Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 

Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 

Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 

κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 

ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 

Φιλοξενούσε 

στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




ΙΣΤ' Μέρος


Ως είδομεν εις το χθεσινόν άρθρον, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και μετά το έγγραφον του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δι' ου τούτο ώριζεν υπό τους γνωστούς όρους ημέραν ενάρξεως της εφαρμογής του νέου Εκκλησ. Ημερολογίου την 10 Μαρτίου 1924, συνειδώς ότι δεν ηδύνατο μονομερώς να επιφέρη την μεταβολήν έστω και τη συναινέσει του Οικουμ. Πατριάρχου, κατέβαλεν απεγνωσμένην προσπάθειαν προς τον Πατριάρχην Αλεξανδρείας Φώτιον  ''ε κ λ ι π α ρ ώ ν''  αυτόν τηλεγραφικώς να δεχθή τον από 10 Μαρτίου 1924 συνταυτισμόν ημερομηνιών πολιτικού και Εκκλησιαστικού Ημερολογίου. 


Ο Πατριάρχης Φώτιος, ως εδημοσιεύσαμεν ήδη, είχε ετηλεγραφήσει προς τον Οικουμενικόν Πατριάρχην αποκρούων πάσαν μεταρρύθμισιν ημερολογίου προ Συγκλήσεως Οικουμενικής Συνόδου. Επίσης δε ανεκοίνωσε την αυτήν απόφασίν του προς τους Πατριάρχας Αντιοχείας, Ιεροσολύμων και τον Αρχιεπίσκοπον Κύπρου, οίτινες και απήντησαν εις τον Φώτιον, μη δεχόμενοι και ούτοι την μεταρρύθμισιν. 


Όταν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών είδε, ότι ουδεμία άλλη εκκλησία εδέχετο την αποφασισθείσαν μεταρρύθμισιν, εγνώριζε δε και τους δισταγμούς του Οικουμενικού Πατριάρχου, όστις, ως είδομεν, εξηκολούθει να ζητή την συγκατάθεσιν των άλλων Εκκλησιών διά να αρχίση από 10 Μαρτίου κοινή όλων των Εκκλησιών αποφάσει, η εφαρμογή του νέου εκκλησιαστικού ημερολογίου, απεφάσισε να  π ρ α ξ ι κ ο π η μ α τ ή σ η  τηλεγραφών εις τον Οικουμενικόν Πατριάρχην, ότι οριστικώς την 10 Μαρτίου θα κάμη έναρξιν της εφαρμογής του νέου ημερολογίου. 


Το τηλεγράφημά του έχει ως εξής: 


10 Φεβρουαρίου 1924 


Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως  


Συμφώνω εγγράφω της Υμετέρας Παναγιότητος περί ημερολογίου, έναρξις εφαρμογής νέου Ημερολογίου 10 μηνός Μαρτίου  ο ν ο μ α σ θ ή σ ε τ α ι  23η Μαρτίου και παρακαλούμεν αναγγείλατε Μητροπολίτας Νέων Χωρών Ελλάδος σ χ ε τ ι κ ή ν  α π ό φ α σ ι ν  Οικουμενικού Πατριαρχείου και γνωρίσητε ημίν  α μ έ σ ω ς  τούτο  π ρ ο ς  σ υ μ μ ό ρ φ ω σ ι ν  και ενέργειαν δεόντων. 


Ο Αθηνών ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ 


Ως θα παρατηρήση τις, το ύφος του Αρχιεπισκόπου εν τω τηλεγραφήματι είναι  ε π ι τ α κ τ ι κ ό ν.  Νομίζει τις, ότι τηλεγραφεί προιστάμενος προς υφιστάμενον. Δίδη να εννοηθή, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος έλαβεν  ο ρ ι σ τ ι κ ή ν  α π ό φ α σ ι ν   μ ο ν ο μ ε ρ ώ ς  να εφαρμόση το Εκκλησιαστικόν Ημερολόγιον από 10 Μαρτίου, καίπερ εγνώριζεν, ότι ουδεμία των λοιπών Εκκλησιών απεδέχθη την τοιαύτην πρότασιν. 


Ήθελε να παρουσιάση εν τετελεσμένον γεγονός. Και κυρίως ήθελε να αποκλείση από τον Οικουμενικόν Πατριάρχην πάσαν νέαν αντίρρησιν αυτού, στηριζομένην εις την άρνησιν των λοιπών Εκκλησιών. Και το επέτυχε. Πώς, όμως ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο εις το γράμμα αυτού, το ορίζον, ως ημέραν εφαρμογής του νέου ημερολογίου την 10 Μαρτίου, εξακολουθών να εξαρτά την από 10 Μαρτίου έναρξιν της εφαρμογής από την  κ ο ι ν ή ν  γνώμην όλων των Εκκλησιών και εξακολουθών να συνεννοείται περί τούτων μετά των Εκκλησιών τούτων, πώς εδέχθη την  μ ο ν ο μ ε ρ ώ ς  υπό μόνης της Εκκλησίας της Ελλάδος εφαρμογήν΄ και συνήνεσεν εις τούτο; 


Διά τινος μαγικής δυνάμεως εγκατέλειψε τους δισταγμούς του. Πώς  η χ μ α λ ω τ ί σ θ η  υπό του Αρχιεπισκόπου Αθηνών; Θα δημοσιεύσωμεν εν έγγραφον αυτού προς το υπουργείον των Εξωτερικών, ίνα εξ' αυτού αφήσωμεν έκαστον να συμπεράνη, πως επήλθε το αποτέλεσμα τούτο. Ιδού το έγγραφον: 


Υπουργόν Εξωτερικών 


4 Μαρτίου 1924 


Παρακαλούμεν, ειδοποιήσατε επειγόντως τηλεγραφικώς τους Μακαριωτάτους Πατριάρχας Ιεροσολύμων, Αντιοχείας, Αλεξανδρείας, Σερβίας και τους Αρχιεπισκόπους Ρουμανίας και Κύπρου, ότι Εκκλησία Ελλάδος απεδέχθη απόφασιν Οικουμ. Πατριαρχείου περί συνταυτισμού Εκκλησιαστικού Ημερολογίου και πολιτικού τοιούτου, οριζομένης 10 Μαρτίου ως 23ης, τον δε Οικουμενικόν Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως, ότι έθηκεν εις εφαρμογήν την περί Ημερολογίου σχετικήν απόφασιν αυτού. 



Ο Αθηνών ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ 


Εις το επόμενον άρθρον θα ίδωμεν, τι εγίνετο μετά το πραξικοπηματικόν τούτο διάβημα της Εκκλησίας της Ελλάδος.



Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Τρίτη 20 Μαρτίου 1928, 
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.934, σελ. 1η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top