Ουρανοπολιτικά κριτήρια αξιολόγησης της ιστορίας

Οι ατελείωτες διαμάχες σχετικά με το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο σε μια ιστορική κατάσταση συνδέονται με την έλλειψη κοινώς αποδεκτών κριτηρίων για την αξιολόγηση των ιστορικών γεγονότων. Όλα τα επίγεια κριτήρια, είτε είναι εθνικισμός, πατριωτισμός, κοσμοπολιτισμός, κομμουνισμός, ρατσισμός, είναι απολύτως υποκειμενικά και δεν έχουν καμία αιώνια αξία.
Για μένα υπάρχει μόνο ένα αντικειμενικό κριτήριο: το θέλημα του Θεού, όπως εκφράζεται στη Γραφή και την Ιερά Παράδοση, και τα συμφέροντα της Αγίας Εκκλησίας. Μια κατάσταση στην οποία η Εκκλησία ενισχύεται και οι άνθρωποι αρχίζουν να πράττουν το θέλημα του Θεού, είναι αγαθή· ενώ όπου η Εκκλησία χάνει την επιρροή της και η αμαρτία ανακηρύσσεται ως φυσιολογική και επεκτείνει την επιρροή της, αυτό είναι απόλυτο κακό.
Όλα τα υπόλοιπα, όπως η διατήρηση μιας ιδιόμορφης εθνικής κουλτούρας, τα σύνορα, η δυναστεία ή ο κυβερνήτης που είναι στην εξουσία, είναι αδιάφορα αν δεν συνδέονται με αυτό το βασικό κριτήριο. Μπορεί να υπάρξει μια κατάσταση όπου η ενίσχυση του κράτους οδηγεί στην αποδυνάμωση της Εκκλησίας, κάτι που είναι απόλυτο κακό. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η Εκκλησία ενισχύεται με την αποδυνάμωση του έθνους ή του κράτους, και αυτό είναι απόλυτο αγαθό. Μπορεί επίσης να υπάρχει και ταυτόχρονη ενίσχυση του κράτους και της Εκκλησίας, όπως συνέβη επί Αγίου Κωνσταντίνου και Αγίου Ιουστινιανού. Και αυτό είναι πολύ καλό! Αν οι άνθρωποι παύουν να διαπράττουν την αμαρτία, αυτό είναι υπέροχο· αν όμως όχι, τότε είναι τρομερό.
Η ανεργία, η έκταση του κράτους και όλα τα άλλα είναι ζητήματα που δεν ανήκουν στην αιωνιότητα. Στην Κρίση του Θεού δεν θα έχει σημασία ποια γλώσσα μιλούσε κάποιος, αλλά τι πίστευε και ποιες πράξεις έκανε. Όταν ένας στρατιώτης πέφτει, χτυπημένος από μια σφαίρα στο πεδίο της μάχης, τα συμφέροντα της χώρας στην οποία ζούσε παύουν να έχουν σημασία γι' αυτόν. Για εκείνον, το σημαντικό θα είναι ένα εντελώς διαφορετικό ερώτημα: πώς θα δικαιωθεί στην Κρίση του Θεού; Και αυτό το ίδιο ερώτημα τίθεται μπροστά σε κάθε έναν πριν πεθάνει. 

 



  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

  •  

    0 comments:

    Δημοσίευση σχολίου

     
    Top