«…….κατά
τη διάρκεια της χθεσινής «κοινής προσευχής» στην Παναγία των Παρισίων, η
φωτογραφία του εναγκαλισμού ανάμεσα στον Πάπα Παύλο τον ΣΤ' και τον πατριάρχη
Αθηναγόρα στην πρώτη συνάντησή τους στα Ιεροσόλυμα, προβλήθηκε σε ένα μεγάλων διαστάσεων πανό πάνω από την Αγία Τράπεζα.
»
ΜΙΑ
ΧΙΛΙΕΤΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ
Ορθόδοξοι
και Καθολικοί «ενώθηκαν» στην Παναγία των Παρισίων
Κοινή
δέηση υπέρ της ενότητας της χριστιανοσύνης και του οικουμενικού
διαλόγου,
πραγματοποίησαν χθες το βράδυ στην Παναγία των Παρισίων, καθολικοί και ορθόδοξοι
ιερείς.
Πρωτοστάτησαν
ο αρχιεπίσκοπος Παρισίων Αντρέ Βεντρουάκαι ο μητροπολίτης Γαλλίας και
εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχη στην ΕΕ, κ. Εμμανουήλ.
Η
κοινή δέηση έγινε ενόψει της συνάντησης του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου
με τον Πάπα Φραγκίσκο και άλλους επικεφαλής διάφορων εκκλησιών, σε
συμπροσευχή την ερχόμενη Κυριακή (25 Μαΐου), στον Πανάγιο Τάφο. Με την
ευκαιρία της συνάντησης θα υπογραφεί κοινή διακήρυξη.
Η
όλη εκδήλωση πραγματοποιείται για τα 50 χρόνια της πρώτης προσέγγισης ορθοδόξων
και καθολικών στα Ιεροσόλυμα, στις 6 Ιανουαρίου 1964, οπότε και ξεκίνησε ο
επίσημος διάλογος.
Τις
δυο Εκκλησίες εκπροσώπησαν τότε, ο Πάπας Παύλος ο ΣΤ' και ο πατριάρχης
Αθηναγόρας. Με τη συνάντησή τους σηματοδότησαν την ισότητα των δύο προσκυνητών
και τη θέλησή τους για μια αλλαγή στις διμερείς σχέσεις των δύο εκκλησιών, που
για αιώνες ήταν μονίμως αντιμέτωπες.
Μάλιστα κατά τη διάρκεια της χθεσινής «κοινής προσευχής» στην Παναγία των Παρισίων, η φωτογραφία του εναγκαλισμού ανάμεσα στον Πάπα Παύλο τον ΣΤ' και τον πατριάρχη Αθηναγόρα στην πρώτη συνάντησή τους στα Ιεροσόλυμα, προβλήθηκε σε ένα μεγάλων διαστάσεων πανό πάνω από την Αγία Τράπεζα.
Μάλιστα κατά τη διάρκεια της χθεσινής «κοινής προσευχής» στην Παναγία των Παρισίων, η φωτογραφία του εναγκαλισμού ανάμεσα στον Πάπα Παύλο τον ΣΤ' και τον πατριάρχη Αθηναγόρα στην πρώτη συνάντησή τους στα Ιεροσόλυμα, προβλήθηκε σε ένα μεγάλων διαστάσεων πανό πάνω από την Αγία Τράπεζα.
Παίρνοντας
πρώτος τον λόγο ο κ. Εμμανουήλ, χαιρέτισε το πολυπληθές εκκλησίασμα και μίλησε
για την κοινή αναζήτηση της ενότητας των δύο εκκλησιών, που ξεκίνησε πριν από 50
χρόνια. Αναφέρθηκε επίσης στις διαφορές, που για αιώνες τις απομάκρυναν από «το
πνεύμα της κοινωνίας Χριστού» που υπαγορεύει τους τρόπους συμβίωσης ανάμεσα
στους πιστούς.
«Οι
θεολογικές μας διαφορές τροφοδοτήθηκαν για χρόνια από το πνεύμα της
αντιπαράθεσης και της διαμάχης» είπε και πρόσθεσε: «Αντίθετα σήμερα, ορθόδοξοι
και καθολικοί δεν φοβόμαστε πια να δράσουμε από κοινού και να βαδίσουμε μαζί
στον δρόμο της ενότητας, που είναι ήδη μη ανατρέψιμος».
Εξάλλου,
ο αρχιεπίσκοπος Παρισίων μίλησε για το «σοκ» που προκάλεσε πριν από 50
χρόνια, η «αναπάντεχη προσέγγιση των δύο εκκλησιών, που για αιώνες αγνοούσαν η
μια την άλλη».
Ανέλυσε
στη συνέχεια το πώς ο ίδιος βλέπει τον οικουμενικό διάλογο: «Οικουμενισμός
σημαίνει ότι αποδεχόμαστε και αναγνωρίζουμε ότι καθεμία από τις εκκλησίες
μεταφέρει ένα μέρος από τη διδασκαλία Χριστού. Οφείλουμε να προσεγγίσουμε ο ένας
τον άλλο, όχι για να τον κάνουμε όμοιό μας, ούτε να γίνουμε και εμείς όμοιοι
αυτού. Στόχος είναι να μάθουμε να ζούμε μαζί, μοιραζόμενοι την εμπειρία Χριστού»
τόνισε.
Με
την ευκαιρία της επετείου των 50 χρόνων από την έναρξη του οικουμενικού
διαλόγου, ο γαλλικός οίκος Cerf κυκλοφόρησε βιβλίο με τίτλο «Το πνεύμα της
Ιερουσαλήμ». Το βιβλίο συνυπογράφουν, για
μεν την Ορθόδοξη Εκκλησία ο μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ, για δε την
Καθολική ο Καρδινάλιος Κουρτ Κος.
Ο
κ. Εμμανουήλ καταγράφει τα σημαντικά βήματα που έγιναν στα πενήντα χρόνια
διαλόγου των δύο εκκλησιών. Αποκορύφωμα υπήρξε η αναπάντεχη χειρονομία του Πάπα
Παύλου του ΣΤ' στη Ρώμη, όταν στις 13 Δεκεμβρίου του 1975, με την ευκαιρία της
10ης επετείου από την κατάργηση του αναθέματος, φίλησε γονατιστός τα πόδια του
μητροπολίτη Χαλκηδόνος Μελίτωνος.
Σύμφωνα
με τον μητροπολίτη, η έναρξη του διαλόγου είχε ως αποτέλεσμα σε πρώτη φάση, την
«αποδαιμονοποίηση» της Καθολικής Εκκλησίας και τη νέα ερμηνεία της Ιστορίας για
σημαδιακά γεγονότα όπως η κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους, το
ακανθώδες θέμα του προσηλυτισμού από τους καθολικούς με τη συνέχιση της
«ουνίας», οι βιαιότητες εναντίον των ορθοδόξων στα Βαλκάνια, στην Πολωνία και
την Ανατολική Ευρώπη, γεγονότα που ακόμα και σήμερα επιβαρύνουν τη διάθεση
διαλόγου στους κόλπους της Ορθοδοξίας.
Η
απομάκρυνση των δύο Εκκλησιών είχε εδραιωθεί με το Σχίσμα του 1054.
Πηγή:
ΑΜΠΕ
ΕΘΝΟΣ,21/05/2014ΑΚΤΙΝΕΣ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου