(Φώτο από την συμπροσευχή υπέρ της ειρήνης στο Κολοσσαίο της Ρώμης 2021)
Ένα από τα παλαιά «επιχειρήματα» διαφόρων καινοτόμων και που αφορούν το ζήτημα της ''συμπροσευχής'' μετά των ετεροδόξων, είναι ότι το «συνεύχεσθαι» συνδέεται προς πράξεις συλλειτουργίας ή συνιερουργίας ορθοδόξων κληρικών μετά αιρετικών, και συνεπώς με τα ανάλογα λειτουργικά άμφια, είτε είναι πρεσβύτερος, είτε επίσκοπος.
Όλα αυτά βέβαια έχουν αναλυθεί ήδη σε παλαιότερα άρθρα. Για να μην κουράζουμε αναδημοσιεύουμε μερικώς τα εξής:
«Στην αρχαία ελληνική γραμματεία, «συνεύχομαι» σημαίνει «εύχομαι (προσεύχομαι) από κοινού μετά τινός, ενώνω τας ευχάς μου με τας δικάς του». Στην Πατερική γραμματεία, σύμφωνα με τον G.W.H.Lampe «συμπροσεύχομαι» σημαίνει "pray together, pray with", ενώ το «συνεύχομαι» σημαίνει α) «pray with, pray together» (=προσεύχομαι μαζί) και β) "wish one well" (=εύχομαι να είναι καλά).
Στην Καινή Διαθήκη απαντάται μόνο το ρήμα «εύχεσθαι», όπου σε καμία περίπτωση δεν υπονοείται η τέλεση Θ. Λειτουργίας, αλλά μόνο προσευχής ή απλής ευχής. Παρόμοιες είναι και οι αναφορές στη μετάφραση των Ο΄ στην Π. Δ.
Στους περισσότερους από τους Ι. Κανόνες που απαγορεύουν τη συμπροσευχή με αιρετικούς δεν προσδιορίζεται ότι η απαγόρευση αφορά μόνο κληρικούς. Σε ορισμένους μάλιστα ρητώς προβλέπονται επιτίμια και για τους λαϊκούς που παραβαίνουν την κανονική απαγόρευση συμπροσευχής. Κατά συνέπεια, «συνεύχεσθαι» σημαίνει και την απλή προσευχή, διότι ασφαλώς οι λαϊκοί μπορούν μόνο να συμπροσεύχονται και όχι να συλλειτουργούν, και φυσικά δεν φέρουν άμφια....
Ιδιαίτερα σημαντικός για την κατανόηση του ποια προσευχή με αιρετικούς απαγορεύεται είναι ο ΞΕ΄ (ή ΞΔ΄ κατά Ράλλη-Ποτλή (στο εξής : Ρ-Π.) Κανόνας των Αγ. Αποστόλων: «Ει τις κληρικός, ή λαικός εισέλθοι εις συναγωγήν Ιουδαίων, ή αιρετικών προσεύξασθαι, και καθαιρείσθω, και αφοριζέσθω». Και μόνο αυτός ο Κανόνας καταρρίπτει τον παραπάνω εσφαλμένο ισχυρισμό. Όταν ο ΞΕ΄ Αποστολικός απαγορεύει το «εισέλθοι ... προσεύξασθαι» ασφαλώς και δεν εννοεί το συλλείτουργο, διότι δεν νοείται κοινή θ. Λειτουργία με Ιουδαίους στη συναγωγή τους!
Επίσης σαφής είναι και ο Β΄ Κανόνας της εν Αντιοχεία: «μη εξείναι δε κοινωνείν τοις ακοινωνήτοις, μηδέ κατ' οίκους συνελθόντας συνεύχεσθαι τοις μη τη εκκλησία συνευχομένοις». Προφανώς το «κοινωνείν» αναφέρεται στη Θ. Ευχαριστία και αντιδιαστέλλεται προς το «κατ' οίκους συνελθόντας συνεύχεσθαι», όπου υπονοεί την απλή προσευχή. Με το «κατ' οίκους συνελθόντας συνεύχεσθαι» δεν νοείται τέλεση Θ. Λειτουργίας, αφ' ενός μεν διότι τέλεση Θ. Λειτουργίας, χωρίς να είναι ανάγκη, εν οίκω απαγορεύεται σύμφωνα με τον Κανόνα ΝΗ' της εν Λαοδικεία Συνόδου, και αφ' ετέρου διότι δεν θα είχε νόημα στον ίδιο Κανόνα η επανάληψη απαγορεύσεως τελέσεως Θ. Λειτουργίας.
Σύμφωνα με τον Ι΄ Κανόνα των Αγ. Αποστόλων "ει τις ακοινωνήτω, καν εν οίκω συνεύξηται, ούτος αφοριζέσθω". Όταν ο Κανόνας επιβάλλει αφορισμό σε όποιον «καν εν οίκω συνεύξηται» με ακοινώνητον (αιρετικό ή αφορισμένο), προφανώς εννοεί την απλή συμπροσευχή και όχι την τέλεση Θ. Λειτουργίας, διότι, όπως ελέγχθη ήδη, χωρίς να υπάρχει ανάγκη, τέλεση Θ. Λειτουργίας «εν οίκω» απαγορεύεται αυστηρά. Επί πλέον δε, και η ίδια η δομή του κειμένου υπονοεί ότι δεν πρόκειται για την ευχαριστηριακή σύναξη, αλλά για απλή κατ' ιδίαν προσευχή. Άρα, με το "καν εν οίκω συνεύξηται" εννοεί οποιαδήποτε απλή συμπροσευχή· ο παραβαίνων αυτόν τον Κανόνα «αφοριζέσθω»!»
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΜΑΣ ΣΕΛΙΔΑ
Αυτά ισχύουν ΜΟΝΟ για τους Νγτες ! Ειδικά για τους Συνοδικούς ΓΟΧ-Κ ισχύει η άχρι καιρού οικονομία....Προσωπικά προτείνω στην Σύνοδο-Κ να προβεί ΑΜΕΣΑ στην αγιοκατάταξη του Αρχιμ.Επιφανίου Θεοδωρόπουλου....μετά θα μπορούν να πούν τιμη Αγίου = Μίμηση Αγίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή