Γράφουμε αυτά συνοπτικά και σαν παρένθεση, ως απάντηση προς τους νεότερους αγιοκατήγορους, οι οποίοι στράφηκαν εναντίον της Αγίας Πόλης (Ιερουσαλήμ), εκτοξεύοντας ύβρεις και περιφρονήσεις και κάθε είδους βρωμιά, και με ποικίλα σοφίσματα παραπλανούν και απομακρύνουν αυτούς που θέλουν να πάνε να προσκυνήσουν τα ίχνη του Ιησού. Όμως, επειδή αυτό αγγίζει τα όρια της ιεροσυλίας, αποδεικνύεται από τα παραδείγματα τόσων αγίων και ευλαβών ανθρώπων, οι οποίοι με ευσέβεια θεωρούσαν πως είναι καλό και άγιο να προσκυνά κανείς τον τόπο όπου στάθηκαν τα πόδια του Χριστού, και το θεωρούσαν ως το μεγαλύτερο και ομορφότερο στεφάνι της πίστης τους. Ειπώθηκε επίσης ότι η άμεση θέα των τόπων όπου τελέστηκαν τα φοβερά μυστήρια, συμβάλλει ιδιαίτερα στη μετάνοια και τη διόρθωση της ζωής (όπως και ο θείος Αυγουστίνος διδάσκει). Αν η ακρόαση των ιερών λόγων γεννά την πίστη, πολύ περισσότερο η όραση των αγίων τόπων, όπου έπαθε, ετάφη και αναστήθηκε ο Χριστός, ενισχύει την πίστη του ανθρώπου. Αυτά τα έχουν πει θεόπνευστοι άνδρες, άξιοι κάθε αποδοχής, επιβεβαιώνοντας ολοκληρωτικά ότι η ανάμνηση της ζωής που εκούσια θυσιάστηκε για μας, ενδυναμώνει την πίστη και οδηγεί στο καλύτερο.
Ας τιμήσουμε όλοι εμείς οι ευσεβείς την Αγία Πόλη του Μεγάλου Βασιλέα (δηλαδή την Ιερουσαλήμ) διατηρώντας την πατροπαράδοτη και ιερή συνήθεια, πορευόμαστε προς τα Ιεροσόλυμα, όσοι μπορούν, με το σώμα και με τις πράξεις· όσοι δεν μπορούν, τουλάχιστον με τον πόθο και την προαίρεση, δηλαδή πνευματικά. Ας είναι οδηγός μας ο προφήτης Ζαχαρίας, που φωνάζει: «
Πορευθώμεν δεηθῆναι τοῦ προσώπου Κυρίου, καὶ ἐκζητῆσαι τὸ πρόσωπον Κυρίου παντοκράτορος. Πορεύσομαι καγώ. Καὶ ἥξουσι λαοὶ πολλοὶ καὶ ἔθνη πολλὰ, ἐκζητῆσαι τὸ πρόσωπον Κυρίου παντοκράτορος ἐν Ιερουσαλήμ, καὶ ἐξιλάσασθαι τὸ πρόσωπον Κυρίου» (Ζαχ. 8, 21-22). Ας ψάλει μαζί μας και ο προφήτης-βασιλιάς Δαβίδ: «ὡς ἀγαπητὰ τὰ σκηνώματά σου Κύριε τῶν δυνάμεων, ἐπιποθεῖ καὶ ἐκλείπει ἡ ψυχή μου εἰς τὰς αὐλὰς τοῦ Κυρίου» (Ψαλμ. 83, 1).
Κύριέ μου και Θεέ μου! Σε όλη την οικουμένη οι σκηνές της θείας σου δόξας και τα άγια θυσιαστήριά σου είναι εξαιρετικά σεβαστά και αγαπητά στους ορθοδόξους πιστούς σου. Πόσο περισσότερο, όμως, είναι σεβαστός ο τόπος όπου εσύ, Κύριε, φανερώθηκες με σάρκα, περπάτησες, δίδαξες, σταυρώθηκες και αναστήθηκες. Εκεί, στη Σιών, τελέστηκε για πρώτη φορά η δεσποτική σου ιερουργία. Εκεί φανερώθηκε για πρώτη φορά η ζωοποιός και πανταιτία Τριάδα. Εκεί ανέτειλε ο ήλιος της Πίστης, φως λαμπρότερο από κάθε άλλο, και φώτισε όλη την Οικουμένη. Εκεί εσύ, Κύριε, έφερες εις πέρας τα μυστήρια της σωτηρίας μας και τα παρέδωσες σε εμάς. Εκεί άφησες – και διατηρείς μέχρι σήμερα – τα ίχνη της θεϊκής σου εμφάνισης σαν ζωντανό Ευαγγέλιο, σαν ισχυρή μαρτυρία του μεγάλου και θαυμαστού έργου της Ενσάρκωσης και της σωτηρίας μας. Ο Προφήτης μακαρίζει όσους κατοικούν με ευλάβεια σε όλες τις άγιες εκκλησίες του Θεού – ειδικά όταν οι επίσκοποι και πνευματικοί τους ηγέτες είναι άμεμπτοι, λαμπροί στην πίστη και στη ζωή τους (όπως αναφέρει και ο Θεοδώρητος). Ορίζει ακόμη ότι μία και μόνη ημέρα, κατά την οποία ο πιστός βρίσκεται παρών στον οίκο του Θεού, του προσφέρει μεγαλύτερη πνευματική ωφέλεια από χιλιάδες άλλες μέρες που θα μπορούσε να δαπανήσει κάπου αλλού. 


(συνεχίζεται)


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


 

 

0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top