«Ας ακούσουμε όσοι αδιαφορούμε για την προσευχή, πόση είναι η δύναμη των παρακλήσεων. Δεν επέδειξε αυτός νηστεία, ούτε ακτημοσύνη, ούτε τίποτε άλλο από τα παρόμοια, αλλά, παρ’ όλο που ήταν στερημένος και γυμνός από κάθε αρετή, επειδή παρεκάλεσε τον κύριο του μόνο, κατόρθωσε να τον παρακινήσει σε ευσπλαγχνία. Ας μην απογοητευόμαστε λοιπόν στις παρακλήσεις. Γιατί ποιος θα μπορούσε να γίνει περισσότερο αμαρτωλός απ’ αυτόν, που ήταν υπόλογος για τόσα παραπτώματα, ενώ δεν είχε κανένα κατόρθωμα, ούτε μικρό ούτε μεγάλο; Αλλ’ όμως δεν είπε μέσα του, “δεν έχω παρρησία, είμαι γεμάτος ντροπή, πως μπορώ να παρουσιασθώ για να μιλήσω; Πως μπορώ να παρακαλέσω;”, πράγμα που λέγουν πολλοί αμαρτωλοί, που είναι άρρωστοι από διαβολική ευλάβεια. Δεν έχεις παρρησία; Γι’ αυτό πλησίασε, για να αποκτήσεις πολλή παρρησία. Μήπως λοιπόν είναι άνθρωπος αυτός που πρόκειται να συμφιλιωθεί μαζί σου, για να ντραπείς και να κοκκινίσεις; Ο Θεός είναι εκείνος που περισσότερο από σένα θέλει να σε απαλλάξει από τα παραπτώματα. Δεν επιθυμείς εσύ τόσο την ασφάλειά σου, όσο εκείνος επιζητεί τη σωτηρία σου. Και αυτό μας το δίδαξε με τα ίδια τα έργα του.
Δεν έχεις παρρησία; Γι’ αυτό θα μπορέσεις να αποκτήσεις παρρησία, επειδή είσαι σ’ αυτήν την κατάσταση. Γιατί μέγιστη παρρησία είναι, το να μη νομίζει κανείς πως έχει παρρησία. Όπως ακριβώς μέγιστη ντροπή είναι, το να δικαιώνει κανείς τον εαυτό του ενώπιον του Κυρίου· εκείνος είναι ακάθαρτος, έστω και αν είναι περισσότερο άγιος απ’ όλους τους ανθρώπους. Όπως ακριβώς γίνεται δίκαιος εκείνος που έπεισε τον εαυτό του πως είναι ο τελευταίος απ’ όλους. Και μάρτυρες για τα λεγόμενα είναι ο Φαρισαίος και ο τελώνης. Ας μην απελπιζόμαστε λοιπόν στα αμαρτήματα, ούτε να αποκάμνουμε, αλλά ας προσερχόμαστε στο Θεό, ας τον ικετεύουμε, ας τον παρακαλούμε, πράγμα που και εκείνος έκαμε, αφού μέχρι εδώ παρουσίασε καλή διάθεση. Και το ότι δεν απελπίσθηκε, και το ότι ομολόγησε τα αμαρτήματα, και το ότι ζήτησε κάποια αναβολή και προθεσμία, όλα αυτά είναι καλά και απόδειξη συντριμμένης διανοίας και ταπεινωμένης ψυχής».



ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top