Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2025

π. Δανιήλ Σισόγιεφ - ''Ουρανοπολίτης'' (50ο)

 

Ο Θεός όπως Τον γνωρίζουν οι πολίτες του ουρανού

Η συζήτηση γύρω από τις τελευταίες μου αναρτήσεις έδειξε ότι τα λόγια του Αποστόλου Παύλου αφορούν άμεσα πολλούς Ορθόδοξους χρήστες του διαδικτύου. Με λύπη πρέπει να επαναλάβουμε μαζί με τον Απόστολο: «Προς ντροπή σας το λέγω, μερικοί από εσάς δεν γνωρίζουν τον Θεό» (Α΄ Κορ. 15:34). Και όχι μόνο αυτό, αλλά με εξοργιστική τόλμη λένε πως ο Θεός και το άγιο θέλημά Του δεν είναι δυνατόν να γνωστούν. Μάλιστα, κατηγορούν όσους ισχυρίζονται το αντίθετο ότι βρίσκονται σε πλάνη.
Γι’ αυτό θεωρώ απαραίτητο να περιγράψω σύντομα τον Θεό που γνωρίζουν όλοι οι ουρανοπολίτες, από την εποχή του Αβραάμ μέχρι σήμερα. Ο Θεός μας είναι ο Αιώνια Υπάρχων Τριαδικός Δημιουργός του ουρανού και της γης. Είναι αγάπη και αλήθεια, ελεήμων Κύριος και φοβερός Κριτής. Μέσα σε έξι κανονικές ημέρες έφερε τον κόσμο από την ανυπαρξία στην ύπαρξη, έπλασε τον άνθρωπο από το χώμα, και όταν εκείνος επαναστάτησε εναντίον του Δημιουργού του, ο Θεός τον έδιωξε από τον Παράδεισο και τον καταδίκασε σε θάνατο.
Ο θάνατος δεν ήταν δημιούργημα Του, γιατί δεν υπήρχε στον αρχικό σχεδιασμό Του για τον κόσμο. Όμως τώρα, και η ζωή και ο θάνατος είναι στα χέρια Του. Ο Θεός θανατώνει και ανασταίνει. Είναι ο Κύριος της γέννησής μας. Ο Θεός έχει ορίσει τον χρόνο της ζωής μας. Έχει προγνωρίσει ακόμη και την ημερομηνία του θανάτου μας και τον χρόνο της σωματικής μας ανάστασης. Και μετά την ανάσταση, ο Θεός θα ανταποδώσει στον καθένα σύμφωνα με τα έργα του, με απόλυτη δικαιοσύνη.
Ο Θεός μας εξετάζει όλες τις πράξεις των ανθρώπων. Σε αυτό το σύμπαν τίποτα δεν μπορεί να συμβεί χωρίς είτε τη σαφή Του βούληση είτε την παραχώρησή Του. Και μάλιστα, ο Θεός παραχωρεί μόνο την αμαρτία, ενώ όλα τα υπόλοιπα είναι εκδηλώσεις της απόλυτης κυριαρχίας Του. Από τα χέρια Του προέρχονται τόσο τα αγαθά όσο και οι συμφορές.
Ο Θεός μας είναι απερίγραπτα ελεήμων, αλλά και φοβερός στην οργή Του. Ο Τριαδικός μας Θεός ήταν Αυτός που έφερε τον Κατακλυσμό, που κατέστρεψε τα Σόδομα, που θανάτωσε τους πρωτότοκους της Αιγύπτου, που αφάνισε την Ιερουσαλήμ και συνέτριψε τους μεγάλους κακοποιούς. Αυτός είναι που σηκώνει τον αδύναμο από τη φτώχεια και κατακρημνίζει τον ισχυρό. Αυτός ταΐζει τους πεινασμένους και ταπεινώνει αυτούς που νομίζουν πως είναι πλούσιοι.
Αυτός ο Ίδιος άρπαξε τον Αβραάμ από τη γήινη πατρίδα του και, ως ανταμοιβή, του χάρισε τον ουρανό. Αυτός έσωσε τους τρεις παίδες από την κάμινο και τον Δανιήλ από τον λάκκο των λεόντων. Ο Κύριός μας προστάτευε τους αποστόλους, τους αγίους και τους δικαίους. Είναι ο Μέγας Προστάτης των αδίκως καταπιεσμένων και ο φοβερός Τιμωρός των καταπιεστών. Ο Τριαδικός Θεός υπερασπίζεται τη χήρα που την έχουν ληστέψει, προστατεύει το ορφανό και τιμωρεί εκείνους που παρακρατούν τον μισθό του εργάτη.
Αποκάλυψε την ανεξάντλητη αγάπη και την απόλυτη δικαιοσύνη Του πάνω στον Σταυρό. Διότι η αγάπη έφερε τον Υιό του Θεού από τους ουρανούς, κατά το θέλημα του Πατέρα και με τη συνέργεια του Αγίου Πνεύματος. Όμως η δικαιοσύνη Του φανερώθηκε στο ότι ο Αθώος Υιός του Θεού πλήρωσε ο Ίδιος για τις αμαρτίες μας με το Αίμα Του. «Η τιμωρία που μας έφερε ειρήνη ήταν πάνω Του, και με τις πληγές Του θεραπευθήκαμε».
Πάνω στον Σταυρό ενώθηκαν η δικαιοσύνη του Θεού, που απαιτεί την τιμωρία της αμαρτίας, και η αγάπη Του, που σώζει τους μετανοημένους αμαρτωλούς. Αυτός είναι ο Θεός μας, που χάρισε τη μεγάλη ευσπλαχνία Του στο σύμπαν που ο Ίδιος δημιούργησε.
Έχει ανοίξει έναν και μοναδικό δρόμο προς Αυτόν – την Εκκλησία, η οποία είναι το Σώμα του Χριστού, το πλήρωμα Εκείνου που γεμίζει τα πάντα σε όλα. Εκτός της Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία!
Έξω από την Εκκλησία κανείς δεν γνωρίζει τον Θεό όπως πρέπει, ούτε λαμβάνει από Αυτόν τη λύτρωση από τις αμαρτίες του. Για την Εκκλησία δημιουργήθηκε ο κόσμος, και για όσους σώζονται μέσα σε Αυτήν, ο Θεός έχει προετοιμάσει την αιώνια και μοναδική Πατρίδα – την Άνω Ιερουσαλήμ, η οποία είναι Μητέρα όλων εμάς, των Χριστιανών.
Ο Θεός δεν υπόκειται σε διεφθαρμένα πάθη, αλλά έχει συναισθήματα. Δεν παρασύρεται από θυμό, αλλά οργίζεται· δεν λιώνει από τρυφερότητα, αλλά αγαπά. Είναι κοντά μας και σε καμία περίπτωση δεν μοιάζει με έναν αδιάφορο ήλιο, που θερμαίνει τους πάντες χωρίς να τους προσέχει.
Ο Θεός δεν είναι καθόλου αδιάφορος απέναντι στις πράξεις μας. Ο παντοδύναμος και παντεπόπτης οφθαλμός Του μας παρακολουθεί πάντοτε. Και το χέρι Του είναι πάντα πάνω μας – είτε για να μας προστατεύσει είτε για να μας τιμωρήσει.
Αλλά δεν υπάρχει τρόπος να ξεφύγουμε από τη διαρκή παρουσία Του. Διότι Αυτός είναι πανταχού Παρών και πληροί τα πάντα.
Τέτοιος είναι ο αληθινός Θεός, τον οποίο γνωρίζουν οι ουρανοπολίτες, και σε αυτά τα λόγια δεν υπάρχει καμία προσαρμογή στην αδυναμία των ακροατών.
Είναι η ακριβής περιγραφή αυτής της υπερβατικής Πραγματικότητας, που μας αποκάλυψε η Αγία Γραφή και διατηρεί η Εκκλησία.



  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

  •  

     

    Αρχιεπισκόπου Λεοντίου Φιλίπποβιτς: «Παντού αντιλαμβάνεται κανείς τον άκρατον εγωισμόν σας.......»

    «Παντού αντιλαμβάνεται κανείς τον άκρατον εγωισμόν σας, τον οποίον πρέπει να θεραπεύσητε και να διορθώσετε αν επιθυμείτε να έχετε την ευλογία του Θεού. Άλλως κανένα από τα προσόντα σας δεν θα σας ωφελήσουν, αλλά μόνον θα σας βλάψουν. Κυττάξτε μια ματιά εις τους σοφούς και δυστυχείς αρχηγούς των Εκκλησιών που οδηγούν τας Εκκλησίας των και που οδηγούν τα καυμένα ποίμνιά των... Και όμως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι όλοι των μορφωμένοι και έμπειροι του πονηρού τούτου αιώνος και μάλιστα όσον εσείς όλοι μαζί δεν είσθε. Ώστε εν απουσία της πνευματικότητος, εκκλησιαστικής κατανοήσεως και χριστιανικής πειθαρχίας ούτε και η «αγγελική γλώσσα» δεν ημπορούν να σας βοηθήσουν εις το τόσον μεγάλο έργο του Χριστού, τας ιδέας του οποίου ανελάβατε όλας εφ΄ υμών. Και αδίκως οι λαϊκοί σας και οι κληρικοί καταστρέφουν το θείον έργον καθοδηγούμενοι όχι από το πνεύμα του Χριστού, αλλά αντιθέτως από εκείνον ο οποίος προ πολλού επιθυμεί να καταβροχθίση και γελούν όλοι με την διχόνοιάν σας αναμένοντες να επωφεληθούν αυτής»

    (Αρχιεπισκόπου Λεοντίου Φιλίπποβιτς δεύτερου και μεγάλου ευεργέτου του αγώνος μας).
    ΠΗΓΗ: ''Η ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΒΙΤΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ'', ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΑΝΝΗ, ΑΘΗΝΑ 2022

    Πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου «ἐν τούτῳ γνώσεσθαι ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστέ, ὅταν ἀγάπην ἔχετε πρὸς ἀλλήλους»


     «Ἐκεῖνο ποὺ ἐγγυᾶται τὴν βοήθείαν τοῦ Θεοῦ πρὸς τὴν εὐκτέαν λύσιν τῶν ζητημάτων ἡμῶν εἶνε ἡ μεταξὺ ἡμῶν τῶν παλ)γιτῶν ἀγάπη, ἀλληλεγγύη και συντονισμὸς τῶν σκέψεων καὶ τῶν ἐνεργειῶν τῶν ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ ἀγῶνος Κληρικῶν τε καὶ λαϊκῶν, ῶν αἱ ἰδέαι καὶ ὁ βίος αὐτῶν δέον νὰ ἐναρμονίζωνται πρὸς τὴν ἱερότητα τοῦ θεαρέστου ἡμῶν ἀγῶνος. Ναί, ὀφείλομεν ἡμεῖς οἱ παλαιοημερολογῖται νὰ διακρινώμεθα ὄχι μόνον διὰ τὴν ἀκραιφνῆ πίστιν καὶ τὴν ὁμόθυμον ἀφοσίωσιν εἰς τὰς Ἐκκλησιαστικὰς καὶ ̓Εθνικάς παραδόσεις, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν χριστιανικὴν καὶ θεάρεστον πολιτείαν ἡμῶν. Καὶ τοῦτο διότι ἄνευ ἀρετῆς καὶ τῶν ἔργων τῆς φιλανθρωπίας καὶ τῆς ἀλληλεγγύης ἡ πίστις καί ἡ ἀφοσίωσις εἰς τὰ ὀρθόδοξα φρονήματα δὲν δύνανται να ἐξασφαλίσουν την ψυχικήν ἡμῶν σωτηρίαν. Καθ ̓ ὅσον ἡ πίστις ἄνευ τῶν καλῶν ἔργων εἶνε νεκρὰ κατὰ τὸν θεῖον Ἀπόστολον Ἰάκωβον.

    "Οθεν συνιστώμεν παντὶ τῷ ποιμνίῳ τῶν καθ ̓ ἡμᾶς Ἐκκλησιῶν ὅπως εἰς τὰς σκέψεις καὶ τὸν βίον ἡμῶν ὡς ἀκραιφνῶν ὀρθοδόξων Ἑλλήνων πρυτανεύῃ πρὸ παντὸς ἡ πρὸς ἀλλήλους ἀγάπη καὶ ἀλληλεγγύη, ήτις χαρακτηρίζει τὸν ἀληθῆ χριστιανόν κατὰ τὴν ἀψευδῆ ρήσιν τοῦ θεανθρώπου Ἰησοῦ, εἰπόντος «ἐν τούτῳ γνώσεσθαι ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστέ, ὅταν ἀγάπην ἔχετε πρὸς ἀλλήλους».
    † Π. Φλωρίνης Χρυσόστομος
    Aπόσπασμα από αφιέρωμα που επρόκειτο να εκδοθεί επί τη σημπληρώσει 70ετίας από την κοίμησή του