Η ἐκκλησιολογία τοῦ Ἁγίου πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου ἀποτέλεσε στήριγμα γιὰ τὸν ἱερὸ ἀγῶνα τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων κατὰ τῶν καινοτομιῶν. Ἡ γραμμή του ἦταν νηφάλια, πατερικὴ καὶ ἀπολύτως κανονική: ἐπέμενε στὴν ἀποφυγὴ ὑπερβολῶν, στὴν προσήλωση στὴν συνοδικότητα, καὶ στὴν ἀναμονὴ Πανορθοδόξου Συνόδου.
Ἡ σύγκριση μὲ τὰ σύγχρονα ἐκκλησιολογικὰ κείμενα τῶν Γ.Ο.Χ. ἀναδεικνύει μία ἐκ διαμέτρου ἀντίθεση.

O Άγιος Φλωρίνης παρέδωσε τρεῖς θεμελιώδεις ἀρχές:

1. Οἰκονομία – προσωρινὴ ἀνοχή ἤ διαχείριση ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, χωρὶς παραβίαση τῆς Ὀρθοδόξου Ὁμολογίας.

2.   Προσωρινότητα – ἡ ὕπαρξη Συνόδων στό πλαίσιο τοῦ Ἀγῶνος ἦταν μέτρο ἐκτάκτου ἀνάγκης, ὄχι ἴδρυση «ἐκκλησίας».

3. Στόχος – ἡ ἀληθινὴ Πανορθόδοξος Σύνοδος, ἡ ὁποία εἶναι μόνη ἀρμόδια συνοδικῶς νὰ ἐπιλύσει, διαγνώσει καὶ διακηρύξει τελεσιδίκως τήν πλάνη.

Αὐτή ἡ πορεία ἀποτελοῦσε ἀντίδοτο καὶ στόν Οἰκουμενισμό καὶ στόν ἀκραῖο ζηλωτισμό. Στὰ νεώτερα ἐκκλησιολογικὰ κείμενα παρατηρεῖται μιὰ μεταστροφή ποὺ ἀποτελεῖ ἀπόκλιση ἀπὸ τὴν ἐκκλησιολογία τοῦ Ἁγίου. 
Σημειώνεται ὅτι ὀρισμένοι ἐπιχειρηματολογοῦν ὅτι οἱ θέσεις τοῦ Ἁγίου πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου «ἀνήκαν εἰς ἄλλες ἐποχές» καὶ ὅτι σήμερον ἡ αἵρεσις «ἔχει πλέον καθολικὸ χαρακτήρα», ὥστε νὰ δικαιολογεῖται ἡ διαφορετικὴ στάσις τους.
Ἀντίθετα, ἡ ὀρθή ἀντίληψις, ὡς τὴν διδάσκει ὁ Ἅγιος, ἀναιρεῖ πλήρως αὐτὸ τὸ ἐπιχείρημα: ἡ ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἡ καθορισμένη κανονικὴ τάξη δὲν ὑπάγονται εἰς χρονικὲς μεταβολές. Ἡ ὑποχρέωσις τῶν ἐπισκόπων νὰ τηροῦν τὴν ὀρθήν πίστιν καὶ ἡ ἀναγνώρισις τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου ὡς μόνης ἁρμοδίας ἰσχύουν ἀνεξαρτήτως ἐποχῆς.
Ἡ ἀληθινὴ τιμή πρός τοὺς ὁμολογητές δέν ἐπιτυγχάνεται μὲ ἐπίκληση τοῦ ὀνόματός τους, ἀλλά μὲ τήν πιστὴ τήρηση τῶν θέσεών τους. Ὅσοι σήμερα προβάλλουν ἑαυτούς ὡς συνεχιστές, ἐνώ διακηρύττουν ἀντίθετες ἐκκλησιολογικές θέσεις, ἀντικειμενικὰ ἀκυρώνουν τὴν μνήμη τους.
Ἡ Ὀρθοδοξία ἀπαιτεῖ ἀλήθεια καὶ συνέπεια· νὰ ἀγωνιζόμαστε ἐναντίον τῆς ἀριστερᾶς πλάνης τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ἀλλὰ καὶ ἐναντίον τῆς δεξιᾶς πλάνης τοῦ ἀκραίου ζηλωτισμοῦ. Ἡ ὁδός πού χαράχθηκε ἀπὸ τὸν ἄξιο κληρικό παραμένει ὁδηγός: ἀκρίβεια στὴν Ὁμολογία, οἰκονομία στὴν πράξη, καὶ ὑπέρτατος στόχος ἡ Πανορθόδοξος Σύνοδος, ὡς μόνη ἐγγύηση ἐκκλησιολογικῆς τάξεως. 



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


6 Σχόλια:

  1. «Ὑπῆρχεν ἐν τῷ παρελθόντι ἐποχή, καθ’ ἣν ἡ παμψηφία σχεδὸν τῆς Ἱεραρχίας ἐν τῷ Βυζαντινῷ Κράτει παρεσύρθη εἰς τὴν αἵρεσιν τοῦ ἐναγοῦς Ἀρείου μετὰ τῆς Βυζαντινῆς πολιτείας, καθ’ ἣν τὴν ἔννοιαν τῆς Ὀρθοδοξίας τῆς Ἐπισήμου Ἐκκλησίας ἀντιπροσώπευεν μία ὀλιγάριθμος μερὶς ὀρθοδόξων ἐν Κων/πόλει μὴ μολυνθεῖσα ὑπὸ τῆς λύμης τοῦ Ἀρειανισμοῦ. Ἡ μερὶς αὕτη διετέλει ὑπὸ τὴν ποιμαντορίαν Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, ὅστις ἐν τῷ παρεκκλησίῳ τῆς Ἀγ. Ἀναστασίας διὰ κηρυγμάτων ἀποπνεόντων τὸ θυμῆρες καὶ θεῖον ἄρωμα τῆς Ὀρθοδοξίας κατεκεραύνου τὴν κακόδοξον καὶ ψυχοφθόρον αἵρεσιν τοῦ Ἀρείου. Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καὶ ἡ μερὶς αὐτοῦ, οὐ μόνον δὲν ἀπετέλεσαν ἰδίαν Ἐκκλησίαν διακόψαντες τὴν Ἐκκλησιαστικὴν ἐπικοινωνίαν μετὰ τῆς Ἀρειανιζούσης Ἱεραρχίας, ἀλλὰ καὶ ὡς ὀρθοδοξοῦντες ἐχρησίμευσαν μετέπειτα ὡς ἀρραβὼν διὰ τὴν ἐπιστροφὴν τῆς ὅλης Ἐκκλησίας ἐν τῷ περιβόλῳ τῆς Ὀρθοδοξίας, διὰ τῆς ἀποπτύσεως τῆς Ἀρειανῆς αἱρέσεως καὶ μιαρὰς κακοδοξίας.

    Ὥστε δεδομένου, ὅτι τὴν ὑπόστασιν τῆς Ἐκκλησίας ἀποτελεῖ τὸ Ὀρθόδοξον πνεῦμα καὶ ὄχι ὁ τύπος καὶ ὁ ἀριθμός, οἴκοθεν ἐννοεῖται ὅτι τὴν ἀρχαίαν καὶ ἀκαινοτόμητον Ἐκκλησίαν τῆς Ἑλλάδος ἀποτελοῦμεν καὶ ἐκπροσωποῦμεν ἡμεῖς ὡς συνεχισταὶ τῶν πατρῴων παραδόσεων καὶ τῶν Ὀρθοδόξων θεσμῶν καὶ ὄχι οἱ καινοτόμοι Ἀρχιερεῖς, οἵτινες ἀποτελοῦν τὸν τύπον καὶ τὸν ἀριθμόν».

    (πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου, Κρίσεις ἐπὶ τῶν τροπολογιῶν ἐπὶ τοῦ ἄρθρου 1 καὶ 2 τοῦ Σχεδίου Συντάγματος τῆς Ἐπιτροπῆς ἐπὶ τῆς ἀναθεωρήσεως τοῦ Συντάγματος τοῦ κ. Κ. Τσάτσου Βουλευτοῦ Ἀθηνῶν, Ἀθῆναι 1949)

    Απάντηση για την προσωρινότητα που έγραψες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ. Προσεχώς η απάντηση.....

      Διαγραφή
    2. Και μόνο η λέξη "ἀρραβὼν" είναι υπεραρκετή για να δηλώσει την προσωρινότητα. Άλλα διαβάζουν και άλλα καταλαβαίνουν ορισμένοι

      Διαγραφή
    3. "...δὲν ἠθελήσαμεν ἐπὶ καταφρονήσει τῶν θείων καὶ ἱερῶν Κανόνων νὰ κηρύξωμεν τὴν Ἑλληνικὴν Ἐκκλησίαν Σχισματικὴν καὶ ἄκυρα τὰ Μυστήρια αὐτῆς καὶ νὰ καταδικάσωμεν εἰς τὸν πνευματικὸν θάνατον 5 ἑκατομμύρια Ἑλλήνων ἀδελφῶν, καλῇ τῇ πίστει ἀκολουθούντων τὸ Νέον ἑορτολόγιον, καὶ νὰ ἔλθωμεν οὕτω εἰς ἀντίθεσιν καὶ πρὸς τὰς λοιπὰς ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, τῶν Ἱεροσολύμων, τῆς Ἀντιοχείας,τῆς Ρωσσίας, τῆς Σερβίας, τῆς Πολωνίας κ.τ.λ. αἵτινες, οὐ μόνον δὲν διέκοψαν τὴν ἐκκλησιαστικὴν ἐπικοινωνίαν μετὰ τῶν Νεοημερολογιτικῶν Ἐκκλησιῶν, ἀλλὰ καὶ συλλειτουργοῦσι μετὰτῶν λειτουργῶν αὐτῶν. Καὶ τοῦτο, διότι αἱ νεοημερολογιτικαὶ Ἐκκλησίαι δὲν ἐκηρύχθησαν Σχισματικαὶ ὑπὸ Πανορθοδόξου Συνόδου, μόνης δικαιουμένης κατὰ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνας νὰ δικάσῃ αὐτὰς καὶ νὰ κηρύξῃ Σχισματικάς, ἐὰν δὲν ἀποστῶσι τῆς πλάνης τοῦ νέου ἡμερολογίου. Τὸ δικαίωμα τοῦ κηρύττειν τὰ ἄτομα καὶ τὰς Ἐκκλησίας Σχισματικὰς δὲν παρέσχον οἱ θεῖοι καὶ θεοφόροι Πατέρες τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, οὔτε εἰς τὰ ἄτομα, οὔτε εἰς τὰς ἐπὶ μέρους Ἐκκλησίας, ἀλλὰ εἰς Οἰκουμενικὴν Σύνοδον, ἐκπροσωποῦσαν τὴν καθόλου Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, καὶ ἧς αἱ ἀποφάσεις λαμβάνονται κατ᾿ ἔμπνευσιν τοῦ ΠαναγίουΠνεύματος. Διὰ τὸν λόγον τοῦτον ἡμεῖς σεβόμενοι τούς Κανόνας καὶ τὰς Διατάξεις τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ἠρνήθημεν νὰ κηρύξωμεν τὴν Ἑλληνικὴν Ἐκκλησίαν Σχισματικήν, καὶ περιωρίσθημεν μόνον νὰ διακόψωμεν τὴν ἐκκλησιαστικὴν ἐπικοινωνίαν μετὰ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ τῶν ὁμοφρόνων Ἀρχιερέων, ἵνα μὴ κοινωνοὶ γενώμεθα τῆς εὐθύνης διὰ τὴν ἡμερολογιακὴν καινοτομίαν. Καὶ τοῦτο ἐπράξαμεν συμφώνως πρὸς τὸν 15ον Κανόνα τῆς ΑΒας Οἰκουμενικῆς Συνόδου, παρέχοντα τὸ δικαίωμα μόνον τῆς διακοπῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐπικοινωνίας κατὰ τῶν ἀθετούντων τὰς παραδόσεις καὶ πρὸ συνοδικῆς διαγνώμης, δι᾿ ἧς καὶ μόνον κηρύσσονται τὰ ἄτομα καὶ αἱ Ἐκκλησίαι Σχισματικαὶ καὶ ἄκυρα τὰ Μυστήρια αὐτῶν."

      Καλησπέρα εν Χριστώ αδελφοί Ιωάννη και Νικόλαε.

      Όποιος/α καλοπροαίρετος (και μόνο) δεν γνωρίζει και θέλει να μάθει για την Αγιοπατερική στάση και εκκλησιολογία του Αγίου, ας κάνει κλικ στην Ενότητα "ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΡ. ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ" στο krufo-sxoleio.blogspot.com
      Έχει αρκετά άρθρα.

      Το συγκεκριμένο άρθρο που διάλεξα έχει και το απόσπασμα που επαναδημοσίευσα.

      ΠΗΓΗ
      https://krufo-sxoleio.blogspot.com/2020/09/blog-post_20.html?m=0

      Διαγραφή
    4. Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου λοιπόν, σε ότι αφορά το κείμενο του Αγίου, που δημοσίευσε κάποιος/α...

      Στην τελευταία παράγραφο ο Άγιος λέγει ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι οι καινοτόμοι είναι υπόλογοι σε μελλοντική Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδο, δεν λέει ότι είναι εκτός Εκκλησίας.-


      Διαγραφή
    5. Kαλησπέρα Αριστοτέλη, χαίρομαι που σε γνωρίζω έστω και έτσι. Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σου.

      Διαγραφή

 
Top