Bαρυσήμαντη διάλεξη στα πλαίσια του θεσμού των «Μεγάλων Καθολικών Διαλέξεων» έδωσε, χθες βράδυ στις Βρυξέλλες, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Το θέμα της Πατριαρχικής διαλέξεως ήταν, «Οι πνευματικές προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει η σύγχρονη κοινωνία μας».
Στην ομιλία του ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων σε ορισμένες από τις σύγχρονες πνευματικές προκλήσεις που άπτονται της ίδιας της ζωής και της ύπαρξης του ανθρώπου ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο πώς ο ίδιος ως ο Πρωθιεράρχης της Ορθοδοξίας αλλά και η Ορθόδοξη Εκκλησία γενικότερα αναπτύσσουν τρόπους αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων. Αναφέρθηκε πρώτα στην πρόκληση του φονταμενταλισμού και αφού έκανε μία σύντομη ιστορική περιγραφή γύρω από την εμφάνιση του όρου και του φαινομένου αυτού, αποκάλεσε τον φονταμενταλισμό «πνευματική σκλήρυνση, μία έξοδο της θρησκείας από το ίδιο το είναι της, στην οποία μόνο μία μυστηριακή θεώρηση του κόσμου δύναται να αντιπαρατεθεί. Και με τον όρο μυστήριο δεν εννοούμε, είπε, μόνο ορισμένες λατρευτικές πρακτικές, αλλά ευρύτερα την κλήση που έχει το ανθρώπινο πρόσωπο να ενταχθεί μέσα στο σωτήριο έργο του Χριστού. Διότι ο πρωταρχικός και ο έσχατος σκοπός της ανθρώπινης ζωής είναι να αποδίδει λατρεία στο Θεό και να Τον δοξολογεί με το να μοιράζεται το δώρο της ζωής με ολόκληρο τον κόσμο».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην ομιλία του αναφέρθηκε επίσης στην πρόκληση της ελευθερίας και τόνισε πως για την Ορθοδοξία ο απαραίτητος όρος για την ελευθερία είναι το να μπορεί ο άνθρωπος ελεύθερα να κάνει την επιλογή του καλού ενάντια στον ατομικισμό και στη θέληση του ενστίκτου. Επίσης ο Πατριάρχης αναφέρθηκε στην πρόκληση της προστασίας του περιβάλλοντος. Εδώ μπόρεσε να αναφερθεί στον μεγάλο αγώνα που το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ο ίδιος προσωπικά δίνουν εδώ και πολλά χρόνια για την προώθηση του ενδιαφέροντος για το περιβάλλον, σημειώνοντας κάποιες από τις πολλές συγκεκριμένες δράσεις, συναντήσεις και πρωτοβουλίες συνεργασίας που έλαβε το Πατριαρχείο, τουλάχιστο τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια, ενώ τόνισε την αξία της ιερότητας της κτίσεως από ορθοδόξου πλευράς. Με δύναμη και με επιχειρήματα ο Παναγιώτατος αναφέρθηκε και στην δραματική κατάσταση που βιώνουν οι χριστιανοί στη Μέση Ανατολή και στην αξία της παρουσίας τους εκεί όπου είναι οι πραγματικοί διαμεσολαβητές της ειρήνης στην περιοχή και όπου επί αιώνες είχε επιτευχθεί μία ειρηνική συμβίωση μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών, πράγμα που δεν είναι ανεκτό στα μάτια των φονταμενταλιστών.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε επίσης εκτενώς και στην αξία του διαλόγου και κατά πόσο το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με συγκεκριμένες πράξεις και δράσεις, έχει συμβάλλει πάρα πολύ στην προαγωγή γενικότερα του διαλόγου αλλά και ιδιαίτερα αυτού μεταξύ των χριστιανών, θυμίζοντας ανάμεσα στα άλλα την άρση των αναθεμάτων του σχίσματος του 1054 από τον Πάπα Παύλο τον 6ο και από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα.
Στο τέλος της ομιλίας του ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρθηκε και στις έντονες πλέον προετοιμασίες που γίνονται για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο που θα πραγματοποιηθεί την Πεντηκοστή του 2016 και κατά τις εργασίες της οποίας η Ορθόδοξη Εκκλησία θα κληθεί να επιλύσει προβλήματα και να δώσει πειστικές απαντήσεις στις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί μέσα στον κόσμο.
Κατά τη χθεσινή δεύτερη ημέρα της επισκέψεώς του στην βελγική Πρωτεύουσα ο Οικουμενικός Πατριάρχης συνέχισε τις συναντήσεις και τις επαφές του. Εκτός από την συνάντησή του με τον βασιλέα Αλβέρτο και τη βασίλισα Πάολα, πρώην βασιλείς του Βελγίου και γονείς του σημερινού Βασιλέα Φιλίππου, ο Οικουμενικός πατριάρχης δέχθηκε στο κατάλυμά του τον κ. Elmar Brok, πρόεδρο της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τον οποίο είχε συνομιλία για περίπου μισή ώρα.
Αμέσως μετά ο Οικουμενικός Πατριάρχης επισκέφθηκε την έκθεση «Anatolia – Europalia» στην αίθουσα Bozar της Βελγικής Πρωτεύουσας. Το μεσημέρι επισκέφθηκε την Τουρκική Πρεσβεία όπου ο Πρέσβυς της Τουρκίας στο Βέλγιο κ. Hakan Olcay προσέφερε τιμητικό γεύμα στον Οικουμενικό Πατριάρχη και τη συνοδεία του.
ΠΗΓΗ: ΑΜΕΝ.GR''
Διορθωμένη γραφή προηγουμένου σχολίου
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην ομιλία του αναφέρθηκε επίσης στην πρόκληση της ελευθερίας και τόνισε πως για την Ορθοδοξία ο απαραίτητος όρος για την ελευθερία είναι το να μπορεί ο άνθρωπος ελεύθερα να κάνει την επιλογή του καλού ενάντια στον ατομικισμό και στη θέληση του ενστίκτου." (Ιστολόγιο ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ 1)
Σχόλιο
Τι να του πει κανείς γι΄ αυτές τις ανοησίες, που κάθεται και λέει ενώπιον των μεγάλων του θεσμού ... των «Μεγάλων Καθολικών Διαλέξεων» ; Πόσο μεγάλοι ήταν και τι το μεγάλο άκουσαν; Αυτό που είπε, δεν θα ήταν προφανώς δικό του. Κάποιος άσχετος και άσοφος φιλόσοφος, από τους πολλούς που έχει και τον συμβουλεύουν, θα το σκέφτηκε και του το έγραψε :
"Ελευθερία είναι να μπορεί ο άνθρωπος ελεύθερα να κάνει την επιλογή του καλού ενάντια στον ατομικισμό και στη θέληση του ενστίκτου". Σημείωση, μετά το "ενάντια στη θρησκεία" έχουμε τώρα το "ενάντια στο ένστικτο" και ουδέποτε "ενάντια στη λογική" των νεοορθοδόξων. Παρένθεση, νεο-Βαλααμίτες ή για την τότε εποχή τούς Νικολαΐτες.
Αλλά δεν συμβαίνει αυτό. Επειδή ελευθερία είναι να γνωρίζεις πρώτα την αλήθεια. Τα ζώα με το ένστικτο, δεν έχουν ιδέα τί σημαίνει αλήθεια και πώς αυτή συνυφαίνεται με την ελευθερία. Ένας από αυτούς ήταν και ο Πόντιος Πιλάτος : «38 λέγει αὐτῷ ὁ Πιλᾶτος· τί ἐστιν ἀλήθεια; καὶ τοῦτο εἰπὼν πάλιν ἐξῆλθε πρὸς τοὺς ᾿Ιουδαίους». Όποιος αυτό δεν το γνωρίζει, πόσο μάλλον, δε, όταν η προέλευση του ανθρώπου είναι εκ των πιθήκων - μέσω παρεμβολής του θεού σε κάποια φάση της ούτως ή άλλως αδήριτης εξέλιξης - σόφισμα των ανοήτων - θα ενεργεί πάντα βάσει ενστίκτου και ενστίκτων. Θέλω να πω, βάσει μιας βουλιμικής (χρηστικής των άλλων) διάθεσης, προκειμένου να κορέσει την ακόρεστη αδηφαγία / πλεονεξία του σε κάθε τομέα της ζωής, λόγω των φυσικών προσόντων που διαθέτει έναντι των άλλων, παρένθεση, ζώων.