ΜΑΘΗΤΗΣ: Σχετικά με την έχθρα μεταξύ του Αδάμ και του φιδιού: Είπατε ότι
ο διάβολος φθονούσε τον Αδάμ πριν από την πτώση του, εξαιτίας της εύνοιας που
του είχε δοθεί. Είπατε επίσης ότι ο Αδάμ ήταν κατώτερος από το φίδι.
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Ο διάβολος είναι ανώτερος επειδή είναι ένα νοητικό ον.
Δεν υπόκειται στο σώμα. Το σώμα είναι ένα κατώτερο στοιχείο, επομένως είναι
ανώτερος. Αλλά ο άνθρωπος πρόκειται να λάβει αυτό που ο διάβολος έχασε, δηλαδή
τον Παράδεισο και τον ουρανό. Και γι' αυτό, μέχρι και σήμερα, ο διάβολος είναι
εξοργισμένος.
Ακόμη και σύμφωνα με την ανθρώπινη ψυχολογία, μπορείς να καταλάβεις τον
διάβολο. Σκέψου: είχες την αθανασία και ήξερες ότι ήσουν καταδικασμένος στην
κόλαση. Μετά υπάρχει αυτό το άλλο ον, που είναι κατώτερο από εσένα, που δεν
αξίζει καν να το φτύσεις, και πρόκειται να λάβει αυτό που εσύ έχασες. Φυσικά,
θα είσαι φοβερά ζηλόφθονος, γιατί δεν υπάρχει μετάνοια για σένα. Θα προσπαθείς
με κάθε δυνατό τρόπο να τον φέρεις στην ίδια κατάσταση που βρίσκεσαι εσύ.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Στη
Γένεση διαβάζουμε ότι το φίδι θα χτυπήσει τη φτέρνα [Γέν. 3:15]. Είναι αυτός ο
τρόπος με τον οποίο προσπαθεί να μας επαναφέρει στην κατάσταση όπου βρίσκεται,
εντελώς απελπισμένος; Θα ήταν σωστό να πούμε ότι προσπαθεί να σαμποτάρει την
πορεία μας με τον Θεό με αυτόν τον τρόπο;
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Ναι. Μπορείς να
δώσεις πολλές ερμηνείες σε αυτήν τη συγκεκριμένη φράση. Σημαίνει ότι ο διάβολος
δεν έχει δύναμη να κάνει πολλά. Αν ήταν όρθιος, θα ήταν επικίνδυνος εχθρός· θα
μας δάγκωνε σε κάθε σημείο.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Αν δεν μπορεί να
κάνει πολλά, πώς γίνεται να μας αρπάξει από οποιαδήποτε κατάσταση και να μας
ρίξει στα χαμηλά;
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Αν έχουμε τη
χάρη του Θεού και δεν συνεργαζόμαστε με τον διάβολο, δεν μπορεί. Μόνο όταν
εμείς οι ίδιοι επιτρέπουμε στο θέλημά μας να απομακρυνθεί από τον Θεό μέσω του
διαβόλου, τότε αυτό μπορεί να συμβεί. Στην πραγματικότητα, μπορούμε να
παρασυρθούμε όπως ο Αδάμ, ακόμα και χωρίς τον διάβολο. Ο Αδάμ θα μπορούσε να
είχε αμαρτήσει χωρίς τον σατανά, γιατί είδε την ευχάριστη όψη του απαγορευμένου
καρπού και υπήρχε ήδη ο πειρασμός να τον θέλει για τον εαυτό του, έξω από την
εντολή του Θεού.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Χρησιμοποιείται
ο σατανάς ως εργαλείο από τον Θεό;
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Ω! Αυτή είναι
μια βαθιά ερώτηση.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Ξέρετε πώς ο Θεός
άφησε τον σατανά να πειράξει τον Ιώβ.
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Σωστά. Δεν
πιστεύουμε ότι υπάρχει ένας Θεός και ένας διάβολος, και πολεμούν μεταξύ τους -
όπως πίστευαν οι Μανιχαίοι. Πιστεύουμε ότι στην πραγματικότητα ο Θεός είναι
υπεύθυνος για τα πάντα· και ακόμη και όταν τα πράγματα πάνε ενάντια σε Αυτόν,
τα χρησιμοποιεί είτε για μεγαλύτερη δόξα Του είτε για να φέρει τους ανθρώπους
στη σωτηρία. Έτσι, όλα στον κόσμο συμβαίνουν είτε επειδή ο Θεός το θέλει έτσι
είτε επειδή το επιτρέπει λόγω της παρουσίας της ελευθερίας, για να επιφέρει ένα
μεγαλύτερο καλό.
Ο
Διάβολος έχει ανεξάρτητη προσωπικότητα, αλλά μακροπρόθεσμα χάνει. Ακόμα και
όταν προκαλεί κάτι φρικτό όπως η Ρωσική Επανάσταση, από αυτό αναδύονται οι Νέοι
Μάρτυρες, οι οποίοι αποτελούν τεράστια έμπνευση για τους ανθρώπους. Μπορείτε να
φανταστείτε τι θα είχε συμβεί στη Ρωσία χωρίς την Επανάσταση, με τον τρόπο που
προχωρούσε. Πιθανώς θα ήταν ακόμα χειρότερη από την Ελλάδα σήμερα — ένας
τρομακτικός τόπος γεμάτος κοσμικότητα, που μόνο προσποιείται ότι είναι
Ορθόδοξος — αλλά αντίθετα τιμωρήθηκε. Επομένως, κάτι καλό προέκυψε από την
Επανάσταση, παρόλο που ο διάβολος είχε κακή πρόθεση. Ο διάβολος είναι
ανεξάρτητος, μπορεί να κάνει κακό, αλλά ο Θεός πάντα φέρνει το καλό από αυτό
για εκείνους που έχουν θέληση για το καλό.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Ο διάβολος δεν
μπορεί να κάνει τίποτα χωρίς να το επιτρέψει ο Θεός, έτσι δεν είναι;
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Όχι, δεν
μπορεί. Όταν λέμε ότι ο διάβολος είναι δεμένος για χίλια χρόνια — καθ' όλη τη
διάρκεια της περιόδου μεταξύ της πρώτης και δεύτερης έλευσης του Χριστού — αυτό
δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Σημαίνει ότι μπορεί να κάνει μόνο
ό,τι επιτρέπει ο Θεός. Όταν ένα άτομο βαδίζει με τη χάρη του Χριστού, τότε μόνο
αν ο ίδιος απομακρυνθεί από αυτή, μπορεί ο διάβολος να του κάνει οτιδήποτε.
Όταν έχουμε πειρασμούς, είναι ακριβώς όπως το φίδι που κτυπάει τη φτέρνα: είναι
κάτι μικρό, και πρέπει να το αποτινάξουμε. Μόνο αν επιτρέψουμε να μας
καταβάλουν, πέφτουμε στην απογοήτευση, την οργή και σε κάθε είδους αμαρτίες.
Έτσι, η δύναμη του διαβόλου είναι πολύ περιορισμένη.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Αλλά δεν ήταν
έτσι πριν από τον Χριστό.
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Πριν από την
έλευση του Χριστού, ο σατανάς είχε πολύ περισσότερη δύναμη, γιατί όλοι
προσκυνούσαν είδωλα, που ήταν δαιμονικά.
ΜΑΘΗΤΗΣ: Αλλά στο
γενικότερο σχέδιο των πραγμάτων, όλα ήταν μέσα στο σχέδιο του Θεού.
Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Λοιπόν, ναι,
αλλά είναι κάτι πολύ ενδότερο - μυστικιστικό. Όλα είναι μέσα στο σχέδιο, και
όμως κάθε άτομο ελεύθερα κάνει ό,τι θέλει μέσα σε αυτό το σχέδιο. Και ο Θεός
φέρνει το καλό και την τάξη από όλο αυτό, ανεξάρτητα από το πόσοι δαίμονες ή
άνθρωποι θέλουν να κάνουν το κακό.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου