε όλο το φάσμα των πηγών, να συγκρίνουμε τις απόψεις και να προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε την συμφωνία των Πατέρων, να προσεγγίσουμε τα έργα τους με πνεύμα ταπεινότητας και σεβασμού.
    Η πραγματική θεολογία είναι βίωμα, όχι απλώς ακαδημαϊκή γνώση ή ιδεολογική ερμηνεία. Για να αντλήσουμε όφελος από τα έργα των Πατέρων, χρειάζεται να τα μελετούμε με προσευχή, αναζητώντας το βάθος της πίστης και όχι την επιβεβαίωση των δικών μας απόψεων.


    Iωάννης Ν. Παπαρρήγας

     

     

    Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2024

    Γέροντας Παΐσιος: «Όταν έρθει ο Αντίχριστος, δεν θα προσπαθήσει να εξαπατήσει τους ανθρώπους για να περάσει κρυφά το 666».

    Από τα εκατοντάδες που κυκλοφορούν και αφορούν τον Γέροντα Παΐσιο, ξεχωρίσαμε ένα κείμενο το οποίο προέρχεται - όπως λέγει αυτός που αναδημοσίευσε το κείμενο - από μια ''απομαγνητοφωνημένη ομιλία''. Διαβάζοντας το κείμενο, παρατηρήσαμε ότι πάνω από αυτό υπάρχει ένα βίντεο και το πρώτο που σκεφτήκαμε ήταν ότι θα είναι ο γέροντας που ομιλεί και παρακάτω η αντιγραφή της ομιλίας του σε κείμενο. Δυστυχώς διαπιστώσαμε ότι δεν ομιλεί ο ίδιος, αλλά περιἐχεται μια ανάγνωση του κειμένου η οποία και διαβάζεται από κάποιον. Μα καλά, τόσο δύσκολο είναι αυτή η απομαγνητοφωνημένη ομιλία, να δημοσιευτεί σε βίντεο; Όχι καθόλου. Σήμερα είναι πανεύκολο. Αλλά εν πάσει περιπτώσει....

    Στο κείμενο αυτό αναφέρονται ζητήματα που αφορούν το σφράγισμα. Το κείμενο είναι ολίγον ασυνάρτητο, ασύντακτο και είναι κάπως...... Πέρα από αυτό, επειδή πολλοί παρουσιάζουν συνεχώς τι είπε για το θέμα κ.λπ. τα οποία έχουμε αναλύσει πολλάκις στην σελίδα μας, σήμερα θα σας παρουσιάσουμε ένα κείμενο το οποίο τουλάχιστον εμείς δεν έχουμε δει να έχει δημοσιευτεί κάπου. Προέρχεται από το βιβλίο του Μοναχού Μιχαήλ που φέρει τον τίτλο: ''Ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ. Τι είπε ο γέρων Παΐσιος στον μοναχό Μιχαήλ και σχόλια''. Εκδόσεις Δορκάς, Γ΄ Έκδοση: 2007 (Α΄ Έκδοση: 2000, Β΄ Έκδοση: 2005).

    Διαβάζουμε:

    «δεν μιλώ για τον Αντίχριστο διότι ο κόσμος αφορμή θέλει να γεμίσει αγωνία κι άγχος, πράγματα που δεν τον προωθούν στον Χριστό. Γι' αυτό και συ να μη δημιουργείς τέτοιες καταστάσεις στους καημένους τους ανθρώπους. Τους φτάνει η καθημερινή τους αγωνία. Μην τους φορτώνεις και συ με τη δική σου. Ακούω καμμιά φορά για μοναχούς Αγιορείτες που βγαίνουν στον κόσμο και μιλούν για τον Αντίχριστο και ξεσηκώνουν τους ανθρώπους. Αδιάκριτα πράματα. Όπως αυτές τις μέρες, ο πατήρ- τάδε, ας υποθέσουμε (επρόκειτο περί γνωστού μας Αγιορείτου ιερομονάχου), ο οποίος σε κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης παρουσίασε με σλάιντς αποδείξεις της παρουσίας του Αντιχρίστου. Γέμισε σύγχυση τον κόσμο.
    Όταν έρθει ο Αντίχριστος, δεν θα προσπαθήσει να εξαπατήσει τους ανθρώπους για να περάσει κρυφά το 666. Όταν λάβει την εξουσία από τον Χριστό, θα επιβληθεί σαν τύραννος: Ο πιο απαίσιος απ' όσους γνώρισε η ανθρωπότης. Θ' απαιτεί να τον αναγνωρίσεις σαν θεό και να τον προσκυνήσεις. Και δεν θα τον νοιάζει αν εσύ αυτό το θέλεις και αν συμφωνείς.... ο διάβολος θα ζητάει προσωπικά κι ενσυνείδητα την άρνηση του Χριστού και την αποδοχή τη δική του.
    Δεν θα του αρκεί ουδετερότητα και δεν θα υπάρχουν υπεκφυγές. Ή τον δέχεσαι κι υφίστασαι την εγκατάλειψη της χάριτος ή τον αρνείσαι και περιθωριοποιείσαι μ' όλες τις συνέπειες που γράφει στην Αποκάλυψη: Ότι αυτοί δεν θα μπορούν να πουλήσουν ή ν' αγοράσουν τίποτα διότι δεν θά έχουν το σήμα του Αντιχρίστου»
    .

    Οπότε αγαπητοί, ειρήνη υμίν, προσπαθήστε καλύτερα να προετοιμαστείτε δια μέσω του προσωπικού σας αγώνος κατά των παθών, του κόσμου, και του διαβόλου, για την έξοδο από τούτο τον μάταιο κόσμο, και αν ζητηθούν τα παραπάνω, και είμαστε εμείς σε εκείνα τα χρόνια, τότε ενσυνείδητα να μην αρνηθούμε τον Χριστό έμπροσθεν του τυράννου!

     


    π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (44ο)


    Αυτή η κοσμοαντίληψη είναι ριζικά αντίθετη τόσο με τον εθνικισμό όσο και με τον κοσμοπολιτισμό. Το σωστότερο όνομα γι’ αυτήν είναι «ουρανοπολιτισμός» – «ουράνια πολιτεία». Για όσους ακολουθούν αυτή την αντίληψη, το σημαντικό δεν είναι η γνώμη της παγκόσμιας κοινότητας (όπως για τους κοσμοπολίτες) ή τα συμφέροντα του έθνους (όπως για τους εθνικιστές), αλλά το θέλημα του Θεού. Ο Θεός διατάζει να κηρύξουμε το Ευαγγέλιο σε όλα τα έθνη (Ματθ. 28:19), άρα πρέπει να το κάνουμε, είτε είναι κατάλληλη στιγμή είτε όχι. Δεν χρειάζονται προγράμματα ούτε εξετάσεις σκοπιμότητας. Όπως δεν χρειάζεται ιδιαίτερη απόδειξη για την ανάγκη να δίνουμε ελεημοσύνη και να απέχουμε από την κλοπή, έτσι δεν χρειάζεται να αποδείξουμε την αναγκαιότητα της αποστολής στις διασπορές.
    Θα υπενθυμίσω ότι, σε αντίθεση με τον διαδεδομένο μύθο για την ειρηνική συνύπαρξη του Ισλάμ και του Χριστιανισμού στη Ρωσία, στην πραγματική ιστορία, ο πόλεμος του Ισλάμ με τη Ρωσία συνεχίζεται αδιάλειπτα από την εποχή του Αγίου Βλαδίμηρου (πόλεμοι με την Βουλγαρία του Βόλγα) έως τις μέρες μας (Τσετσενία). Η μόνη εξαίρεση ήταν η περίοδος του ταταρομογγολικού ζυγού.
    Είμαι στην Εκκλησία σχεδόν τριάντα χρόνια και μπορώ να πω ότι για τη συντριπτική πλειοψηφία των ενοριτών το πιο σημαντικό στην Εκκλησία είναι ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός. Και σχεδόν κανείς (εκτός ίσως από κάποιους φανατικούς εθνικιστές) δεν θα αφήσει τον γλυκύτατο Ιησού επειδή έρχονται νέοι αδελφοί. Αντίθετα: θα βλέπατε τι χαρά υπάρχει στα πρόσωπα των ενοριτών και ενοριτισσών (και νέων και ηλικιωμένων) όταν μουσουλμάνοι λαμβάνουν το άγιο βάπτισμα. Οι χριστιανοί μας διατηρούν τη χαρά του Χριστού για τον έναν αμαρτωλό που μετανοεί.

    Θα παραθέσουμε διάφορα αποσπάσματα από τις ομιλίες του Ιωάννη Χρυσόστομου στην επιστολή προς Εβραίους: «Η πρώτη αρετή, η καθολική αρετή, συνίσταται στο να είμαστε προσκυνητές και ξένοι σε αυτόν τον κόσμο και να μην έχουμε καμία σχέση με τα εγκόσμια, αλλά να τα βλέπουμε ως ξένα προς εμάς – όπως οι μακάριοι μαθητές, για τους οποίους (ο Απόστολος) λέει: …
    περιήρχοντο εδώ και εκεί φορούντες, αντί για ενδύματα, προβιές και δέρματα γιδιών, στερούμενοι, θλιβόμενοι, υποβαλλόμενοι εις πολλάς κακουχίας. Τετοιους αγίους δεν ήτο άξιος να τους έχη ο αμαρτωλός κόσμος. (Εβρ. 11:37-38). Αυτοί αυτοαποκαλούνταν ξένοι, ενώ ο Παύλος είπε κάτι ακόμη μεγαλύτερο για τον εαυτό του: δεν αυτοαποκαλούσε τον εαυτό του μόνο ως ξένο, αλλά έλεγε ότι ήταν νεκρός για τον κόσμο και ο κόσμος ήταν νεκρός γι’ αυτόν: … για μένα, – λέει, – ο κόσμος είναι σταυρωμένος, και εγώ για τον κόσμο (Γαλ. 6:14). Εμείς, όμως, συμπεριφερόμαστε όπως οι πολίτες αυτού του κόσμου και κανονίζουμε όλες μας τις υποθέσεις στη ζωή όπως οι ζωντανοί πολίτες. Ό,τι ήταν οι δίκαιοι για τον κόσμο, δηλαδή ξένοι και νεκροί, αυτό είμαστε εμείς για τον ουρανό· και ό,τι ήταν αυτοί για τον ουρανό, δηλαδή ζωντανοί πολίτες, αυτό είμαστε εμείς για τον κόσμο. Γι’ αυτό και είμαστε νεκροί, γιατί απομακρυνθήκαμε από την αληθινή ζωή και επιλέξαμε τα πρόσκαιρα· έτσι προσβάλλουμε τον Θεό, γιατί δεν θέλουμε να απομακρυνθούμε από τα επίγεια αγαθά, ενώ μας έχει προετοιμαστεί η ουράνια μακαριότητα, αλλά, σαν σκουλήκια, σερνόμαστε στην γη, και γενικά καθόλου δεν θέλουμε να ξυπνήσουμε και να αποστατήσουμε από τα ανθρώπινα έργα, αλλά, σαν να έχουμε βυθιστεί σε βαθύ ύπνο ή να έχουμε ζαλισθεί από μέθη, παρασυρόμαστε σε όνειρα».
    «Οι άγιοι ήταν προσκυνητές και ξένοι. Αυτό το αναγνωρίζει σαφώς και ο Δαβίδ. Άκουσε τι λέει ο ίδιος: “
    Ακουσε, λοιπόν, Κυριε, την προσευχήν μου. Δέξαι την δέησίν μου, ίδε τα δάκρυά μου, άκουσε τους λυγμούς των θρήνων μου. Μη κωφεύσης, διότι προσωρινός και ξένος είμαι εις την γην αυτήν, όπως και οι πρόγονοί μου.” (Ψαλ. 38:13). Αυτοί που ζούσαν σε σκηνές και αγόραζαν με χρήματα τόπους για την ταφή τους, ήταν πραγματικά ξένοι, που δεν είχαν καν τόπο να θάψουν τους νεκρούς τους. Αλλά μήπως αυτοί αποκαλούσαν τον εαυτό τους ξένους μόνο σε σχέση με τη γη της Παλαιστίνης; Όχι, αλλά σε σχέση με ολόκληρη τη δημιουργία – και αυτό είναι δίκαιο: δεν έβλεπαν σε αυτήν τίποτα που να επιθυμούν, αλλά όλα τους φαίνονταν ξένα. Ήθελαν να ασκούν αρετή, ενώ εδώ υπήρχε πλήθος κακών, γι’ αυτό όλα τα επίγεια ήταν γι’ αυτούς ξένα· δεν είχαν ούτε έναν φίλο ούτε έναν κοντινό άνθρωπο, εκτός από λίγους. Και πώς ήταν ξένοι; Δεν φρόντιζαν για τα επίγεια και το απέδειξαν όχι με λόγια, αλλά με τα έργα τους. Πώς και με ποιον τρόπο; Ο Θεός είπε στον Αβραάμ: “Άφησε τη γη σου και πήγαινε σε ξένη γη” (Γέν. 12:1) – και αυτός δεν έμεινε εκεί λόγω της αγάπης για τους δικούς του, αλλά χωρίς μετάνοια την εγκατέλειψε, σαν να ήταν ξένη γη. Ο Θεός του είπε: “Φέρε για θυσία τον γιο σου” (Γέν. 22:2) – και αυτός τον προσέφερε σαν να μην είχε γιο, σαν να μην είχε ανθρώπινη φύση. Τα υπάρχοντά του τα θεωρούσε κοινά με όλους τους προσκυνητές και δεν έδινε σημασία· προέτρεπε άλλους να αναλάβουν τις πρώτες θέσεις, υπέφερε κινδύνους, υπέμεινε αμέτρητες δυσκολίες· δεν έκτιζε μεγαλοπρεπή σπίτια, δεν ζούσε στη χλιδή, δεν φρόντιζε για ρούχα και για τίποτα άλλο που είναι του κόσμου αυτού· αντίθετα, ζούσε τη ζωή της ουράνιας πόλης, ήταν φιλόξενος, αδελφόφιλος, ελεήμων, μακρόθυμος, περιφρονούσε τα υπάρχοντα, τη φτηνή δόξα και όλα τα άλλα».



  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ




  • Σοφία Βούλτεψη: Να αγιοποιηθεί ο Φύσσας!

    ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΧΕΙ ΞΕΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΘΕ ΟΡΙΟ. ΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΑΡΑΝΟΙΑ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ.....