Ἡ γνώση τῶν πονηρῶν πνευμάτων εἶναι ἀτελής καί περιορισμένη καί δέν μπορεῖ νά γίνει λόγος γιά καμιά προγνωστική ἤ προφητική τούς ἱκανότητα. Ό ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος εἶναι σαφής: «Τίποτα μελλοντικό δέν γνωρίζουν οἵ δαίμονες ἀπό προγνωστική δύναμη. Γιατί τότε θά μποροῦσαν καί οἱ μάγοι νά μας προλέγουν τό θάνατό μας». Συμπεραίνουν μόνο τό τί πρόκειται νά συμβεῖ, παρατηρῶντας τίς ἀρχές καί τίς αἰτίες ὁρισμένων γεγονότων καί ἀξιοποιῶντας τές μέ τήν πολυχιλιετή πεῖρα τους. Τό γενικό μέλλον τό γνωρίζουν μόνο στίς περιπτώσεις ἐκεῖνες, ποῦ ὁ ἴδιος ὁ Θεός τούς τό φανερώνει, προκειμένου νά ὑπηρετήσουν συγκεκριμένο σχέδιό Τοῦ (βλ. Γ Βασ. 22:21-22).
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέει, ὅτι «τά μελλοντικά οὔτε οἵ ἄγγελοι τοῦ Θεοῦ οὔτε οἵ δαίμονες τά γνωρίζουν, ὡστόσο τά προλέγουν. Οἱ μέν ἄγγελοι, ἐπειδή τούς τά ἀποκαλύπτει ὁ Θεός καί προστάζει νά τά προλέγουν· γι' αὐτό καί ὅσα λένε πραγματοποιοῦνται. Προλέγουν, ὅμως. καί οἱ δαίμονες, ἄλλοτε ἐπειδή βλέπουν αὐτά ποῦ συμβαίνουν σέ μακρινή ἀπόσταση καί ἄλλοτε ἐπειδή προσπαθοῦν νά τά συμπεράνουν. Γι' αὐτό καί ψεύδονται τίς περισσότερες φορές. Αὐτούς δέν πρέπει νά τους ἐμπιστεύεται κανείς, κι ἄν ἀκόμα συχνά λένε τήν ἀλήθεια».
Εἶναι πολύ χαρακτηριστική ἤ στάση τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀπέναντι στή δούλη τῶν Φιλίππων, ποῦ εἶχε «πνεῦμα πύθωνος», δηλαδή πνεῦμα μαντικό. Μολονότι ἔλεγε τήν ἀλήθεια σχετικά μέ τούς ἀποστόλους καί τό κήρυγμά τους, ὁ Παῦλος δέν ἀνέχθηκε τή δαιμονική αὐτή "διαφήμιση", ἄλλα ἔδιωξε τό πονηρό πνεῦμα ἀπό τή δαιμονισμένη (Πράξ. 16:16-18).
Ό Μέγας Ἀντώνιος μᾶς διδάσκει, πῶς, ἄν καί οἵ δαίμονές «καμώνονται ὅτι ἔχουν τήν ἱκανότητα νά προλέγουν, κανείς δέν πρέπει νά τους ἐμπιστεύεται». Καί συνεχίζει: «'Ἀναφέρουν πράγματι, πρίν ἀπό μερικές μέρες τά ὀνόματα ἀδελφῶν, ποῦ συναντοῦμε ὕστερα ἀπό λίγες μέρες. Καί ἔρχονται μέν ἐκεῖνοι, ἀλλά τό κάνουν αὐτό οἵ δαίμονες ὄχι ἐπειδή ἐνδιαφέρονται γιά ἐκείνους ποῦ τούς ἀκοῦνε, ἄλλα γιά νά τούς πείσουν νά τούς ἐμπιστεύονται, καί τότε πλέον, ἀφοῦ τούς ἔχουν βάλει στό χέρι, νά τούς καταστρέψουν... Γιατί τί τό παράξενο, ἐάν, ἔχοντας αὐτοί ἐλαφρότερα σώματα ἀπό τούς ἀνθρώπους, προσπερνοῦν στό δρόμο ἐκείνους ποῦ εἶδαν νά ξεκινοῦν μιάν ὁδοιπορία καί τούς προαναγγέλλουν; Αὐτό τό προλέγει καί ἕνας καβαλάρης, γιατί φτάνει νωρίτερα ἀπό τόν πεζό...
»Κατά τόν ἴδιο τρόπο φλυαροῦν μερικές φορές καί μέ τά νερά τών ποταμῶν. Μόλις, δηλαδή, δοῦν νά πέφτουν πολλές βροχές στά μέρη τῆς Αἰθιοπίας, ἐπειδή γνωρίζουν ὅτι ἀπό τά νερά τῶν βροχῶν ἐκείνων προκαλεῖται ἤ πλημμύρα του Νείλου, πρίν φτάσει τό νερό στήν Αἴγυπτο, προτρέχουν καί τό λένε... Ἐάν, ὅμως, ἤ θεία Πρόνοια σκεφτεῖ στό μεταξύ κάτι ἄλλο γιά τά νερά ἤ γιά ἐκείνους ποῦ ταξιδεύουν -γιατί ἔχει τή δύναμη, οἵ δαίμονες ἀποδεικνύονται ψεῦτες καί, ἐπιπλέον, ἐξαπατῶνται καί ὅσοι τούς εἶχαν πιστέψει.
«Ἀπό μόνοι τούς οἵ δαίμονες δέν γνωρίζουν τίποτε, ἀλλά, σάν τούς κλέφτες, ἐκεῖνα ποῦ βλέπουν στούς ἄλλους, αὐτά καί μεταβιβάζουν. Εἶναι, δηλαδή, μᾶλλον στοχαστές παρά προγνῶστες. Ἑπομένως, κι ἄν καμιά φορά προλέγουν ἀληθινά πράγματα, οὔτε καί τότε νά τους θαυμάζει κανείς. Γιατί καί οἵ γιατροί, μέ τήν πεῖρα ποῦ ἔχουν στίς ἀσθένειες, ὅταν συναντήσουν σέ ἄλλους ἀσθένεια μέ τά ἴδια συμπτώματα, συνήθως συμπεραίνουν ἀπό τήν πεῖρα τούς καί προλέγουν τήν ἐξέλιξη τῆς. 'Ἀλλά καί οἵ ναυτικοί καί οἵ γεωργοί τό ἴδιο κάνουν. Βλέπουν τίς καιρικές συνθῆκες καί ἀπό τήν πεῖρα τους προλέγουν ἤ ὅτι ἔρχεται κακοκαιρία ἤ ὅτι περιμένουμε καλοσύνες. Γι' αὐτό δέν μπορεῖ κανείς νά ἰσχυριστεῖ ὅτι κι προλέγουν ἀπό θεία ἔμπνευση, ἄλλα ἀπό πεῖρα καί ἀπό συνήθεια. Ἑπομένως, ἄν τυχόν καμιά φορά καί οἵ δαίμονες στοχάζονται τά ἴδια πράγματα καί τά λένε νωρίτερα, ἄς μήν τους θαυμάζει κανείς γι΄ αὐτό οὔτε νά τούς δίνει προσοχή».
(Αναδημοσίευση από την παλαιά μας σελίδα)
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου