Βρισκόμαστε
στην ομιλία αυτής της σειράς και δεν καταφέραμε ακόμη να ολοκληρώσουμε
την εξέταση του προοιμίου. Δεν έκανα λοιπόν λάθος, όταν έλεγα ότι το
περιεχόμενό του είναι εκ φύσεως πολύ βαθύ. Ας προχωρήσουμε λοιπόν και ας
ασχοληθούμε σήμερα με τα αμέσως επόμενα.
Τι είναι λοιπόν εκείνο που θα εξετάσουμε τώρα; Γιατί περιλαμβάνεται στον
γενεαλογικό δένδρο του Χριστού ο Ιωσήφ, αφού δεν συνέβαλε καθόλου στη γέννηση;
Σε προηγούμενη ομιλία αναφέραμε μια αιτία. Είναι όμως ανάγκη να πούμε και την άλλη,
που είναι περισσότερο μυστηριακή και απόρρητη. Ποια είναι λοιπόν αυτή; Δεν
ήθελε οι Ιουδαίοι κατά τον χρόνο της γέννησης να γνωρίζουν ότι ο Χριστός
γεννήθηκε από Παρθένο.
Αλλά ας μην σας εκπλήσσουν αυτά τα παράξενα λόγια. Διότι δεν είναι δικά μου,
αλλά των αποστολικών Πατέρων, εκείνων των θαυμαστών και σπουδαίων ανδρών.
Διότι, αφού ο Χριστός σκέπασε με πυκνή σκιά πολλά από την αρχή και ονόμαζε τον
εαυτό του Υιό του ανθρώπου, και δεν μας αποκάλυψε καθαρά την ισότητά του σε όλα
προς τον Πατέρα, γιατί να εκπλαγείτε που σκέπασε μέχρι ενός σημείου και αυτό,
επειδή ήθελε να ρυθμίσει κάτι το σπουδαίο και αξιοθαύμαστο;
Αλλά ποιο είναι, λέει, αυτό το αξιοθαύμαστο;
Να διασωθεί η Παρθένος και να απαλλαγεί από κάθε ανήθικη υπόνοια. Διότι, αν
αυτό ήταν γνωστό από την αρχή στους Ιουδαίους, θα θανάτωναν με λιθοβολισμό την
Παρθένο, διαπράττοντας το κακούργημα με πρόφαση τα λεγόμενα, και θα την
καταδίκαζαν για μοιχεία. Διότι, αφού ενεργούσαν με φανερή αναισχυντία σε άλλες
περιπτώσεις —αν και υπήρχαν πολλές φορές τα πρότυπα τους στην Παλαιά Διαθήκη
(π.χ. έλεγαν δαιμονισμένο τον Χριστό επειδή έδιωχνε τα δαιμόνια, και τον
θεωρούσαν εχθρό του Θεού επειδή θεράπευσε την ημέρα του Σαββάτου, αν και πολλές
φορές στο παρελθόν δεν τηρήθηκε η αργία του Σαββάτου)—, τι δεν θα έλεγαν αν
διεδίδετο αυτή η πληροφορία;
Διότι είχαν σύμμαχό τους όλο τον περασμένο χρόνο, ο οποίος δεν πρόσφερε κανένα
όμοιο παράδειγμα. Αφού λοιπόν, ακόμη και μετά από τόσα θαύματα, τον θεωρούσαν
ακόμη υιό του Ιωσήφ, πώς θα πίστευαν πριν από αυτά ότι γεννήθηκε από Παρθένο;
Γι’ αυτό περιελήφθη στον γενεαλογικό δένδρο και αρραβωνιάστηκε την Παρθένο ο
Ιωσήφ. Αφού ο ίδιος ο Ιωσήφ, που ήταν και ευσεβής και αξιοθαύμαστος άνθρωπος,
χρειάστηκε πολλές αποδείξεις για να πιστέψει αυτό που συνέβη, όπως να του το
πει άγγελος, να το δει στο όνειρό του και να έχει τις μαρτυρίες των προφητών,
πώς ήταν δυνατόν να παραδεχθούν αυτή τη δυσκολοπίστευτη πληροφορία οι Ιουδαίοι,
που ήταν σκληροτράχηλοι, και κακής πίστεως άνθρωποι και φανατικοί εχθροί του;
Διότι θα τους συγκλόνιζε πολύ το παράξενο και πρωτοφανές γεγονός, που όμοιό του
ούτε καν είχε ακουστεί ότι έγινε στο παρελθόν. Εκείνοι βεβαίως που πίστεψαν
απόλυτα ότι είναι Υιός του Θεού, ήταν φυσικό να μην το αμφισβητήσουν. Εκείνοι
όμως που τον θεωρούσαν πλάνο και αρνητή του Θεού, δεν θα ένιωθαν μεγαλύτερη
ταραχή εξαιτίας αυτής της είδησης και δεν θα οδηγούνταν σε δυσπιστία; Γι’ αυτό
στην αρχή δεν το λένε απευθείας ούτε οι Απόστολοι, αλλά για την ανάσταση λένε
πολλές φορές πολλά, επειδή γι’ αυτήν υπήρχαν πολλά παραδείγματα από το
παρελθόν, αν και όχι όμοια. Δεν λένε όμως συχνά ότι γεννήθηκε από Παρθένο, και
δεν τόλμησε να το πει ούτε η ίδια η μητέρα. Πρόσεξε π.χ. τι είπε η Παρθένος
προς τον ίδιο: «Ιδού, εγώ και ο πατέρας σου σε ζητούμε». Και αν αυτό δεν
γινόταν πιστευτό, δεν θα γινόταν βεβαίως πιστευτό και ότι είναι απόγονος του
Δαβίδ. Και αν δεν γινόταν πιστευτό και αυτό, θα ακολουθούσαν και πολλά άλλα
κακά. Γι’ αυτό και οι άγγελοι δεν το είπαν σε όλους, αλλά μόνον στη Μαρία και
στον Ιωσήφ. Και όταν ανήγγειλαν στους ποιμένες τη γέννηση, δεν ήθελαν ακόμη να
τους πληροφορήσουν γι’ αυτό.
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΜΕΡΗ
Η αρχή της μελέτης του Ευαγγελίου με οδηγούς τους Πατέρες (1)
Η αρχή της μελέτης του Ευαγγελίου με οδηγούς τους Πατέρες (2)
Η αρχή της μελέτης του Ευαγγελίου με οδηγούς τους Πατέρες (3)
Η αρχή της μελέτης του Ευαγγελίου με οδηγούς τους Πατέρες (4)
Η αρχή της μελέτης του Ευαγγελίου με οδηγούς τους Πατέρες (5)

0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου