Ο εξελικτισμός
αντικαθιστά τον Χριστό ως Σωτήρα. Αυτή η ιδέα εκφράστηκε ανοιχτά σε μια
βλάσφημη δήλωση που έγραψε ο Tεγιάρ μόλις λίγους μήνες πριν από το θάνατό του:
"Είναι ο Χριστός, στην πραγματικότητα, που σώζει, αλλά δεν πρέπει αμέσως
να προσθέσουμε ότι ταυτόχρονα είναι ο Χριστός που σώζεται από την
Εξέλιξη;". Στην αντίληψη του Tεγιάρ, ο Χριστός είναι επίσης προϊόν της
εξέλιξης· επομένως, η εξέλιξη είναι σπουδαιότερη από τον Χριστό.
Εάν ο εξελικτισμός ήταν αληθινός, θα υπήρχαν εκατομμύρια χρόνια θανάτου πριν οι
"ανθρωπίδες" εξελιχθούν σε ανθρώπους. Σύμφωνα με αυτή την άποψη,
φυσικά, η διήγηση της Γένεσης για την πτώση του ανθρώπου και η κύρια συνέπειά
της – ο θάνατος – μπορεί να διαβαστεί μόνο αλληγορικά. Αυτό καταργεί όλο τον
λόγο της έλευσης του Χριστού, της σταύρωσης και της ανάστασής Του από τους
νεκρούς για να σώσει τον άνθρωπο από τις συνέπειες της πτώσης.
Ο εξελικτισμός, επομένως, απαιτεί από τους Χριστιανούς την αλληγορία όχι μόνο για
τη βιβλική διήγηση της δημιουργίας αλλά και της λύτρωσης. Ο Σωτήρας γίνεται
έτσι τόσο απόμακρος ώστε να καταλήγει σε μια δυϊστική σύλληψη. Εάν ο μηχανισμός
της εξέλιξης (είτε εντελώς υλικός, όπως στον δαρβινισμό, είτε υλικό-πνευματικός,
όπως στον Τεγιαρδισμό) έχει ανεβάσει τον άνθρωπο από τη λάσπη, ποια
"πτώση" υπάρχει για τον Χριστό να αντιστρέψει;
Εδώ, τα αποτελέσματα της εξελικτικής ανατροπής της Αλήθειας φαίνονται πιο
καθαρά. Στον αληθινό Χριστιανισμό, ένας Σωτήρας είναι αναγκαίος για να παρέμβει
στην ιστορία προκειμένου να αντιστρέψει θαυματουργικά μια καθοδική τάση, ενώ
στον εξελικτισμό μια ντετερμινιστική, "ενδοκοσμική" διαδικασία φέρνει
φυσικά μια ανοδική τάση, καθιστώντας τον Σωτήρα περιττό.
Ο ίδιος ο Tεγιάρ το έχει καταστήσει σαφές. "Πρέπει να κάνουμε μια
επιλογή," λέει, "εξέλιξη ή εισβολή." Με την εισβολή εννοεί
ακριβώς την παρέμβαση μιας εξω-κοσμικής νοημοσύνης, την οποία, όπως έχουμε δει,
απορρίπτει κατηγορηματικά. Η επιλογή "εξέλιξη ή εισβολή" ισχύει για
τη λύτρωση του ανθρώπου όπως και για την προέλευση της ζωής. Η ανθρωπότητα
χρειάζεται έναν Σωτήρα. Σύμφωνα με τη δική της φιλοσοφία, ο εξελικτισμός
εξαλείφει την ανάγκη για μια εξω-κοσμική νοημοσύνη να "εισβάλει" στην
ανθρώπινη ιστορία - όπως συνέβη όταν ο υπερβατικός Θεός έγινε άνθρωπος στον
Ιησού Χριστό - διότι η ίδια η εξέλιξη έχει γίνει ένα είδος σωτήρα. Γι' αυτό,
όπως είπε ο Dr. Wolfgang Smith στη σημαντική του μελέτη "Teilhardism and
the New Religion", είναι κυριολεκτικά αλήθεια ότι ο Tεγιάρ έχει
θεοποιήσει την εξέλιξη.
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου