«Η πατρίδα», λένε, «είναι εικόνα της Βασιλείας των Ουρανών». Εμείς απαντάμε: «Αποδείξτε το». Και σε αυτό μας απαντούν με εντελώς παράλογες δηλώσεις, ότι δήθεν ο Χριστός ήρθε μόνο στον δικό Του λαό, και μόνο αφού απορρίφθηκε από τους δικούς Του, έστειλε τους αποστόλους στους άλλους λαούς της Γης.
Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το Ισραήλ δεν ήταν έθνος καθ΄εαυτό, αλλά θρησκευτική κοινότητα, ο λαός της Διαθήκης, η κοινότητα του Αβραάμ, στην οποία μπορούσαν να ενταχθούν άνθρωποι από οποιοδήποτε έθνος. Επομένως, η σύγκριση του Ισραήλ πρέπει να γίνεται όχι με τους Έλληνες ή τους Ρώσους ως εθνικές οντότητες, αλλά με την ειδωλολατρία (ελληνισμό) – ως παγκόσμια ψευδοθρησκεία. Μετά την πτώση των Εβραίων από τη Διαθήκη, η κοινότητα του Αβραάμ διατηρήθηκε – είναι η Παγκόσμια Εκκλησία, ο Νέος Τρίτος Λαός (κατά τα λόγια του αγίου Ιουστίνου του Φιλοσόφου), που έλαβε όλες τις υποσχέσεις. Ο συγγραφέας, μιλώντας για την ύπαρξη των εθνών, ισχυρίζεται ότι η ιδιαιτερότητά τους δημιουργήθηκε από τον Θεό, ξεχνώντας ότι αυτό δεν ήταν ευλογία, αλλά κατάρα της Βαβέλ (Γέν. 11). Αν δεν υπήρχε η αμαρτία, δεν θα υπήρχαν και τα έθνη. Τι εθνικότητας ήταν ο Νώε, ο Ενώχ ή ο Άβελ; Και η Πεντηκοστή ξεπερνά αυτή την αφύσικη διαίρεση. Ας θυμηθούμε το κοντάκιο αυτής της γιορτής: «Ὅτε καταβὰς τὰς γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν ἔθνη ὁ Ὕψιστος· ὅτε τοῦ πυρὸς τὰς γλώσσας διένειμεν, εἰς ἑνότητα πάντας ἐκάλεσε· καὶ συμφώνως δοξάζομεν, τὸ πανάγιον Πνεῦμα.».
Αυτό το μοναδικό αίσθημα της υπερκόσμιας φύσεως της Εκκλησίας είναι ακριβώς αυτό που στερούνται οι εθνικιστές. Είναι λυπηρό που δεν θέλουν να ακούσουν τη φωνή της αρχαίας Εκκλησίας. Η Επιστολή προς Διόγνητο (2ος αιώνας μ.Χ.) λέει: «Οι Χριστιανοί δεν διαφέρουν από τους άλλους ανθρώπους ούτε από άποψη χώρας, ούτε γλώσσας, ούτε συνηθειών της καθημερινής ζωής. Δεν κατοικούν σε ξεχωριστές πόλεις, δεν χρησιμοποιούν κάποια ιδιαίτερη διάλεκτο και ζουν μια ζωή που δεν διαφέρει από των άλλων ανθρώπων. Μόνο η διδασκαλία τους δεν είναι προϊόν σκέψης ή επινόησης ανθρώπων που αναζητούν καινοτομίες. Δεν προσκολλώνται σε καμία ανθρώπινη διδασκαλία, όπως οι άλλοι. Αλλά ζουν σε ελληνικές και βάρβαρες πόλεις, – όπου τυχαίνει, και ακολουθούν τα έθιμα των κατοίκων σε ρούχα, φαγητό και σε όλα τα άλλα, και παρουσιάζουν ένα εκπληκτικό και αληθινά απίστευτο τρόπο ζωής. Ζουν στην πατρίδα τους, αλλά σαν ξένοι· συμμετέχουν σε όλα ως πολίτες, αλλά υποφέρουν σε όλα σαν ξένοι. Για αυτούς κάθε ξένη χώρα είναι πατρίδα και κάθε πατρίδα – ξένη χώρα… Βρίσκονται στη γη, αλλά είναι πολίτες του ουρανού… Οι Ιουδαίοι τους πολεμούν, σαν να είναι ξένοι. Οι ειδωλολάτρες τους διώκουν, αλλά οι εχθροί τους δεν μπορούν να πουν γιατί τους μισούν… Με μια λέξη: ό,τι είναι η ψυχή για το σώμα, αυτό είναι οι χριστιανοί για τον κόσμο. Η ψυχή είναι διάσπαρτη σε όλα τα μέλη του σώματος, όπως οι χριστιανοί σε όλα τα κράτη του κόσμου. Η ψυχή, αν και κατοικεί στο σώμα, είναι άυλη· και οι χριστιανοί ζουν στον κόσμο, αλλά δεν ανήκουν σε αυτόν. Η αόρατη ψυχή βρίσκεται σε ορατό σώμα· έτσι και οι χριστιανοί, που βρίσκονται στον κόσμο, είναι ορατοί, αλλά η λατρεία τους μένει αόρατη. Η σάρκα μισεί την ψυχή και πολεμά εναντίον της, χωρίς να έχει δεχθεί καμία προσβολή από αυτήν, γιατί η ψυχή της απαγορεύει να ακολουθήσει τις απολαύσεις. Με τον ίδιο τρόπο και ο κόσμος μισεί τους χριστιανούς, από τους οποίους δεν έχει δεχθεί καμία προσβολή, επειδή αυτοί απορρίπτουν τις απολαύσεις του κόσμου. Η ψυχή αγαπά τη σάρκα και τα μέλη της, παρόλο που την μισούν, και οι χριστιανοί αγαπούν αυτούς που τους μισούν. Η ψυχή βρίσκεται στο σώμα, αλλά στην ουσία αυτή συγκρατεί το σώμα. Έτσι και οι χριστιανοί, κλεισμένοι στον κόσμο, σαν σε φυλακή, αυτοί συγκρατούν τον κόσμο. Η αθάνατη ψυχή κατοικεί σε θνητή κατοικία· έτσι και οι χριστιανοί ζουν σαν ξένοι στον φθαρτό κόσμο, προσδοκώντας την αθανασία στον ουρανό. Η ψυχή, αν και υποφέρει από την πείνα και τη δίψα, γίνεται καλύτερη· και οι χριστιανοί, με τις δοκιμασίες τους, αυξάνονται όλο και περισσότερο κάθε μέρα. Ιδού, λοιπόν, ποια ένδοξη θέση τους έδωσε ο Θεός, και από αυτήν δεν μπορούν να παραιτηθούν».






  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

  • 0 comments:

    Δημοσίευση σχολίου

     
    Top